Det här med klyvkniv. Hur kommer det sig att Boschs ändå relativt dyra cirkelsågar, 55+ GCE tex saknar klyvkniv om det är en viktig funktion? Det kan inte vara en stor kostnad? Finns det nackdelar med klyvkniv?
En viktigare fråga, hur jobbar man säkert utan klyvkniv på cirkelsåg? Om man tex ska kapa en dörr, såga klingans längd och sedan sätta en liten kil som hindrar snittet från att stänga sig så är man safe?
En viktigare fråga, hur jobbar man säkert utan klyvkniv på cirkelsåg? Om man tex ska kapa en dörr, såga klingans längd och sedan sätta en liten kil som hindrar snittet från att stänga sig så är man safe?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Generellt så är cirkelsågar så klena att om klingan skulle råka nypa så stannar sågen innan något farligt händer.
Har aldrig upplevt det som ett problem men då har jag inte heller provat en cirkelsåg med kniv så jag kanske inte vet vad jag missat.
Har aldrig upplevt det som ett problem men då har jag inte heller provat en cirkelsåg med kniv så jag kanske inte vet vad jag missat.
Du ska väl nog enligt produkt utvecklarna använda sänksågen för klyvning. Cirkelsåg med motorbroms är väldigt trevligt vid kapning och då ämnena ofta är smalare än klingan är klyvkniven sällan i ämnet.
Klicka här för att svara