7 776 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Cirkelsåg hjälp
Sida 1 av 2
Ska köpa en cirkelsåg och försöker förstå Boschs utbud eftersom dom har många varianter till ungefär samma pris. Jag vill ha en kabelansluten och ska vara kompatibel med någon skena utan adapter.
PKS 55A får bra betyg i tester, 1200kr på Bauhaus. Men finns det någon skena som passar till den?
Men sen finns det ju GKS 165 också för 1200 kr på Bauhaus och GKS 190 för 1400kr på Hornbach.
Har PKS 55 A några fördelar jämfört med dom andra eller det är GKS som gäller och 165 vs 190 så är det om man vill ha större sågkapacitet till priset av vikt och smidighet?
Vilka skenor funkar till GKS serien?
PKS 55A får bra betyg i tester, 1200kr på Bauhaus. Men finns det någon skena som passar till den?
Men sen finns det ju GKS 165 också för 1200 kr på Bauhaus och GKS 190 för 1400kr på Hornbach.
Har PKS 55 A några fördelar jämfört med dom andra eller det är GKS som gäller och 165 vs 190 så är det om man vill ha större sågkapacitet till priset av vikt och smidighet?
Vilka skenor funkar till GKS serien?
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Köp inte den gröna PKS 66 AF, den där plastskenan i byggsats är inget man blir glad av.
Ägde en GKS 55+ G med skenor några veckor, innan jag sålde den och bytte till Festool TS 55. Inget fel på Boschen alls, så jag skulle lätt rekommendera den om det "bara" är en cirkelsåg man vill ha. Skenorna är riktigt seriösa och lätta att koppla. Men dammigt så in i h*lvete blir det och det där med att "sänka" ner klingan kan vara lite klurigt med skenan på.
PS ingen av de "blå" sågarna du nämner tror jag passar på Bosch skenor. Jag tror det måste vara ett "G" med efter medellnamnet, t ex G+ eller GCE.
PS ingen av de "blå" sågarna du nämner tror jag passar på Bosch skenor. Jag tror det måste vara ett "G" med efter medellnamnet, t ex G+ eller GCE.
Redigerat:
Ja sänksåg är ju ett alternativ. Men jag har fått för mig att dom är lite tyngre och otympligare så inte lika smidigt att jobba med när man inte just ska kapa skivor? Sen är det väl lite annat prisläge på en vettig sänk också?
Men ok så dom jag har kollat på är inte gjorda för skenor. Kan någon förklara skillnaden på GKS 55, GKS 55+ G och GKS 55+ GCE? Speciellt dom två sista fattar jag verkligen inte, eller GCE betyder bara att man får skena med i paketet?
Men ok så dom jag har kollat på är inte gjorda för skenor. Kan någon förklara skillnaden på GKS 55, GKS 55+ G och GKS 55+ GCE? Speciellt dom två sista fattar jag verkligen inte, eller GCE betyder bara att man får skena med i paketet?
G och GCE innebär att sågen är kompatibel med de skenor som säljs idag, även skenor från tex Festool och Makita går att använda.P Pettttter skrev:Ja sänksåg är ju ett alternativ. Men jag har fått för mig att dom är lite tyngre och otympligare så inte lika smidigt att jobba med när man inte just ska kapa skivor? Sen är det väl lite annat prisläge på en vettig sänk också?
Det finns olika paket där såg och skena säljs ihop men namnet säger inget om
det utan man får kolla eller söka på artikelnummer.
Sänksågen väger ca.1kg mer än GKS55+
Jag antar att kunna sänka hastigheten nästan enbart används om man sågar typ aluminium eller plast? Går det bra att såga tex en aluminiumprofil med cirkelsåg eller det är lite med livet som insats med flygande flisor och glöd?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Verkar som den går ner till 2100 rpm, det är nog på gränsen för aluminuim, men det går säkert bra .... glödande spån behöver du inte oroa dig för, ...P Pettttter skrev: