3 511 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Cirkelsåg för inomhussnickerier
Sida 1 av 2
Sitter och ska köpa min första cirkelsåg. Vill ha en bra såg som fungerar bra med skena. Tycker sänksågarna är för dyra för mina behov.
Har kollat på Bosch GKS 55 GCE med 1600 mm skena samt Hitachi C6BU2 med 1400 mm skena (behövs adapter till den om jag förstått det rätt?) Finns det några andra sågar jag bör kolla på?
Ska användas till att kapa skivor för inomhussnickerier samt lite byggprojekt då och då.
Har kollat på Bosch GKS 55 GCE med 1600 mm skena samt Hitachi C6BU2 med 1400 mm skena (behövs adapter till den om jag förstått det rätt?) Finns det några andra sågar jag bör kolla på?
Ska användas till att kapa skivor för inomhussnickerier samt lite byggprojekt då och då.
Fast C6BUY blir inte helt rätt på skena. Man kör inte mot splitterskyddet utan på andra sidan av skenan.
Tänk på att om du ska använda inomhus så bör du ha sänksåg då det dammar nästan inget. Cirkelsåg dammar en hel del även med dammsugaren kopplad.
Ska du huvudsakligen kapa skivor med skena borde du överväga sänksåg. Prisskillnaden mellan cirkel med skena och ett set sänksåg är inte stor. Kolla utomlands så hittar du säkert något till bra pris.
Tänk på att om du ska använda inomhus så bör du ha sänksåg då det dammar nästan inget. Cirkelsåg dammar en hel del även med dammsugaren kopplad.
Ska du huvudsakligen kapa skivor med skena borde du överväga sänksåg. Prisskillnaden mellan cirkel med skena och ett set sänksåg är inte stor. Kolla utomlands så hittar du säkert något till bra pris.
Man brukar göra en del fynd på Ebay.
Annars kan du skumma igenom klistrade importtråden.
Köpte min andra festool sänksåg med t-loc låda för 2370 kr från England för ett par år sen med rabattkod och sånt. Dock utan skenor då jag redan har många skenor.
Så det går att få tag på sänksåg billigt om man letar och har tålamod.
Annars kan du skumma igenom klistrade importtråden.
Köpte min andra festool sänksåg med t-loc låda för 2370 kr från England för ett par år sen med rabattkod och sånt. Dock utan skenor då jag redan har många skenor.
Så det går att få tag på sänksåg billigt om man letar och har tålamod.
Till det du beskriver du ska använda den till ska du ha en sänksåg. Jag har själv Bosch GKT 55 GCE som man kan få för runt 4300 med skena. Mycket nöjd med den. Du har en helt annan precision samt dammfri sågning när du har den kopplad till grovdammsugare.
Ett alternativ är Dewalts sänksåg som just nu säljs inkl. skena för 3599 kr på Prishammeren. En ganska ovanlig modell i Sverige, men den har fått fin kritik.
Bland annat har den en lite mer avancerad sänkmekanism som förskjuter ner sågen istället för att rotera den. Säkert ett bra köp!
Bland annat har den en lite mer avancerad sänkmekanism som förskjuter ner sågen istället för att rotera den. Säkert ett bra köp!
Redigerat:
Bosch GKT55GCE för runt 3800:- levereras i L-boxx hem till din dörr, med 1600mm skena.
http://www.rubart.de/product_info.p...ce/idealo_de/products_id/10006149_/xcart/true
Rubart är bra, mycket bra.
http://www.rubart.de/product_info.p...ce/idealo_de/products_id/10006149_/xcart/true
Rubart är bra, mycket bra.
Du menar som i denna filmen? Det ser ju helt fel ut, sämsta skensystemet i mannaminne eller? Klingan ligger ju inte ens i 90 grader :End skrev:Fast C6BUY blir inte helt rätt på skena. Man kör inte mot splitterskyddet utan på andra sidan av skenan.
https://www.youtube.com/watch?v=zuPDKsLi4VY
Isåfall är det nog bättre att göra en egen skena.