Om du mest ska kapa skivor skulle jag definitivt rekommendera en Festool TS55 även om den är dyr.
Har en själv och är grymt nöjd.
Har även en handöverfräs OF1010 som använder samma skena. Mycket praktiskt.

Hemmagjorda skenor fungerar också, men jag har aldrig lyckats få samma precision och lika fina snitt den vägen.
Dessutom spar man mycket tid med bra verktyg. Festools skenor behöver i 95% av fallen inte ens spännas fast. Bara lägga på och såga.

Festools skenor har dessutom splitterskydd, vilket gör att du sällan behöver göra nått efterarbete på dina sågsnitt.

Vill du ha sänkfunktionalitet tycker jag absolut att du ska köpa en såg som är avsedd för det. Att sänka en "vanlig" cirkel (utan klyvkniv) går ju också, men inte lika smidigt och åtminstone jag har fått lite läskiga kast när jag försökt, men det kan ju bero på handhavandet :-)

Klart man kan få samma funktionalitet med hemgjorda skenor odyl, men jag tror att precision och arbetshastighet blir lidande.
För mig är det inte bara slutresultatet som räknas utan även vägen dit. Det är kul att jobba med bra verktyg.

Om du tycker dig ha råd och behov av en såg med skena, köp en. Det lär du inte ångra. Komplettera med en billig cirkelsåg av standardkvalitet.

Videoten skrev:
även den en jätteinformativ tråd.
Lutar åt cirkelsåg med tanke på mina behov.
Men då är det ju de där med skena.
Klarar man sig med en rätskiva eller är det stor skillnad att köra med skena....om man går på bosch, finns det då möjlighet att komplettera med anhåll till bosch handöverfräs (vid användande av skena)
Till Bosch finns "Fräscirkel och adapter för styrskena nr. 2 609 200 143".

gwyrlim skrev:
Till Bosch finns "Fräscirkel och adapter för styrskena nr. 2 609 200 143".
Det är ju ett toppenalternativ
Var inne och kollade på adaptern men det står ingenting om den passar till min handöverfräs, har en POF 1400...står att den passar till POF 800 och gmf 1400, så den borde ju funka

Den finns med i manualen för POF 1400 så den borde passa.

Videoten skrev:
Även tips på begagnade cirkelsågar, vilka märken, 55 eller 60cm
Vad man bör tänka på osv.
Annars har jag lösa klingor som är 900-1000mm om du skulle hitta en såg att sätta dom i. :D

Annars har wolfcraft någon "universalskena", har dock inte en susning om den är bra eller skräp..

Styx skrev:
På Blocket går ju att göra klipp ibland annars - och då kan du dessutom köpa en billig cirkel till grovgörat också..!
[länk]
Arrrrgghh!
Nu ångrar man nästan lite att man köpte nytt... :-/

Jag tror.......jag har bestämt mig
och det ser ut som det blir metabos sänksåg med tillhörande skena samt en cirkelsåg av billigare modell för att montera i clas i sjöns cirkel och handöverfräsbord.
Torde räcka gott och väl för mina krav och kunskaper.

Om man får hoppa in här och störa?

Hade en Black & Decker KS1400L cirkelsåg med laser för 1200 kr men den blev tyvärr stulen och frågan är vad man skall skaffa istället? :confused:
Har en Bosch GCM 8 kap- & gersåg (med svag laserstråle).
Håller på med renovering och ibland göra lite hyllor och så.

Hur fungerar t.ex. Festo TS 55 EBQ sänksåg som cirkelsåg?

Hjälpligt, men om du inte tänker använda den till 95% på sin skena är den fel såg för dig skulle jag säga.

Håller med importen..
Festools sänksåg är inte bra utan skena. Jag kapar nästan aldrig med min utan skenan. Men eftersom jag inte vill släpa med mig någon slit-o-släng cirkelsåg har det blivit så att jag har sticksågen till all kapning på frihand. Är det grövre grejor (mer sällan) så får det bli tigersågen med grovt träblad.

En stor fördel med att göra frihandskapningarna med stickisen är att den ger bra kontroll, är mindre farlig och kan kapa krokiga snitt. Med sjysta blad tuggar den på väl så bra.

Så mitt råd blir: köp sänksåg med skena och en bra sticksåg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.