Har skaffat en CINDI Basic Förbränningstoalett , enligt rörfirman och en försäljare ska man ej ha en fläkt i badrummet vid förbränningstoaletten för att då kan förbränningen inte garanteras när fläkten är igång ??
Någon som vet nått om det här ?? Måste ha en fläkt för att ta ut fukten ju ??

Förbränningstoaletter förbrukar mycket luft under förbränningen. Om du har en fläkt som "stjäl" luften så riskerar du att det blir för dålig förbränning i toan. Du kör väl bara fläkten i samband med dusch? Se till att knipa igen tills fläkten har vädrat ut fukten.

Jo precis vad jag tänkte så länge man inte använder fläkten är det ingen fara .
I en förbränningstoalett tar den både urin och nr 2 eller tar den bara nr 2

Q qvintus4 skrev:
Jo precis vad jag tänkte så länge man inte använder fläkten är det ingen fara .
I en förbränningstoalett tar den både urin och nr 2 eller tar den bara nr 2
Båda.

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Missa inte att du eventuellt behöver ett tillstånd för en förbränningstoalett - I mitt fall var det en "Anmälan om kompostering av latrin/urinsortering".

Vad gäller fläkten så är det inte så mycket att knipa medans fläkten går - Snarare att hinna duscha mellan förbränningarna. Är man många så ökar bara tiden och muggen brinner LÄNGE. Kikade på vår (ToaMoa) efter midsommarhelgen och den hade under söndagen 479 min kvar att elda. Nästan 8 timmar med andra ord.

Sant, vi är bara två så hos oss går den inte så mycket. Men jag tror att man kan stänga av paxfläkten när toan går, fukten från duschandet vädras nog ut tillräckligt genom toan.

Till min ToaMoa följde det med en till-luftsventil som skulle sättas nere vid golvet precis bakom toan för att försäkra att den får nog med luft för själva förbränningen.

Det är ju en tanke att den kommer att dra luften som finns och skicka ut den, fuktig eller inte.
Sätt en brytare på Pax fläkten om det inte redan finns så ni kan köra den när det passar - Det kommer nog att funka prima.
I vår stuga står det alltid nån dörr på glänt hela tiden och en stängd toa dörr betyder att någon är där inne så jag är då inte orolig att det kommer till för lite luft.

jag är själv så det är inga problem det är när man har gäster som man får tänka till .
Har en ventil precis intill toan som man ska .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.