21 805 läst ·
41 svar
22k läst
41 svar
Chubb och Dolda fel!!
Hej!!
Prossecen går vidare. Jag har pratat med villaägarförbundet och fick väl inte så där jätte mycket till svars där.
Såg att någon tog med allt med avskrivning och dylikt. Ursprungshuset är byggt på 70 talet. Den delen som vi tvistar om är en tillbyggnad och den gjordes 1993. Ber om ursäkt om jag varit otydlig.
Jag har skickat in en anmälan till besiktningsfirman oxå. tydligen så måste man skicka in anmälan om fel inom 1 år efter besiktningen är gjord för att det ska klassas som en anmälan!
En väldigt skrattretande sak var att de begärde in besiktningsprotokollet. Har inte dom det i sina daTORER eller??
Återkommer när jag vet mer.........
Prossecen går vidare. Jag har pratat med villaägarförbundet och fick väl inte så där jätte mycket till svars där.
Såg att någon tog med allt med avskrivning och dylikt. Ursprungshuset är byggt på 70 talet. Den delen som vi tvistar om är en tillbyggnad och den gjordes 1993. Ber om ursäkt om jag varit otydlig.
Jag har skickat in en anmälan till besiktningsfirman oxå. tydligen så måste man skicka in anmälan om fel inom 1 år efter besiktningen är gjord för att det ska klassas som en anmälan!
En väldigt skrattretande sak var att de begärde in besiktningsprotokollet. Har inte dom det i sina daTORER eller??
Återkommer när jag vet mer.........
Puttar upp denna mycket intressanta tråd!
Har ett pågående ärende med/mot Chubb just nu och döm om vår förvåning när vi igår råkade se på Plus.... Helt plötsligt känns det hela inte så lovande längre ochy några pengar lär vi ju inte se röken av. Det gäller en skada i ett badrum i ett nyköpt hus som inte påpekades i besiktningen för det syntes inte då. Ett klockrent dolt fel enligt oss och alla besiktningsmän (3 st) som tittat på det. Papper skickades till Chubb förra veckan och vi hade hopp om att få en lösning på detta och hjälp med renoveringen utav badrummet.
Men nu känner vi oss grundlurade
Har ett pågående ärende med/mot Chubb just nu och döm om vår förvåning när vi igår råkade se på Plus.... Helt plötsligt känns det hela inte så lovande längre ochy några pengar lär vi ju inte se röken av. Det gäller en skada i ett badrum i ett nyköpt hus som inte påpekades i besiktningen för det syntes inte då. Ett klockrent dolt fel enligt oss och alla besiktningsmän (3 st) som tittat på det. Papper skickades till Chubb förra veckan och vi hade hopp om att få en lösning på detta och hjälp med renoveringen utav badrummet.
Men nu känner vi oss grundlurade
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och vad är problemet? Vad kör de med för argument för att inte betala?
Chubb kör med olika fula metoder. En är att göra sig oanträffbar, att inte svara i telefon eller någonting, framför allt inte svara på brev. Man fick rådet i Plus att vända sig till förre ägaren i stället.
Länk till Plus igår. Hoppa fram till 09:47.
Länk till Plus igår. Hoppa fram till 09:47.
Hej hopp!!
Här ser det ljusare ut! Anticimex har verkligen tagit allting på allvar. Tyvärr har fler fel dykt upp och det känns sådär......såklart
Har möte med anticimex på måndag och ska se vad som händer!!!De har skickat ut óberoende besiktningsmän från andra firmor. Känns som om det tar väldigt lång tid bara!!
En sak som jag inte förstod som står i besiktningsprotokollet är "Besiktningsmannen ansvarar för att det som omfattas av besiktningen inte har några allvarligare fel eller brister än vad som framgår av besiktningsprotokollet......."
Kan det innebära att de får ta på sig allt???
Här ser det ljusare ut! Anticimex har verkligen tagit allting på allvar. Tyvärr har fler fel dykt upp och det känns sådär......såklart
Har möte med anticimex på måndag och ska se vad som händer!!!De har skickat ut óberoende besiktningsmän från andra firmor. Känns som om det tar väldigt lång tid bara!!
En sak som jag inte förstod som står i besiktningsprotokollet är "Besiktningsmannen ansvarar för att det som omfattas av besiktningen inte har några allvarligare fel eller brister än vad som framgår av besiktningsprotokollet......."
Kan det innebära att de får ta på sig allt???
Sånt här tar tid, räkna inte med annat...
Ang besiktningsprotokollet, det verkar ju iaf som att det skulle kunna vara så att de ansvarar för fel som de borde ha upptäckt vid den besiktning som gjordes.
Besikningsbolagen är dock duktiga på att skriva avtal, så det krävs att man tar del av hela avtalet och vad uppdraget omfattade.
Ett besiktningsbolag kan självklart inte ställas till svars för ett dolt fel.
Som tidigare nämnts så behöver ni verkligen inte prata med försäkringsbolaget. Det är de tidigare ägarna som ansvarar för dolda fel, sen hur de har löst den frågan är upp till dem.
Ang besiktningsprotokollet, det verkar ju iaf som att det skulle kunna vara så att de ansvarar för fel som de borde ha upptäckt vid den besiktning som gjordes.
Besikningsbolagen är dock duktiga på att skriva avtal, så det krävs att man tar del av hela avtalet och vad uppdraget omfattade.
Ett besiktningsbolag kan självklart inte ställas till svars för ett dolt fel.
Som tidigare nämnts så behöver ni verkligen inte prata med försäkringsbolaget. Det är de tidigare ägarna som ansvarar för dolda fel, sen hur de har löst den frågan är upp till dem.
Jag har drivit en process mot Chubb för dolt fel, vilken slutade med förlikning. Mitt råd är att:
1. Ta en rejäl funderare på om det här är värt besväret. Räkna med 8-12 månaders process och att få 1/4 av ditt begärda belopp.
2. Anlita en jurist, be denne bedöma dina chanser att lyckas i rätten. Se till att advokatkostnaderna (till största del) täcks av din hemförsäkring.
3. Om juristen anser att du har bra chanser, stäm säljaren i domstol.
Du kommer inte komma någonstans med direkt kommunikation med Chubb - de avslår alla krav som inte går till domstol. De kommer med krav på dokumentation och undersökningar som saknar juridisk grund, och använder alla trick de kan för att slippa betala ut försäkringspengar.
1. Ta en rejäl funderare på om det här är värt besväret. Räkna med 8-12 månaders process och att få 1/4 av ditt begärda belopp.
2. Anlita en jurist, be denne bedöma dina chanser att lyckas i rätten. Se till att advokatkostnaderna (till största del) täcks av din hemförsäkring.
3. Om juristen anser att du har bra chanser, stäm säljaren i domstol.
Du kommer inte komma någonstans med direkt kommunikation med Chubb - de avslår alla krav som inte går till domstol. De kommer med krav på dokumentation och undersökningar som saknar juridisk grund, och använder alla trick de kan för att slippa betala ut försäkringspengar.
Hej!!
Det går framåt. Vi har överklagat beslutet hos chubb, men hoppas inte på någonting därifrån.
Vi har fått rådet från flera håll att inte gå till domstol, då risken finns att vi får betala till om vi förlorar!
Däremot har Anticimex tagit på sig en del av skadorna som är nya. vilket innebär att vi kan få ut lite ersättning där. OM vi då gör allt arbete själva räcker det gott till alla fel.........IF (som är anticimex försäkringsbolag) Har varit jättebra! Väldigt tillmötesgående!
Det går framåt. Vi har överklagat beslutet hos chubb, men hoppas inte på någonting därifrån.
Vi har fått rådet från flera håll att inte gå till domstol, då risken finns att vi får betala till om vi förlorar!
Däremot har Anticimex tagit på sig en del av skadorna som är nya. vilket innebär att vi kan få ut lite ersättning där. OM vi då gör allt arbete själva räcker det gott till alla fel.........IF (som är anticimex försäkringsbolag) Har varit jättebra! Väldigt tillmötesgående!
Ja det där får man alltid höra gå inte till advokat ni kommer få betala om ni förlorar, det verkar som anledningen är att dem aldrig vill lägga ner tid på ett litet skitjobb. Mäklare, Advokater och annat löst folk som inger förtroende. Har helt tappat hoppet för medborgarrättigheter i det här landet... Man ska vara rik och kunna köpa sig ur annars ska du betala skatt och hoppas på det bästa..
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fel lutning på golvet låter som ett ganska "lost case" vad gäller dolt fel. Det borde din besiktningsman upptäckt.
Men felaktig lutning på golvet måste väl ändå vara svårt att få till ett dolt fel. Eller har det börjat luta efter köpet?aramix skrev:
EDIT: Sköt förbi hempularen med några minuter
Alltså, jag förstår inte riktigt det här med att chubb sköter ärendet. Detta företag är väl i praktiken ointressant för er, det är ju säljaren ni har gjort affär med. Sen om säljaren väljer att blir representerad av försäkringsbolaget är ju upp till den.
Har du kontaktat en jurist, kostnader för denna har du väl försäkring för?
Hallonqvist>Vad är det för ett klockrent dolt fel? Lite intressant eftersom tre olika besiktningsmän ser det som just dolt fel.
/Kent
/Kent
Jag håller med dig, att säljaren har tecknat en försäkring borde ju inte beröra köparen, köparen har väl bara krav att ställa på säljaren, och vill säljaren sedan ha pengar så får den vända sig till försäkringsbolaget. Speciellt eftersom säljaren står som tecknare för försäkringen, så kan väl ingen annan komma och kräva saker direkt mot försäkringsbolaget, de har ju inget avtal mot köparen.imported_Anders_S skrev:Alltså, jag förstår inte riktigt det här med att chubb sköter ärendet. Detta företag är väl i praktiken ointressant för er, det är ju säljaren ni har gjort affär med. Sen om säljaren väljer att blir representerad av försäkringsbolaget är ju upp till den.
Om jag hade hamlat i samma sits, så hade jag hela tiden vänt mig mot säljaren, och stämt de i domstol inte försäkringsbolaget....
- M