Konstigt förfarande.... Om man tar Eon som vår firma mest har att göra med så skickar de alltid ut kontrakt för underskrift till kunden innan de kopplar in byggkraften eller fast elkraft. Vi har nämligen fått skam några gånger vid ny bygge, när byggaren vill ha el och kunden säger att det är väl vårt fel.... men så är problemet att Eon inte har fått tillbaks kundkontraktet. Trodde att förfarandet var praxis.

wertok skrev:
Trodde du det var gratis med inkopplingen?
Absolut inte men hade inte en aning om att det var så möt :-/

Eftersom jag jobbar med just sånt här om dagarna har jag sett denna fråga ett antal gånger.

Om det gått rätt till har din installatör (eller husleverantör om dom gör hela jobbet) låtit dig skriva under en Servisbeställning/Föranmälan.
Den kan se ut så här: http://www.harjeans.se/pdf/forfardiganmalan.pdf

Om du tittar längst ner till vänster i rutan "Underskrifter" så ser du texten "Jag/Vi beställer....bla bla"... Dvs en formell beställning. Du kanske inte tänkt på det i den allmänna byggruschen, en kråka här, fort fort....

Många installatörer genar på denna punkt, skriver under själva, för att spara nån dag i postgången, och skickar beställningen direkt till nätbolaget. Dessa i sin tur fixar jobbet samt fakturerar för anslutningen.

Bolaget jag jobbar åt tar 17'+m.

Missen är att din installatör, vem det nu är, inte förvarnat dig om att en faktura snart landar i brevlådan.
Alternativet har varit att dom låtit dig sköta hela ruljansen med olika kontaktvägar och postgång etc.

Mike Wazowski skrev:
KREAB/EON och de andra kan väl inte dra in och koppla in en servis i en fastighet husomhelst utan fastighetsägarens goda minne?
Nä, men dom antar väl, liksom jag får göra i min dagliga gärning, att kunden och installatören pratat med varandra.

I många fall är det bråttom utav bara h*****e att få in ström i huset.

Jag har varit med om flera fall där folk kommit på att "Javisstja...vibratorstaven behöver ström..." och därför ringt mig samtidigt som betongbilen står och fyller gjutformen..." du, vi håller på och bygger här, och behöver ström lite illvasst ".
Jo tjena!

Därav genandet med pappersexercisen.

Mikael_L
bax skrev:
Jag har varit med om flera fall där folk kommit på att "Javisstja...vibratorstaven behöver ström..." och därför ringt mig samtidigt som betongbilen står och fyller gjutformen..." du, vi håller på och bygger här, och behöver ström lite illvasst ".
;D ;D
Låter ungefär som min tidsplanering brukar kunna vara ... ;)

Du kan säkert ringa dit, klaga.. så kommer en montör och stänger strömmen. Sen ringer du tillbaka timmen efter och vill ha ett abonemang och ännu en faktura på 23000 dimper ner i brevlådan..

Snailman
bax skrev:
I många fall är det bråttom utav bara h*****e att få in ström i huset.

Jo tjena!
Jag har faktiskt funderat på att köpa/hyra elverk för att just driva vibratorstaven, det får definitivt bli så, om elbolaget där jag kommer att bygga, vägrar ansluta ett elskåp på stolpar, 3 lapp för byggel kommer jag 'aldrig' att betala ;D

Annars kanske man kan sticka till någon granne en 5-hundring eller så om man nu har några grannar...

Snailman skrev:
Jag har faktiskt funderat på att köpa/hyra elverk för att just driva vibratorstaven. Annars kanske man kan sticka till någon granne en 5-hundring eller så om man nu har några grannar...
Du är inte ensam om att göra så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.