Efter att ha läst x antal trådar från pappskallar om chockfakturor på grus är jag nu själv pappskallen som på grund av tidsnöd inte kollade vad kalaset skulle kosta innan jag beställde.
Det gäller alltså kross 0-80, 8-16 samt 5-6 kubikmeter naturgrus tippat på byggplatsen.
Fakturan är inte specificerad med transportkostnader, men total körsträcka är ungefär 30 mil, byggplatsen ligger ca 3 mil från grustaget, naturgruset och 8-16 hämtades från ett annat grustag 4 mil från byggplatsen.
Är fakturan rimlig eller ej?
Det gäller alltså kross 0-80, 8-16 samt 5-6 kubikmeter naturgrus tippat på byggplatsen.
Fakturan är inte specificerad med transportkostnader, men total körsträcka är ungefär 30 mil, byggplatsen ligger ca 3 mil från grustaget, naturgruset och 8-16 hämtades från ett annat grustag 4 mil från byggplatsen.
Är fakturan rimlig eller ej?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla först upp mängderna... då kross debiteras per ton inte m3
Snabt kolla på nätet så 8-16 är 1,5ton per m3 och du har faktura på 15,1 blir ju ungefär 10m3
0-80 ungefär 1,8ton per m3 och fakturerat belopp 85,85 blir ca 47,7m3
Snabt kolla på nätet så 8-16 är 1,5ton per m3 och du har faktura på 15,1 blir ju ungefär 10m3
0-80 ungefär 1,8ton per m3 och fakturerat belopp 85,85 blir ca 47,7m3
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag jämförde lite snabbt med den enda terminal jag känner till, de ska ha 160+m för makadam 0-80 så så dyrt tycker jag inte det verkar.
Vad reagerar du på ? Är det alla priser eller bara gruset/gjutsanden?
Jag fick precis (förra veckan) två leveranser av 0-8 stenmjöl i Skåne från en av de stora leverantörerna och leveransen var inom kommunen, gissningsvis 1,5 mil enkel resa.
En full lastbil med 15 ton för 181 kr / ton plus moms och inkl frakt
En skvätt (eftersom det inte räckte) på 5 ton vilket kostade 273 kr / ton plus moms inkl frakt
Den mindre skvätten blev dyrare eftersom transporten slåss ut på tonpriset och dom inte kör själv för små skvättar.
Och där kostar naturgrus gissningsvis 50-70 % mer per ton än stenmjölet.
Jag fick precis (förra veckan) två leveranser av 0-8 stenmjöl i Skåne från en av de stora leverantörerna och leveransen var inom kommunen, gissningsvis 1,5 mil enkel resa.
En full lastbil med 15 ton för 181 kr / ton plus moms och inkl frakt
En skvätt (eftersom det inte räckte) på 5 ton vilket kostade 273 kr / ton plus moms inkl frakt
Den mindre skvätten blev dyrare eftersom transporten slåss ut på tonpriset och dom inte kör själv för små skvättar.
Och där kostar naturgrus gissningsvis 50-70 % mer per ton än stenmjölet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag har ingen jätte erfarenhet av att handla grus, men jag ser inget anmärkningsvärt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Tycker nästan det ser billigt ut.
Säg att det är en boggiebil som lastar ca 14 ton. Har dom släp så brukar dom debitera mer per vända. Men låt oss för enkelheten ta bara en bil. 85/14 blir 6 vändor dvs 36 mil. (360km 60km/h) Säg att detta tagit 6 timmar á 1000 spänn.
6000 delat på 85 blir 70 kr per ton. Bergstäkten (inte grustag då detta inte är naturgrus) jag har närmast har inte 0-80 utan 0-90 men då ett pris på 80 kr per ton. 80 + 70 blir 150 kr tonnet.. Du har fått 138kr
11-16 som min bergstäkt har tar dom 183kr/ton
Så nej det är en helt ok faktura vad jag ser det som angående summa med det tråkiga är att dom inte visar vad som är frakt och vad som är material.. men som vanligt i dessa branscher så vill inte dessa folk visa vad materialet kostar
Säg att det är en boggiebil som lastar ca 14 ton. Har dom släp så brukar dom debitera mer per vända. Men låt oss för enkelheten ta bara en bil. 85/14 blir 6 vändor dvs 36 mil. (360km 60km/h) Säg att detta tagit 6 timmar á 1000 spänn.
6000 delat på 85 blir 70 kr per ton. Bergstäkten (inte grustag då detta inte är naturgrus) jag har närmast har inte 0-80 utan 0-90 men då ett pris på 80 kr per ton. 80 + 70 blir 150 kr tonnet.. Du har fått 138kr
11-16 som min bergstäkt har tar dom 183kr/ton
Så nej det är en helt ok faktura vad jag ser det som angående summa med det tråkiga är att dom inte visar vad som är frakt och vad som är material.. men som vanligt i dessa branscher så vill inte dessa folk visa vad materialet kostar
Bastaxa för Taxi Stockholm är att 10km på 15min kostar 300kr. Baserat på den summan hade bara körningen kostat 9000kr, gjutsanden ca 4000kr och 100 ton material 8000kr. Jag tycker att det hela blev ganska billigt. 80kr/ton ink moms är billigt, och en lastbil är ju rimligtvis dyrare i drift än en taxi.
Ta alltid för vana att kolla kostnaden när du beställer varor/tjänster. Åtminstone en höftad kostnad. Samtidigt kan man ofta deala, om inte om priset, så om betalningstid. Små bäckar
. I ditt fall blev det kanske bara 15 dagar.
Annars tycker jag fakturan ser rimlig ut i jämförelse med mina köp av grus och jord med kostsam transport.
Annars tycker jag fakturan ser rimlig ut i jämförelse med mina köp av grus och jord med kostsam transport.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är en rimlig faktura I mina ögon.
Det är ju en hel del grus så du måste ju ha gjort en överslagsberäkning. Tycker att du fått ett mycket bra pris.
När vi började bygga köpte jag makadam från Snabbgrus för 4000 kr/lass, det blir ett pris på 300 kr/ton. Sen fick jag tipset om att ringa direkt till grustaget och fick då ungefär samma pris som du.. skillnaden är att jag har 5 km till grustaget..
När vi började bygga köpte jag makadam från Snabbgrus för 4000 kr/lass, det blir ett pris på 300 kr/ton. Sen fick jag tipset om att ringa direkt till grustaget och fick då ungefär samma pris som du.. skillnaden är att jag har 5 km till grustaget..
Tycker det är ett helt okej pris!
Har köpt kross några gånger och har alltid legat kring 240kr/ton med likvärdigt avstånd till gropen.
Ett till exempel är i tärnan betalar man cirka 2800kr för ett lass med 0-90 dvs 13T vilket gör 215kr/ton
Däremot kan du begära en specificerad faktura där frakt är en egen post eller så ringer du och frågar om pris per ton och utför lite enkel matematik.
Har köpt kross några gånger och har alltid legat kring 240kr/ton med likvärdigt avstånd till gropen.
Ett till exempel är i tärnan betalar man cirka 2800kr för ett lass med 0-90 dvs 13T vilket gör 215kr/ton
Däremot kan du begära en specificerad faktura där frakt är en egen post eller så ringer du och frågar om pris per ton och utför lite enkel matematik.