Hej.
Jag fick i höstas en svamplåda i present.
https://svampladan.se/svampladan/svamplada-vita-champinjoner
I våras hade den blivit färdig så att säga, då hade vi fått två skördar champinjoner ifrån den.
Jag bestämde mig då för att kasta den i ett hål jag höll på att fylla igen i trädgården, som jag alltså fyllt med diverse döda grenar och skräpjord. I en förhoppning om att det vore skoj om det började växa svamp där, men i värsta fall är det utfyllnad.
Nu växer det svamp lite här och där i närområdet, men jag är såklart lite försiktig. När jag plockade de små så var det lite oklart färg på undersidan men nu när de växt lite är det tydligt att det inte är vit flugsvamp i alla fall.
Förstår att ingen här vågar säga "Klart det är en champinjon, ät bara" men tänkte i alla fall kolla om det är någon som ser en anledning att misstänka att det är något annat?
Har lagt dem på papper nu för att kunna bekräfta att det är svartbrunt sporpulver.
Jag fick i höstas en svamplåda i present.
https://svampladan.se/svampladan/svamplada-vita-champinjoner
I våras hade den blivit färdig så att säga, då hade vi fått två skördar champinjoner ifrån den.
Jag bestämde mig då för att kasta den i ett hål jag höll på att fylla igen i trädgården, som jag alltså fyllt med diverse döda grenar och skräpjord. I en förhoppning om att det vore skoj om det började växa svamp där, men i värsta fall är det utfyllnad.
Nu växer det svamp lite här och där i närområdet, men jag är såklart lite försiktig. När jag plockade de små så var det lite oklart färg på undersidan men nu när de växt lite är det tydligt att det inte är vit flugsvamp i alla fall.
Förstår att ingen här vågar säga "Klart det är en champinjon, ät bara" men tänkte i alla fall kolla om det är någon som ser en anledning att misstänka att det är något annat?
Har lagt dem på papper nu för att kunna bekräfta att det är svartbrunt sporpulver.
Det blir för info inga gula fläckar vid beröring som giftchampinjonen ska ha.
Alltså, svamp (särskilt skivlingar) ska man ju vara försiktig med.
Det är verkligen något där man bara ska äta saker man är säker på.
Sådana här saker som att råka slå ut levern på en är ganska stor konsekvens så jag kommer inte käka dessa svampar innan jag säkerställt.
Som sagt, har kollat så att de passar allt gällande champinjoner (utom sporfärgen) men det är därför jag lyfter frågan här, är det någon som er en anledning att jag bör kolla upp någon annan svamp som ni tror det kan vara?
Inte ljusa skivor - Inte vit flugsvamp
Inte gul färg vid beröring - Inte giftig champinjon
Det är verkligen något där man bara ska äta saker man är säker på.
Sådana här saker som att råka slå ut levern på en är ganska stor konsekvens så jag kommer inte käka dessa svampar innan jag säkerställt.
Som sagt, har kollat så att de passar allt gällande champinjoner (utom sporfärgen) men det är därför jag lyfter frågan här, är det någon som er en anledning att jag bör kolla upp någon annan svamp som ni tror det kan vara?
Inte ljusa skivor - Inte vit flugsvamp
Inte gul färg vid beröring - Inte giftig champinjon
såklart det är champinjon! Syns enkelt på skivorna som går åt det laxrosa hållet som unga och mer bruna/svarta som gamla. Vit flugsvamp har helt vita skivor hela tiden. Sedan kan du kolla på frånvaro av den sk. strumpan (det är som en hylsa av tunn svamp som sitter längst ner på foten av vit flugsvamp och andra flugsvampar)
Så ät och var nöjd!
Säger en som är ofta håller svampkurser och anser sig ha lite mer än allmän baskunskap!
Så ät och var nöjd!
Säger en som är ofta håller svampkurser och anser sig ha lite mer än allmän baskunskap!
flugsvamp 2.0 var väl mer droghandel i största allmänhet. Och huserade på darknet som är den brottsliga svarta sidan av internet. Vill bara förtydliga så ingen tror nåt annat.H hus520 skrev:
Vilka roliga svampar rekommenderades på den sidanH hus520 skrev:
Bara nyfiken så att jag vet vilka som ska åka ner i korgen nästa gång jag ska ut i skogen 😉
Klicka här för att svara