Hej.

Jag fick i höstas en svamplåda i present.
https://svampladan.se/svampladan/svamplada-vita-champinjoner

I våras hade den blivit färdig så att säga, då hade vi fått två skördar champinjoner ifrån den.
Jag bestämde mig då för att kasta den i ett hål jag höll på att fylla igen i trädgården, som jag alltså fyllt med diverse döda grenar och skräpjord. I en förhoppning om att det vore skoj om det började växa svamp där, men i värsta fall är det utfyllnad.

Nu växer det svamp lite här och där i närområdet, men jag är såklart lite försiktig. När jag plockade de små så var det lite oklart färg på undersidan men nu när de växt lite är det tydligt att det inte är vit flugsvamp i alla fall.

Förstår att ingen här vågar säga "Klart det är en champinjon, ät bara" men tänkte i alla fall kolla om det är någon som ser en anledning att misstänka att det är något annat?

Har lagt dem på papper nu för att kunna bekräfta att det är svartbrunt sporpulver.

• Olika storlekar av skivlingar på pappershanddukar, mot en mörk yta, insamling eller skördeprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Champinjoner med olika orienteringar på papper, svamparnas undre sidor synliga, jordrester på foten.
    Skapa konto
  • Olika champinjoner med synliga lameller på ett mönstrat papper, vissa med jordrester. Några är upp- och utvända.
    Skapa konto
  • Flertalet skördade champinjoner på en pappershandduk med synliga jordrester på stjälkarna.
    Skapa konto
  • Olika stora champinjoner på papper med jordrester på stjälkarna. Några svampar är upp- och nedvända.
    Skapa konto
  • Flera champinjoner på ett pappersunderlägg, några är omkullvälta, med jord på. Närbild, matförberedning.
    Skapa konto
  • Skivade champinjoner på pappershandduk, med synliga lameller, några med jordrester. Närbild. Naturprodukt. Matsvampar.
    Skapa konto
  • Vita champinjoner på papper, närbild, skuggor, naturligt ljus, köksmiljö, fokus på svamphattens textur.
    Skapa konto
Det blir för info inga gula fläckar vid beröring som giftchampinjonen ska ha.

Alltså, svamp (särskilt skivlingar) ska man ju vara försiktig med.
Det är verkligen något där man bara ska äta saker man är säker på.

Sådana här saker som att råka slå ut levern på en är ganska stor konsekvens så jag kommer inte käka dessa svampar innan jag säkerställt.
Som sagt, har kollat så att de passar allt gällande champinjoner (utom sporfärgen) men det är därför jag lyfter frågan här, är det någon som er en anledning att jag bör kolla upp någon annan svamp som ni tror det kan vara?

Inte ljusa skivor - Inte vit flugsvamp
Inte gul färg vid beröring - Inte giftig champinjon

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
såklart det är champinjon! Syns enkelt på skivorna som går åt det laxrosa hållet som unga och mer bruna/svarta som gamla. Vit flugsvamp har helt vita skivor hela tiden. Sedan kan du kolla på frånvaro av den sk. strumpan (det är som en hylsa av tunn svamp som sitter längst ner på foten av vit flugsvamp och andra flugsvampar)
Så ät och var nöjd!
Säger en som är ofta håller svampkurser och anser sig ha lite mer än allmän baskunskap!

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
H
Det fanns en webbsida som hette "Flugsvamp 2.0" men tyvärr finns inte den kvar längre. Där fanns det mycket information kring olika svampar och andra saker.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Det fanns en webbsida som hette "Flugsvamp 2.0" men tyvärr finns inte den kvar längre. Där fanns det mycket information kring olika svampar och andra saker.
flugsvamp 2.0 var väl mer droghandel i största allmänhet. Och huserade på darknet som är den brottsliga svarta sidan av internet. Vill bara förtydliga så ingen tror nåt annat.

H
M manner skrev:
flugsvamp 2.0 var väl mer droghandel i största allmänhet. Och huserade på darknet som är den brottsliga svarta sidan av internet. Vill bara förtydliga så ingen tror nåt annat.
Ojdå, det var en kompis, kompis mormor som tipsade om den sidan

• Haha
manner
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Vilka roliga svampar rekommenderades på den sidan
Bara nyfiken så att jag vet vilka som ska åka ner i korgen nästa gång jag ska ut i skogen 😉

H
U Uffe A skrev:
Vilka roliga svampar rekommenderades på den sidan
Bara nyfiken så att jag vet vilka som ska åka ner i korgen nästa gång jag ska ut i skogen 😉
Jag minns tyvärr inte, minnet är som bortblåst.

H hus520 skrev:
Jag minns tyvärr inte, minnet är som bortblåst.
Verkar vara en bra svamp du provade 😆
Är ju kanon ifall man vill glömma tråkigheter eller problem 😎

H
U Uffe A skrev:
Verkar vara en bra svamp du provade 😆
Är ju kanon ifall man vill glömma tråkigheter eller problem 😎
Enligt kompis, kompis mormor hade vi riktigt kul. Men som sagt, jag minns inget av detta

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.