Jag har fjärrvärme med Cetetherm Bas U21/U31. När man duschar och någon tar vatten från annat ställe som i köket så ändras tempen rejält i duschen. Först väldigt kallt, sen väldigt varmt, sen bra igen. Totalt 10s kanske.
Är det så det blir när man värmer vattnet realtid, eller går det justera på något sätt?
Är det så det blir när man värmer vattnet realtid, eller går det justera på något sätt?
Bästa svaret
Börja först med att motionera AVTQn, varmvattenregulatorn genom att vrida vredet ändläge till ändläge flera gånger, ställ den sedan på samma värde som innan.
Om inte det hjälper så är det service av AVTQn som behövs, här är servicevägledning,
Om inte det hjälper så är det service av AVTQn som behövs, här är servicevägledning,
Är kanske inget för en som inte kan och vet, att läsa den manualen, det är hetvatten där och risk för skållning förligger. Därav mitt svar på frågan.Demmpa skrev:
Jag har inget serviceavtal och har bott i 8 år tyvärr. Ser att fjärrvärmebolaget har serviceavtal med koll varannat år. Jag tar och startar det, lär behövas en genomgång!
Jepp gör det och kolla om det är årsvis avtal, då kan det sägas upp. Nu ingår inte delarna i ett serviceavtal, men dom har dom och behöver kanske inte beställa. Uppge vad som händer så vet dom exakt vad som behöver göras med justering eller byte.tobbe.roos skrev:
Ingen del av själva AVTQn har kontakt med hetvattnet/fjärrvärmevattnet, det enda vatten AVTQn har kontakt med är tappvattnet, mestadels tappkallvattnet plus att temperaturgivaren har kontakt med tappvarmvattnetJ jonaserik skrev:
Edit: förutom själva flödesventilen på fjv-sidan om man anser att den tillhör AVTQn.
Jag skrev inte heller att TS skulle göra jobbet själv.J jonaserik skrev:
Redigerat:
Hoppas du har bättre bolag än jag. Bad mälarenergi komma hem till mig när vi köpte huset. Min mormor som bott här har haft serviceavtal. Så jag bad dem komma eftersom att min läckte lite. Och bad om att få en riktig översyn killen kom hit kollade på den och sa aa tyvär ser det ej ut som ni haft nå serviveavtal på denna då den är i rätt dåligt skick samt att denna är så gammal så inte lönt att serva utan rekommenderar att byta ut den..tobbe.roos skrev:
Bara för att fråga, hur gammal är din FJV-central och fabrikat.M Markusel skrev:Hoppas du har bättre bolag än jag. Bad mälarenergi komma hem till mig när vi köpte huset. Min mormor som bott här har haft serviceavtal. Så jag bad dem komma eftersom att min läckte lite. Och bad om att få en riktig översyn killen kom hit kollade på den och sa aa tyvär ser det ej ut som ni haft nå serviveavtal på denna då den är i rätt dåligt skick samt att denna är så gammal så inte lönt att serva utan rekommenderar att byta ut den..
Och vårt hus byggdes 2003. Så lär vara liknande årsmodell 2002 med.
Klicka här för att svara