12 708 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
centraldammsugare
Kolla på abc öretaget som du fick tips på tidigare i länken. Hos dom kan du plocka ihop delar från alla tillverkare. Apparaten från en, rörsystemet från en annan, uttag från en tredje och städsatsen från en fjärde. Då behöver du inte fastna för att en har bra apparat men dålig städsats osv. Så gjorde i alla fall vi och fick precis som vi ville.
Så skogstomten, vad blev det för optimala delar då för er?
Vi fick centralenheten igår, nu väntar vi in rör- och sugsatserna...
Det enda vi ska komplettera med är en sockelsug. Jag funderar på hur mycket den bygger uppåt med en 90-grader krök upp och bakåt. Tänkte ha den i kökssockeln men det måste den väl vara gjort för, så den får plats?
Jag förstår att man ska kunna ha den i en vägg, det är väl därför hålet är uppåt. För mig skulle det förstås passa bättre med hålet bakåt. Oh well...
Vi fick centralenheten igår, nu väntar vi in rör- och sugsatserna...
Det enda vi ska komplettera med är en sockelsug. Jag funderar på hur mycket den bygger uppåt med en 90-grader krök upp och bakåt. Tänkte ha den i kökssockeln men det måste den väl vara gjort för, så den får plats?
Jag förstår att man ska kunna ha den i en vägg, det är väl därför hålet är uppåt. För mig skulle det förstås passa bättre med hålet bakåt. Oh well...
Vi har placerat en i kökssockel och en i garderobssockeln i groventre Tycker det e kanon så slipper man dra fram slangen varje gång..
Då var det installerat och nästan klart hemmavid. Jag är riktigt nöjd. Lätt att installera. Ljudet utomhus är i stort sett obefintligt. Själva centralenheten har ett vinande ljud som inte är behagligt om man är i samma rum (tvättstugan) som den.
Vid arbete är den märkbart tystare än vår tidigare "vanliga" något moderna E-lux-dammsugare.
Bifogar en bild. Hade en riktigt bra plats för montering; ett dött utrymme bredvid värmeväxlaren där det dessutom finns en ventilationslucka där utblåset nu går ut (under altan).
Vid arbete är den märkbart tystare än vår tidigare "vanliga" något moderna E-lux-dammsugare.
Bifogar en bild. Hade en riktigt bra plats för montering; ett dött utrymme bredvid värmeväxlaren där det dessutom finns en ventilationslucka där utblåset nu går ut (under altan).
Vinkel ska sitta vid sugdosan för att fånga sånt som "skramlar" i röret.
Har man sträckor med väldigt många böjar, så kan man försöka att lura dit en vinkel någonstans som man bara tejpar. Så fångas förhoppningsvis skruvar och dyligt där, och det är lätt att rensa!
Har man sträckor med väldigt många böjar, så kan man försöka att lura dit en vinkel någonstans som man bara tejpar. Så fångas förhoppningsvis skruvar och dyligt där, och det är lätt att rensa!
Fick tipset när vi installerade CD i det gamla huset. Istället för att massa dyra "vinklar"/"böjar" så där det gick (mindre "kursändringar") så använde vi värmepistolen och försiktigt böjde röret för att passa till passagen...jojjje skrev:
Sen tror jag inte att det funkar till 90 gradare :-[
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden