4 962 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Centraldammsugare istf grovdammsugare
Hallå,
min gamla grovdammsugare har börjat packa ihop och jag satt och kikade på en ny. Använder den mest för att suga spån från mina verktyg men använder man många verktyg samtidigt så orkar jag inte flytta slangen emellan dom så då slog det mig att en centraldammsugare (en egen bara för garaget i mitt fall) knske är lösningen?
Skulle inte det kunna vara nån sorts gyllene medelväg mellan en grovdammsugare och spånsug, jag kan både använda den för att dammsuga golv och bil, men även dra ut ett gäng uttag och ha flera maskiner inkopplade samtidigt.
Man borde ju även med ett strömrelä (http://elbutik.se/product.html/stromrela-ar12dx-1vxl-16a) kunna göra så att dammsugaren startar när jag använder elverktyg i vissa uttag.
Vad tro ni - skulle det funka?
Vi har centraldammsugare i huset och det känns ju som att det är bättre sug i den än vad det är i min Kärcher jag har i garaget idag.
min gamla grovdammsugare har börjat packa ihop och jag satt och kikade på en ny. Använder den mest för att suga spån från mina verktyg men använder man många verktyg samtidigt så orkar jag inte flytta slangen emellan dom så då slog det mig att en centraldammsugare (en egen bara för garaget i mitt fall) knske är lösningen?
Skulle inte det kunna vara nån sorts gyllene medelväg mellan en grovdammsugare och spånsug, jag kan både använda den för att dammsuga golv och bil, men även dra ut ett gäng uttag och ha flera maskiner inkopplade samtidigt.
Man borde ju även med ett strömrelä (http://elbutik.se/product.html/stromrela-ar12dx-1vxl-16a) kunna göra så att dammsugaren startar när jag använder elverktyg i vissa uttag.
Vad tro ni - skulle det funka?
Vi har centraldammsugare i huset och det känns ju som att det är bättre sug i den än vad det är i min Kärcher jag har i garaget idag.
Om du avser centraldammsugare som är avsedd för bostadsutrymme?
så kan du räkna med att den packar ihop snabbare än din nuvarande grovdammsugare gjorde.
Den är inte byggt för sådant, utan för damm mm som produceras i en bostad.
När jag varit i kontakt med BEAM servicerep. så sa han att det vanligaste problemen var att folk använde sin c-dammsugare som grovdammsugare i samband med att dom byggde sina hus - inte alls lyckat !! :wow:
så kan du räkna med att den packar ihop snabbare än din nuvarande grovdammsugare gjorde.
När jag varit i kontakt med BEAM servicerep. så sa han att det vanligaste problemen var att folk använde sin c-dammsugare som grovdammsugare i samband med att dom byggde sina hus - inte alls lyckat !! :wow:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
kanske om du använder en bra cyklon så att nästan inget skräp går in i c-dammsugaren. Då får du en tyst dammsugning, du nyttjar kraften i c-dammsugaren som är ganska bra, men slipper att förstöra den.
Jag har frågat ABC Centraldammsugare om just detta för min Univac och dom säger att motorn klarar sig fint eftersom den kyls via separat luftintag, däremot kommer påsen sättas igen av det fina dammet snabbare än vad som är önskvärt => det blir det dyrt sätt att grovdammsuga. Men pajar gör den inte.roland53 skrev:Om du avser centraldammsugare som är avsedd för bostadsutrymme?
Det är säkert så att det skiljer sig i konstruktion.MathiasS skrev:
Tex så kör BEAM utan påse och Univac har påse. Övrigt kan också skilja sig åt.
Vad lär man sig av detta?
Jo, kolla noga med tillverkaren om deras dammsugare tål grovdammsugning innan köp
Okej - känns som jag återgår till plan A: konventionell grovdammsgare 
Jag var mer inne på att köpa en billig centraldammsugare på Blocket och använda överblivna rör och börjar från installationen i huset (fick ni andra som installerat centraldammsugare också över saker till ytterligare en hel komplett installation
istället för att köpa en ny och att då lyckas hitta rätt märke kändes jobbigt.
Tack iallafall för alla tips!
Jag var mer inne på att köpa en billig centraldammsugare på Blocket och använda överblivna rör och börjar från installationen i huset (fick ni andra som installerat centraldammsugare också över saker till ytterligare en hel komplett installation
Tack iallafall för alla tips!
Även om du hittar en begagnad på blocket, så går det väl att slå en pling till tillverkaren/återförsäljare för att kolla om dom rekommenderar grovsugning eller avråder.theboppers skrev:Jag var mer inne på att köpa en billig centraldammsugare på Blocket och använda överblivna rör och börjar från installationen i huset (fick ni andra som installerat centraldammsugare också över saker till ytterligare en hel komplett installationistället för att köpa en ny och att då lyckas hitta rätt märke kändes jobbigt.
Dom vet ju inte att du köper på Blocket...
Lite stor men annars är ju det här lösningen på alla mina problem!
http://www.blocket.se/stockholm/Cyklon_Centraldammsugare_industridammsugare_55268973.htm?ca=5&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Cyklon_Centraldammsugare_industridammsugare_55268973.htm?ca=5&w=3
Klicka här för att svara