Vi ska ha vår trappa nästan mitt i huset men lite närmare entresidan än andra sidan. Någon här på forumet sa att man då måste ha en takkupa där trappen kommer upp uppe för att den ska få plats...elelr rättare sagt människan. Är det verkligen så? Vi har ju ritat den i mitten och har ej takkupan på framsidan....huset är ett 1,5plans, 2,4 i takhöjd men utgångsritningen var förhöjt väggliv...Snälla hjälp!

Det beror ju på vilken takvinkel du har på huset. Men kolla på trappan i detta hus, den skulle man troligen kunna vrida 90 grader och förskjuta mot entren så jag tror nog att det går.
http://www.lbhus.se/house.asp?models_id=111

A
Det måste väl finnas ganska många hus utan takkupa så...

Helt beroende på huset. Farmor hadde lite höjt väggliv och trappa upp utan kupa men det var ett 20 tals hus och därmed rätt litet i yttermåtten. Skulle gissa på kanske 6-7 meter brett totalt så bygger ni 8-9 meter så bör det bli samma höjd utan väggliv

Visst går det att ha en trappa mitt i huset. Men, det är viktigt att tänka igenom exakt hur den skall utformas. LB-husexemplet ovan visar hur det kan göras. I det huset skulle även trappan kunna flyttas en bit in mot vardagsrummet utan att det skulle innebära några problem, även om det inte funnits någon takkupa på övervåningen. Om däremot trappan flyttas mer mot entrén kan det bli problem utan en takkupa. Det är inte själva trappan som är problemet, utan att det måste vara en viss takhöjd där man går upp (så man inte får rakt in i "snedtaket"). I det fallet skulle det kunna lösas med en takkupa där trappan kommer upp. En annan lösning vore att ha en L-formad trappa där man kommer upp i husets "längsriktning".

Så visst går det! Personligen tycker jag att det är bra att ha trappan mitt i huset eftersom det är en förbindelsepunkt mellan neder- och övervåning. Men, det ställer lite extra krav på utformningen av planlösningen på båda våningsplanen.

vi har ritat in så att man kommer upp i husets längdriktning....alltså näsan mot kortsidan. När man ser på ritningen vi fått av en arkitekt (som dock ej kan något om huruvida saker går eller ej) så kommer trappen upp där de är plant tak...alltså precis innan snedtaket börjar. Huset är 7,8 m brett invändigt och det är 45 graders taklutning.....hoppas det inte kommer se konstigt ut nu då...eller att man får ducka:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.