Håller på att göra i ordning golvbjälklaget i ett gammalt korsvirkeshus från ca 1850. Huset har en krypgrund/källare som är ca 150 cm i höjd, med en tjock (50 cm minst) grundmur i natursten (med tegel staplat ovanpå/innanför). På det stora hela har arbetet varit rätt enkelt, förstärkt och bytt ut bjälkar där det behövts, satt in ny blindbotten av fibercement, sen valde jag att lägga en vindspärrsduk för att minska ev drag och förhindra att den lösull av cellulosa jag sen lagt inte skulle trilla ner i ev glipor mellan skivorna och bjälkarna.
Men nu kliar jag mig lite i huvudet och vet inte riktigt hur jag ska göra ovan grundmuren. Tjärpapp och vindduk? Åldersbeständig plast? Lerklining? Ska jag alls lägga cellulosa eller använda något o-organiskt (stenull? skumglas?) just vid muren? Har försökt googla men känner inte att jag blivit något klokare. Värt att nämna är att det är viss problem med fukt i grunden och jag har en krypgrundsavfuktare installerad.
Bifogar bild på hur det ser ut, samt en skiss från slojdochbyggnadsvard.se som stämmer väldigt bra överens med hur min grund ser ut. Några förslag?
Men nu kliar jag mig lite i huvudet och vet inte riktigt hur jag ska göra ovan grundmuren. Tjärpapp och vindduk? Åldersbeständig plast? Lerklining? Ska jag alls lägga cellulosa eller använda något o-organiskt (stenull? skumglas?) just vid muren? Har försökt googla men känner inte att jag blivit något klokare. Värt att nämna är att det är viss problem med fukt i grunden och jag har en krypgrundsavfuktare installerad.
Bifogar bild på hur det ser ut, samt en skiss från slojdochbyggnadsvard.se som stämmer väldigt bra överens med hur min grund ser ut. Några förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som en bra plan, känns nog som att det är det jag själv hade valt i den situationen
Klicka här för att svara