Byggahus.se
hej. ska lägga på 30 cm. cellulosa (warmcell) på 20 cm befitlig sågspån på min vind.
det ska räcka eller?

fick höra att det ej behövdes luftspalt då cellulosa är organiskt material..låter väl logiskt men vill dubbelkolla .. Nån som vet ? Är det ok att låta cellulosa ligga mot spåntbräderna i taket?
har fått det insprutat i mina väggar då allt sågspån rann ut vid bytet av syllstockarna och isoleringsmässigt är det inget fel på¨det iallafall

Ja tack för era svar då.
 
Om du har takfots ventilation så ska det inte ligga mot yttertaket. Då ska du ha luftspalt.
Annars kan du låta det ligga mot råsponten. I allfall i Teorin. Jag har mitt kutterspån som ligger direkt mot råsponten och det verkar ju fungera ok. Fast jag vet inte om jag skulle våga att rekomendera det. Ring och kolla med Warmcell deras support borde ju ha erfarenhet.

Ang Tjockleken så är det en mycket bra tjocklek. Bra val! Se till att du har god innomhus ventilation bara.

Jag hörde en liten grej om just Warmcell eller om det var Thermotra att efter några år så bildas det en skorpa (så som det kan bli i snö) ovan på isoleringen, vilket gör att det isolerar ännubättre + att det stoppar upp vind ännu bättre.
Jag skulle tro att det har med fukten att göra, den binder ihop det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.