15 701 läst ·
23 svar
16k läst
23 svar
Cellplast och torpargrund
Sida 1 av 2
Är ny på forumet. Har aldrig sett ett så matnyttigt forum! Kanonbra!
Läste en del kommentarer om cellplast i torpargrund. Någon sa att frigoliten ska läggas på marken, ngn annan att den skruvas fast mot bjälklaget. Jag vill skydda huset mot fukten och då den värsta fukten tydligen kommer via uteluften så känns det mer rätt att sätta den mot bjälklaget. Dessutom måste man ju få lite extra isolering som sänker energinotan.
Tänker jag rätt, eller? Det skapas inga andra problem i bjälklaget?
Finns det några andra problem???
Vilken tjocklek ska man använda? 50 - 75 - 95??
Läste en del kommentarer om cellplast i torpargrund. Någon sa att frigoliten ska läggas på marken, ngn annan att den skruvas fast mot bjälklaget. Jag vill skydda huset mot fukten och då den värsta fukten tydligen kommer via uteluften så känns det mer rätt att sätta den mot bjälklaget. Dessutom måste man ju få lite extra isolering som sänker energinotan.
Tänker jag rätt, eller? Det skapas inga andra problem i bjälklaget?
Finns det några andra problem???
Vilken tjocklek ska man använda? 50 - 75 - 95??
EPS på marken eller grundbottenisolering med ångspärr har den fördelen att risken för mögel minskar eftersom relativa luftfuktigheten blir lägre under sommaren när fuktproblemet är som störst. eftersom tempraturen anpassar sig snabbare och blir lite högre på sommaren
en annan sak man skall klura på är om man tagit hänsyn till tjäl lyftningen och lagt grunden extra lågt för att man räknar med ett visst värmeläckage genom golvet..
man kan även sätta isolering på kryprummsväggens insida för att minska kondensen inne i kryprumsgrunden.
alla åtgärder skall främst vara för att minska kondenseringen och få ner luftfuktigheten, i andra hand kan man spara energi.
/m
en annan sak man skall klura på är om man tagit hänsyn till tjäl lyftningen och lagt grunden extra lågt för att man räknar med ett visst värmeläckage genom golvet..
man kan även sätta isolering på kryprummsväggens insida för att minska kondensen inne i kryprumsgrunden.
alla åtgärder skall främst vara för att minska kondenseringen och få ner luftfuktigheten, i andra hand kan man spara energi.
/m
Det här med krypgrunder är ett "kärt" kapitel. Jag tycker du ska läsa på allt du kan hitta om krypgrunder innan du skrider till verket, ta gärna in en fuktkonsult. För det är inget enkelt område, och åtgärderna ska så att säga "hänga ihop" annars är risken stor att det blir sämre.
Ja, problemet är störst under sommaren. Men om värmeläckaget till grunden minskar så borde grunden bli mer utkyld.
När det sedan blir varmare ute och varm luft tränger in så borde risken för kondens öka ännu mer. Det tar lång tid att värma upp en utkyld grund.
Jag skulle personligen aldrig isolera mitt bjälklag om jag hade en fungerande krypgrund.
Varför man brukar isolera marken är för att få grundens klimat att efterlikna uteklimatet. På vintern värmen marken kryputrymmet och på sommaren kyler marken kryputrymmet.
Om isoleringen läggs på marken så kommer temperaturen i grunden att mer följa utetemperaturen, vilket ger mindre kondens i grunden sommartid.
Nackdelar är att man får en kallare grund på vintern, vilket bla kan ge (ännu) kallare golv.
När det sedan blir varmare ute och varm luft tränger in så borde risken för kondens öka ännu mer. Det tar lång tid att värma upp en utkyld grund.
Jag skulle personligen aldrig isolera mitt bjälklag om jag hade en fungerande krypgrund.
Varför man brukar isolera marken är för att få grundens klimat att efterlikna uteklimatet. På vintern värmen marken kryputrymmet och på sommaren kyler marken kryputrymmet.
Om isoleringen läggs på marken så kommer temperaturen i grunden att mer följa utetemperaturen, vilket ger mindre kondens i grunden sommartid.
Nackdelar är att man får en kallare grund på vintern, vilket bla kan ge (ännu) kallare golv.
Det är möjligt, fast nu var det väl en befintlig krypgrund som diskuterades.Byggaren skrev:
Ibland har man ju inte möjlighet att välja, utan får göra det bästa av situationen
Håller med om att varm luft endast tränger in genom draget.Du får också ta hänsyn till att kall luft är tyngre än varm, när du tänker på sommaren och varm lufts möjligheter att tränga in i kryprummet. Det sker ju endast med dragets hjälp. Inte beroende av att luften är varm. (Varm luft innehåller dessutom mer vatten än kall vilket ökar fuktavgivningen sommartid i kryputrymmet.) Då spelar det ju ingen roll om isoleringen ligger på marken eller sitter i underkant bjälklaget.
Men var isoleringen sitter spelar roll.
Om marken är isolerad så kyler inte marken grunden vilket gör att temskillnaden
mellan uteluften och grundens temperatur inte blir så stor. Vilket medför att fuktavgivningen inte blir lika stor.
Sitter isoleringen under bjälklaget så kyler marken grunden mer och fuktavgivningen är större.
Vilken debatt det blev. Säger en del om problemet. Jag tog ngn på orden och fick kontakt, efter en massa samtal, med en byggnadsfysiker (Chalmers dock) som arbetar som (fukt-) konsult inom området.
Konsulten (K) sa att om man isolerar bjälklaget underifrån så är fördel resp nackdel:
+ håller bjälklaget varmare, skyddar trät, varmare innergolv, minskad energiförlust
- kallare i krypgrunden, förhöjd luftfuktighet
K menade att fördelarna uppväger nackdelarna. Det problem som kan uppstå är att syllen kan bli mer utsatt. Kunde enkelt lösas om även kantmuren isolerades.
K sa även att det också är bra att isolera marken med Lecakulor och stänga ventilerna under juli/augusti. Självklart ska det finnas fuktspärr.
Konsulten (K) sa att om man isolerar bjälklaget underifrån så är fördel resp nackdel:
+ håller bjälklaget varmare, skyddar trät, varmare innergolv, minskad energiförlust
- kallare i krypgrunden, förhöjd luftfuktighet
K menade att fördelarna uppväger nackdelarna. Det problem som kan uppstå är att syllen kan bli mer utsatt. Kunde enkelt lösas om även kantmuren isolerades.
K sa även att det också är bra att isolera marken med Lecakulor och stänga ventilerna under juli/augusti. Självklart ska det finnas fuktspärr.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Då jag blev inbjuden av "byggaren" att delta i den här diskussionen missar jag inte den chansen att ge mig in i en ny debatt med honom (jag kommer tillbaka i vår andra tråd) ;Danders51 skrev:
Jag brukar gå tillbaka till källorna när jag skall göra ett inlägg och enligt vår trådstartares frågeställning finns inget annat svar än att han skall lägga isoleringen på marken - huvudproblemet var ju att skydda sig mot fukt!!!
Har han ett normalt isolerat bjälklag vinner han relativt lite på att isolera uppåt.
Läs alla inläggen i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14054/0
Glömde säga att K även sa att man ska vara försiktig med en fungerande krypgrund. det är svårt att förutse vad en förändring för med sig.
Fungerar den bra - gör inget! Mögel får alla (nästan) men om det inte är ett problem - låt det vara, håll bara koll på det. Kanske använda exvis Boracol som faktiskt fungerar.
Fungerar den bra - gör inget! Mögel får alla (nästan) men om det inte är ett problem - låt det vara, håll bara koll på det. Kanske använda exvis Boracol som faktiskt fungerar.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Här staplar vi inläggen på hög!!!
Att "K" säger att man inte skall göra någonting med en fungerande krypgrund är ju helt riktigt... jag har själv kryprumsprund på lermark där det inte finns tillstymmelse till problem. Leran under huset är så torr så den har krackelerat.
Så jag skulle aldrig lägga pengar på en åtgärd där.
Men om man har små men ändå synliga problem skall man göra något åt dem... det kan ju finnas problem som man inte ser, och där det synliga bara är indikationen.
Isolering på marken (gärna lecakulor) är aldrig fel!
Att "K" säger att man inte skall göra någonting med en fungerande krypgrund är ju helt riktigt... jag har själv kryprumsprund på lermark där det inte finns tillstymmelse till problem. Leran under huset är så torr så den har krackelerat.
Så jag skulle aldrig lägga pengar på en åtgärd där.
Men om man har små men ändå synliga problem skall man göra något åt dem... det kan ju finnas problem som man inte ser, och där det synliga bara är indikationen.
Isolering på marken (gärna lecakulor) är aldrig fel!
Jo, det har man.Byggaren skrev:
Läs gärna litteratur i ämnet så får du se att det inte bara är min teori.
Håller helt med om att man isolerar bjälklaget för ökad komfort inomhus, och att det minskar värmeläckaget.Du är mer än lite fel ute om hur det fungerar under en krypgrund sommar och vinter. Man isolerar bjäklaget för ökad komfort inomhus. Att det minskar värmegenomgången neråt vintertid är helt klart. Men det är inte då vi har den mest fuktiga luften. Sommar har du lika varmt under grunden som vintertid eftersom inget kyler ner marken, men inget värmetillskott genom golvet då uppvärmning inte sker.
Däremot så är det inte alls lika varmt i en krypgrund sommar som vinter, i alla fall inte i min.
Det finns inget som kyler marken på sommaren men marken kyler luften i kryputrymmet.
Håller annars helt med Lyckekonsult.
För att minska problem med fukt, lägg isoleringen på marken.
Nackdelen är att man får en kallare grund vintertid, vilket kan ge kallare golv.
För att öka komforten inomhus, isolera bjälklaget. Vilket kan ge mer problem med fukt i grunden.
Eller så isolerar man både bjälklaget och marken.
Jag bor i ett radhus med torpargrund... på framsidan (ingången) så lutade betongplattorna mot huset (åtgärdat) och innebar att det blev fuktigt i torpargrunden på innervägg och ett par meter in på golvet (lerjord med sandlager ovanpå ca. 1dm).
Jag täckte golvet med plast från hörn till hörn och monterade in en kanalfläkt och en hygrometer som slår på vid 60% luftfuktighet... kanalfläkten kommer igång och pumpar ut luften tills hygrometern talar om att nu är luftfuktigheten under 60%...
bör tilläggas att samtliga fyra ventiler har täppts igen... en används som utblås från kanalfläkten...
Innan hade jag en luftfuktighet på över 90% (sommarhalvåret... mest i september månad) stora delar av dygnet... efter korrigering så har jag sällan över 60%...
I nuläget... <21 >75 (då arbetar kanalfläkten ett par timmar)...
Kontentan av mitt ringa arbete medförde att den unkna lukten som jag och min fru samt våra vänner på besök uppfattade som obehaglig... försvann med nästan 100%...
Kostnaden för detta arbete som jag gjorde själv blev ca. 2000kr...
Kanalfäkt med tillbehör samt hygrometer finns att köpa på Biltema...
//schiller//
Jag täckte golvet med plast från hörn till hörn och monterade in en kanalfläkt och en hygrometer som slår på vid 60% luftfuktighet... kanalfläkten kommer igång och pumpar ut luften tills hygrometern talar om att nu är luftfuktigheten under 60%...
bör tilläggas att samtliga fyra ventiler har täppts igen... en används som utblås från kanalfläkten...
Innan hade jag en luftfuktighet på över 90% (sommarhalvåret... mest i september månad) stora delar av dygnet... efter korrigering så har jag sällan över 60%...
I nuläget... <21 >75 (då arbetar kanalfläkten ett par timmar)...
Kontentan av mitt ringa arbete medförde att den unkna lukten som jag och min fru samt våra vänner på besök uppfattade som obehaglig... försvann med nästan 100%...
Kostnaden för detta arbete som jag gjorde själv blev ca. 2000kr...
Kanalfäkt med tillbehör samt hygrometer finns att köpa på Biltema...
//schiller//
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Intressant lösning, och billig. Jag har i dag ingen dålig lukt men jag förstår att din fläkt även arbetar förebyggande. Kan inte bedöma om det finns andra risker.
Diskussionen på den tråden angående isolering eller inte, vad man ska isolera, luftfuktighet mm går väl antagligen aldrig att lösa men jag hittade en länk till statens Provningsanstalt som beskriver det här problemet och åtgärder:
http://www.sp.se/energy/files/infoblad/SP Info 2004_29.pdf
De förordar en lösning som liknar Konsultens och "byggarens". Eftersom detta är den enda lösning som jag sett verifierad så kommer jag att isolera under bjälklag och kantmur. Kanalfläkten måste jag titta närmare på.
Diskussionen på den tråden angående isolering eller inte, vad man ska isolera, luftfuktighet mm går väl antagligen aldrig att lösa men jag hittade en länk till statens Provningsanstalt som beskriver det här problemet och åtgärder:
http://www.sp.se/energy/files/infoblad/SP Info 2004_29.pdf
De förordar en lösning som liknar Konsultens och "byggarens". Eftersom detta är den enda lösning som jag sett verifierad så kommer jag att isolera under bjälklag och kantmur. Kanalfläkten måste jag titta närmare på.