Tänkte bolla detta lite med för och nackdelar i min tänkta konstruktion av blindbotten som skall stå på en uteluftsventilerad krypgrund

Börjar nedifrån

1. Spontad Cellplast 50mm. (S100) uppsatt med gles och Cellplast limmad i sponten
2. 220mm. Glasullsisolering
3. 22mm.Golvspånskivor (frästa för golvvärme)
4. Underlagfoam
5. 14mm.Parkett

Ang.1. Väljer Cellplast istället för Asfaboard p.g.a. att det var i stort sett samma pris per/kvm + det blir totalt mer isolering i golvet

Ang.2. Spelar det roll om man väljer Mineralull eller glasull?

Ang.4 Skall man välja lumppapp istället för att inte riskara att stänga in ev. fukt i golvet?

Är tacksam för alla synpunkter ang. denna konstruktionslösningen?

Slutligen en fråga > Varför använder man inte Ålderbeständig plast i golvet när man har en uteluftventilerad krypgrund

1: Bryter också köldbryggorna. Du behöver inte sätta det på gles, det är så styvt att du kan dra det rätt i golvbjälkarna, så blir det tätare också.
2. Glasullen är aningens sticksigare..men aningens bättre u-värde...
4. Underlagsfoamen släpper igenom en hel del ånga. Beror nog mest på om du tror det kommer mycket fukt upp genom golvet, beror ju på underlaget.

Plast i golvet eller ej verkar det råda delade meningar om. Vi har det inte...baserat på att ånga stiger uppåt, känns fel att stänga in det uppåfrån när det inte har någonstans att ta vägen. Men som sagt, olika åsikter finns om detta.

Forbo skrev:
1: Bryter också köldbryggorna. Du behöver inte sätta det på gles, det är så styvt att du kan dra det rätt i golvbjälkarna, så blir det tätare också.
Vet inte om du förstod mig rätt ? Glesen (22x70) skall monteras tvärs golvreglarna längst ner på CC60 för att hålla upp Cellplast skivorna, och den ovanliggande 220mm. isoleringen är rädd att tyngden från isoleringen så småningom kommer få cellplasten att bukta, kanske överdriver jag?

Annars tänkte du att man skruvar fast Cellplasten med skruv + nån typ av plastbricka kanske?

Precis, har själv S80 cellplast som bär isoleringen, buktar inte det minsta. Limmat cellplasten mot reglarna med vinterträlim och sen spikat med plastbrickor på cc 60.

Forbo skrev:
Precis, har själv S80 cellplast som bär isoleringen, buktar inte det minsta. Limmat cellplasten mot reglarna med vinterträlim och sen spikat med plastbrickor på cc 60.
Ok Har du satt cellplastskivorna tvärs reglarna på 120cc? har du oxå spontad Cellplast? Är det monterat överlapp en halv skiva på varje varv, typ parkett ? hur ser resten av din konstruktion ut uppåt? Kanske har du någon bild?

mvh / R.

Skivorna sitter tvärs över reglarna på cc60, ospontade. Två lager á 50mm vardera med skarvarna överlappande. Tätat med fogskum i springor. Spikat i reglarna med brickor, och limmat. Resten är standard uppåt, 220mm golvbjälkar med 2 lager mineralull, spånskiva, golvfoam, trägolv.
Tror jag lagt upp någon bild på det på forumet tidigare, ska kika (Du kan söka på forumet också.)

Gott nytt!

På lfs.se så avråder dom ifrån denna konstruktion. Jag förstår däremot inte
riktigt deras resonemang, men det kanske är värt för dig att läsa igenom?

Forbo skrev:
Skivorna sitter tvärs över reglarna på cc60, ospontade. Två lager á 50mm vardera med skarvarna överlappande. Tätat med fogskum i springor. Spikat i reglarna med brickor, och limmat. Resten är standard uppåt, 220mm golvbjälkar med 2 lager mineralull, spånskiva, golvfoam, trägolv.
Tror jag lagt upp någon bild på det på forumet tidigare, ska kika (Du kan söka på forumet också.)

Gott nytt!
Letar efter dessa plastbrickor...vad får man tag i dessa?

Bara för att vara på säkra sidan, du sätter väl cellplasten under golvbjälkarna, inte mellan?

gula plastbrickor finns på optimera eller bejier bygg

hornbach har gula plastbrickor också.

Köpte en packe galvade brickor i ungefär samma dimension som plastbrickorna...men till en tredjedel av priset..kan vara värt att använda istället för brickorna om man ska ha många

Såhär 10år efter. Fungerade lösningen?
Ingen instängd fukt i bjälklaget?

R rattato skrev:
Såhär 10år efter. Fungerade lösningen?
Ingen instängd fukt i bjälklaget?
TS var senast aktiv för två år sedan tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.