Känner mig dum, men här kommer ändå en nybörjarefråga.

Jag är osäker på vilka dimensioner några av mina tryckluftsverktyg har på Cejn-kopplingarna? Är det 1/4, 3/8 eller 1/2-tum.

Sitter med skjutmåttet redo, någon som vet var man mäter? Är det inner eller ytterdiameter på "han-delen" av snabbkopplingen? Om det är ytterdiametern, är det i så fall där det är som tjockast, eller i "nedsänkningen"?

Det du skall mäta är gängan du skall mäta.Inte kopplingen den är den är lika stor inom respektive serie.

Jag skruvade bort anslutningarna från två olika tryckluftsmaskiner, se bild nedan.

Om jag mäter ytterdiametern på gängan så är den vänstra ca 13 mm och den högra 11,75 mm, men anslutningarna är väldigt olika. Jag trodde den högra var 1/4 tum och den vänstra kanske 3/8, men nu blir jag osäker.

För visst finns kan man köpa en anslutning med t.ex. "liten gänga" och "stor snabbkoppling" som en slags övergång mellan formaten.

• P3220328.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra är en 1/4" gänga. Den högra skulle jag gissa på är M12

Det är två olika system på dina kopplingar den till höger är den vanligaste.

Jag antar att det är Cejn-kompatibelt till höger då?

Kanske någon kan förklara hur jag ska tänka... Jag har en kompressor med 1/4-snabbfäste, jag har en lös slang (10 mm innerdiam) utan ändkopplingar idag samt ett fåtal verktyg (skall snart komplettera med spikpistoler, målerispruta, mutterknackare och lite annat).

Jag vill helst gå upp från den klena 1/4-dimensionen på kompressorn så jag tänkte hitta ett snabbfäste att sticka in i slangen som passar 10 mm slang men som ändå bara är 1/4-anslutning på. I andra änden av slangen sätter jag motsvarande pryl (fast hona) och 3/8-size på snabbkopplingen.

Tänker jag rätt då?

Utvändiga mått på gänger
1/8"=9,3-9,7mm
1/4"=12,4-12,7mm
3/8"=15,6-15,9mm
1/2"=20,5-20,9mm

• Gilla
mrhp och 1 till
  • Laddar…
Dom flesta verktyg har 1/4" gänga i anslutningen
Så köp nippel och koppling till 10mm slang sedan är det bara att sätta nipplar i maskinerna.

Den västra ser ut som en thema koppling ... Kan vara svåra att få tag ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.