Vora ju kul om någon hade koll på vart man kan få tag i cederträ billigare än byggole och hornbach(har inte fått offert av dom än). FantasiaLED.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte använda värmebehandlad asp som är avsedd att använda i bastu, och rätt lik ceder i färg? Dessutom doftar den gott. image.jpg
Skapa konto

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt Uffe!

Har du förslag på inköpsställe också, på fastlandet.
Men det är väl inte din egen bastu?

Och välkommen till bygga Hus-forumet!

Stryk den värmebehandlade aspen med panel/lavolja så får den en skön lyster.

Cederträ giftigt? Har för mig att cederträ är giftigt. Men det har inte hindrat att cederträ använts i konstruktioner genom åren. Framförallt om man är medveten om riskerna och är försiktigt med dammet och ångorna när man jobbar med materialet. Vet åndå inte om jag vågat sätta in i bastu. Med vänlig hälsning, PerOF

Lite bilder från min bastu där lavarna är värmebehandlad asp som fått sig en strykning av olja.
1935175_179996736279_7507910_n.jpg
Skapa konto

1935175_179997551279_4805925_n.jpg
Skapa konto

• Gilla
Eld och vatten och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att den inte lagerhålls på varken k-rauta, byggmax eller någon av de andra större bygghandlarna. Hos oss på åland bygger man ju bastu i princip i alla hus, och på den finska sidan är ju det husets viktigaste rum, så vi har väl kanske ett bredare sortiment här. Den värmebehandlade aspen är ju också betydligt billigare än cederträ, runt 25€/m2 tar vi på den butik jag jobbar på om jag minns rätt. Hittar du ingen stans hos er får du väl beställa från oss, vi har skickat bastuspisar till både Frankrike, Tyskland och Tanzania, så nog ska vi kunna skicka bastupanel till Sverige :)
Nej, bastun är inte min, jag tycker inte ens om att bada bastu, fy så varmt.

verkligen vackert Posa71!
min erfarenhet säger mig att jag skulle ha byggt med värmeAsp istället för vanlig asp i lavarna. åtminstone längst ner. även om man är nitisk med att vara ren innan man går in i bastun så blir det skitigt av fötterna efter nått år.

har du nybyggt Posa? att sätta vanlig asp i kanten som du gjort var verkligen vackert, men jag hoppas det förblir så ljust och fint och inte tappar lyster efter några år.

kul att se att så många har bastuintresse!

härligt!

• Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Tack pianist.
Bilderna är ca 4 år gamla. Men oljan ger verkligen bra skydd, dom ljusa listerna ser fortfarande bra ut. Jag har oljat in ungefär vartannat år och bastun används i snitt en gång i veckan.

• Gilla
Eld och vatten
  • Laddar…
Härligt!

Det är inte cederträ i bilderna.

De mörkare trän SunSauna, Lumilaude osv. använder är värmebehandlad asp, thuja, magnolia osv. Inte ceder. Magnolia brukar vara det mörkaste.

I denna bild t.ex är det thuja.

arkkline-messu-sauna.jpg
Skapa konto

pianist skrev:
verkligen vackert Posa71!
min erfarenhet säger mig att jag skulle ha byggt med värmeAsp istället för vanlig asp i lavarna. åtminstone längst ner. även om man är nitisk med att vara ren innan man går in i bastun så blir det skitigt av fötterna efter nått år.

har du nybyggt Posa? att sätta vanlig asp i kanten som du gjort var verkligen vackert, men jag hoppas det förblir så ljust och fint och inte tappar lyster efter några år.

kul att se att så många har bastuintresse!

härligt!
Några bastuhanddukar håller bastun ren, båda att sitta på och till fötterna. Ser ungefär ut som på bilden jag klippte in tidigare när vi nu är inne på 9 säsongen, bilden tidigare var från 2006, och ca 2 bastubad i vecka nu under vinterhalvåret.
Al-panelen på väggarna har fått lite mörkare ton.

RandomFinne skrev:
Det är inte cederträ i bilderna.

De mörkare trän SunSauna, Lumilaude osv. använder är värmebehandlad asp, thuja, magnolia osv. Inte ceder. Magnolia brukar vara det mörkaste.

I denna bild t.ex är det thuja.

[bild]
Det var då väldigt likt, detta påstår i alla fall exacta sweden att det är cederträ.
image.jpg
Skapa konto

Hmmm, idag lärde jag mig att Thuja Plicata kallas för "Red Cedar" på engelska.

Dock så är den INTE en riktig ceder, den är en thuja, så jag skulle inte köpa ceder som används som fasadpanel osv. och sätta i bastun.

Bilden visar alltså lavar och panel gjorda av Thuja Plicata.

EDIT:

Forskade lite på Wiki. Cedersläktet är inte samma som Thujasläktet, och varför Thuja Plicata kallas för "ceder" vet jag inte - men det är inte ceder.

Cederpanel man sätter på fasaden, golv osv. är gjorda av äkta ceder, och kan vara starkt allergiframkallande på grund av oljorna som luktar väldigt starkt.

EDIT2: Hittade det svenska ordet. Jättethuja heter det.

Redigerat:
Men oj, så dom skriver att det är cederträpanel men det är thuja? Låter dumt, varför inte bara skriva det på en gång isåfall...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.