Hej!
alla trädetaljer måste skyddas från fukt för att hålla länge, dvs det kan bli blöt, men det måste kunna torka ut ganska snabbt, att ha trä i en spricka, ja, det går, men bakom den och vid sidorna måste det finnas luftspalter.
sen känner jag att det är synd att "plasta" in trä med oljeärg, en lätt lasering är snyggare, och träet kan andas, det håller längre med.
cederträ är ganska hållbart i sig.
MvH
Barbara