Vilket material ska vara CE-märkt vid nyinstallation? Hur viktigt är det att veta vilket fabrikat det är på ex dosor, flexslang med FK, VP-rör osv. Kabel?

Hur vet man att en produkt är CE-märkt när man handlar på nätet? Säljs det produkter som inte får användas i elinstallationer?

Ska handla material till behörig elektriker men han hävdar att jag bara får köpa CE-märkt och att jag måste veta vilket fabrikat det är på grejerna.

/me

Hejsan

Skulle inte installera någon som inte är CE godkänt
det känns tryggare att montera något som har
dokument från tillverkaren.

Det ska tydligt framgå på produkten att den är CE godkänd

CE märkningen är ingen "kvalitetsmärkning" utan ett intyg på att varan uppfyller minimikravet i tillverkningslandet (inom EU).
Importeras varor från länder utanför EU är det importören som är skyldig att CE märka varan och intygar därmed att den uppfyller minimikravet.
Köper någon tex lösa delar av olika fabrikat och sammanfogar till en enhet (maskin, apparatlåda mm) är den som har tillverkat "apparaten" skyldig att CE märka apparaten och därmed intyga att minimikravet är uppfyllt (även om alla ingående komponenter var för sig är CE märkta).
Skulle inte den CE märkta "varan" inte uppfylla kraven kan den som utfört märkningen ställas till ansvar.
Köper du matr. sverige är nog risken liten men handlar man direkt från nått "lågprisland" är sannorlikheten stor att matr. inte är CE märkt och då står du som importör ansvarig för att kraven uppfyllts och du ska CE märka matr.

OK, tittade lite för skojs skull på ÖB idag. Deras dosor är inte CE-märkta, inte heller flexslangen men däremot VP-rören. Ska kolla på andra lågprisställen. Men hur är det med nätbutikerna, kan man maila o fråga kanske. De bör väl inte bara vara intresserade av att sälja utan att sälja "rätt" grejer?

/me

Något verkar inte stämma med teorin för CE märkning. Roade mig med att titta på ett Elko uttag jag har liggande sedan några veckor. JAG kan inte hitta något CE märke, däremot är det S och N märkt. N tror jag står för Norge, det står made in norway på det.

Har väldigt svårt att tro att Elko skulle kränga något som inte var CE märkt.

S
Det är inte alltid CE-märkningen sitter på produkten. Den kan lika gärna sitta på kartongen eller montageanvisningen.

Så länge Produkten är S N D FI eller CE märkt skall den uppfylla kraven.
Skildnaden är att är det S N osv märkning så Är den provad att den uppfyller kraven i något av dom nordiska länderna.

Fi märkningen betyder inte med automatik att produkten är godkänd, det betyder endast förstärkt isolering.
Det är altså ingen "kvalitets" märkning.

S
Jag tror att frohike medade "Fi"-märkningen, inte fimärkningen (kvadrat i kvadrat). "Fi"-märkningen betyder ju att den är provad och godkänd för finska marknaden, till skillnad mot fimärkningen som innebär att produkten är dubbelisolerad.

ja, så är det naturligtvis :-[

Exakt så jag menade :) mao en produkt som är provad i något nordiskt land blir per automatik godkänd i övriga

Nä nu blev det väl fel Fi eller dubbelkvadrat är förstärkt (dubbel) isolering, Finland vårt östra grannland har väl ett S med ett plus ovanför (Suomi).

Prototypen

För ett stort antal produkter gäller att de måste vara försedda med CE-märkning för att få marknadsföras och säljas inom EES-området. EES står för Europeiska ekonomiska samarbetsrådet och är ett avtal mellan EU (dess medlemsländer) och Efta-länderna Norge, Island och Liechtenstein.
CE - märkningen innebär ett slags pass för produkten.
CE-märkningen innebär att en produkt kan tillverkas eller importeras för att säljas i vilket som helst av de länder som är medlemmar i EU / EES, och att de olika länderna inte får sätta varken strängare eller mildare krav på produkten än de som anges i direktiven.
Följande produktgrupper måste CE - märkas.
Maskiner (98/37/EG)
Elektromagnetisk kompatibilitet (89/336/EEG)
Lågspänningsdirektivet (73/23/EEG)
Personlig skyddsutrustning (89/686/EEG)
Leksaker (88/378/EEG)
Byggprodukter (89/106/EEG)
Varmvattenpannor (92/42/EEG)
M.fl.

S
prototypen skrev:
Nä nu blev det väl fel Fi eller dubbelkvadrat är förstärkt (dubbel) isolering, Finland vårt östra grannland har väl ett S med ett plus ovanför (Suomi).

Prototypen
Nej, bokstäverna "Fi" betyder provad och godkänd för Finland. Fimärkningen "kvadrat i kvadrat" betyder att produkten är dubbelisolerad.

Mikael_L
Ähhh, nu måste jag fråga, om en pryl är endast S-märkt då...
Då får den användas i sverige, men inte i övriga Europa, eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.