Det har slumpat sig så att precis där jag skall gjuta en plint för en carport stolpe, 1.6m ner ligger avlopp och vatten i en sandfylld låda.

Beräkningsunderlaget från konstruktör visar på 5,5kn tryck vid max snölast inklusive konstruktion på denna plint.

Är det nån som har nån bra ide hur man löser detta? trycket på röret (SN8) bllir nog för högt, samtidigt går det inte att flytta på utan att risker att få stop i avloppet (antagande).

Hur djupt hade du tänkt gräva ner dina plintar? Om du tänkte använda största, vettiga, alternativet på plint om 700 mm längd, så kan du ju gräva ca 800 mm ner (det är rimligtvis fast mark så djupt ner), lägga lite makadam och en rejäl betongplatta i botten för att fördela kraften. Då har du ca 800 mm kvar ner till dina rör. Jag har oerhört svårt att se hur dina rör skulle påverkas av plinten.

Innan jag ställde frågan här hade jag tänkt gjuta en liten platta, 50x50x15 cm och ställa pelaren på, platta skulle ligga ca 1m ovanför rören, 30 cm ner i backen.

Det som gör mig osäker är att max last (Snözon 3) blir 55 kN och jag vet inte hur trycket fördelas ut i backen och vad det blir 1m ner där rören ligger.

Notera att det är 55 kN, inte 5,5 som jag skrev av nån anledning i första inlägget.

Jag har lite samma problem! Hur gjorde du till slut?

A Amrich skrev:
Jag har lite samma problem! Hur gjorde du till slut?
Jag göt en armerad platta på 80x80 cm (som ligger under marknivå), göt in en stålplatta som jag ställde ett 16x16 cm vkr rör på som håller uppe carporten, plattan är isolerad med markisolering. Målade allt med kallasfalt innan jag täckte över det med grus. Har inte rört sig en mm, var duktigt med snö i vintras på taket :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.