Jag har tänkt gjuta en 6x6 meter stor platta för carport i ena halvan (3x6 meter) och förråd i andra (3x6 meter!). Plattan för carporten behöver ju inte isoleras, däremot i förrådet där jag möjligen kommer ha några graders värme.
Jag har funderingar på att gjuta i egensnickrad form av 45x195 mm reglar. För förrådsdelen tänkte jag lägga cellplast 30 cm från kanten för att på så sätt få en kanförstärkning, men hur ska jag göra för carporten där jag vill ha kantförstärkt betong, 20 cm, men i övrigt 10 cm platta utan isolering?

Du ska isolera även i carporten för att skydda mot tjälen. Den kan annars lyfta din platta om du har otur. För att få till kantförsyvningen läggaer du ett lager 100mm under den andra isoleringen ute i kanten. Du ska även isolera utanför plattan minst 600mm för att förhindra tjälen att komma in under plattan.

Är 30 cm bred kantförstyvning (där betongen alltså är 20 cm tjock) lagom?
Menar du att jag ska isolera med cellplast 60 cm runt om plattan? Det verkar ambitiöst, kanske för ambitiöst för mitt fuskbygge?
Hur mycket behöver man gräva ur under tilltänkt platta; till frostfritt, all matjord, eller bara så djupt att 30 cm tvättad 8-16 får plats och ger rätt sluthöjd på plattan?

Det räcker med att gräva ur så att du får plats med makadamet. Risken om du inte isolerar är att du får sättningar pga. tjälen. Om du inte isolerar måste du nog gräva ur betydligt mer än vid isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.