Hej, jag klurar på att bygga en carport intill huset och vill väldigt gärna ha en balkong/altan på detta, har CAD'at(snarare kladdat) ihop en bild som ger en fingervisning på vad jag tänker mig, men behöver en hel del tips och hjälp för att få bra konstruktionslösningar. Eftersom infarten till platsen jag parkerar på inte är rakt framför så kan jag inte göra en rektangulär carport, så det får bli 45 grader-vinkel. Och jag vill inte att regnvatten ska rinna rakt ner. Dörröppningen på nedervåningen är där idag(den vi använder huvudsakligen) och dörröppningen på övervåningen är idag bara ett fönster som jag tänkte byta till dörr.

Så min första fråga är(kommer bli många i denna tråd), hur man gör ett tak under trallen som leder vattnet bort från huset och ner i en hängränna/stuprör. Har sett lösningar där man byggt in vattenavrinning mellan varje fack och sedan skruvat trallen direkt genom något tätskick in i balkarna. Men jag vill lägga reglar för trallen ovanpå taket, vill ha friheten att placera dessa reglar oberoende av de bärande balkarna.

Min andra fråga är, Givet måtten i bild 2, hur dimensionerar jag stolparna och de bärande balkarna? Jag vill inte ha en bärlina i fasaden(tycker det låter för mycket i huset när man går på altaner som sitter på väggen)

Sedan är jag inte alls främmande för att låta ett proffs ta hand om allt från att skapa ritning/konstruktionlösningar till färdigställande, hur hittar jag rätt firma att ta sig an detta(i GBG)?

CAD-skiss av tänkt carport med balkong i 45 graders vinkel mot huset med trall och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av en tänkt carport med balkong i vinkel, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.