2 780 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Carport/Attefallshus/Garage
Hejsan!
Har jag förstått detta rätt?
Om man ska nyttja attefallsreglerna så får en carport endast byggas fristående från bostadshuset?
Man får med andra ord inte använda en gavel (vägg) på sitt hus?
När räknas en carport som garage? Kan en carport ha panel på samtliga väggar? Dörr? När blir det ett garage?
Om man söker bygglov alt. Tillstånd för attefallsbygge, sker det alltid en besiktning så att alla regler följts?
Storlek mm? Kontrolleras även andra eventuella byggnader man kan tänkas ha, typ ett mindre verandatak eller växthus? Är risken överhängande eller siktar de in sig enbart på nybygget? Stickprov eller standard eller aldrig?
Blev en del frågor… Tacksam för ev svar
Mvh Magnus
Om man ska nyttja attefallsreglerna så får en carport endast byggas fristående från bostadshuset?
När räknas en carport som garage? Kan en carport ha panel på samtliga väggar? Dörr? När blir det ett garage?
Om man söker bygglov alt. Tillstånd för attefallsbygge, sker det alltid en besiktning så att alla regler följts?
Storlek mm? Kontrolleras även andra eventuella byggnader man kan tänkas ha, typ ett mindre verandatak eller växthus? Är risken överhängande eller siktar de in sig enbart på nybygget? Stickprov eller standard eller aldrig?
Mvh Magnus
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Nej du kan inte använda någon befintlig del för ett attefallshus,men däremot kan man ju bygga ut sitt hus under attefallsreglerna (15 kvm har jag för mig)M Magnushåkansson skrev:Hejsan!
Mvh Magnus
Garage vs carport: I en carport har man minst en vägg öppen som jag har förstått det. Men utifrån bygglov/attefallsperspektiv gör det ju ingen skillnad. Däremot kan du bygglovsfritt bygga 15kvm skärmtak, men då får ingen vägg vara mer än 180cm hög (om det ligger i anslutning till huset)
Attefallsbygges skall ,som jag har förstått det, följa samma regler som bygglov. Möjligen finns vissa undantag, tex kring handikappsanpassning, energieffektivitet osv - men konstruktionsmässigt.
Huruvida du måste ha en KA och det blir en slutbesiktning på plats är nog upp till kommunen.
Vid en slutbesiktning är det förstås det du bygger som är fokus, men finns det saker på fastigheten som uppenbart inte har bygglov så finns väl alltid en risk att dom blir granskade, beror väl mycket på vem som åker ut och slutbesiktigar och hur mycket denna hr med sig om övriga bygglov osv på fastigheten.
Har tagit reda på allt via kommunen...
Måste vara avskilt från bostadshus
Carport måste ha en öppen vägg
Besiktning sker knappast utan man litar på att man gör rätt helt enkelt eller om man får en anmälan på sig, exempelvis av grannen eller dylikt.
Måste vara avskilt från bostadshus
Carport måste ha en öppen vägg
Besiktning sker knappast utan man litar på att man gör rätt helt enkelt eller om man får en anmälan på sig, exempelvis av grannen eller dylikt.
Attefallstillbyggnad är vad klaskarlsson syftar på. Det är en utbyggnad av ditt hus och kan därmed använda en sida av huset.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
Exakt, funkar om det är max 15 kvm!
Mitt ska bli 28 kvm och då måste det vara åtskillt bostadshuset...
Tack för input!
Mitt ska bli 28 kvm och då måste det vara åtskillt bostadshuset...
Tack för input!
Klicka här för att svara