Nån som vet vad dessa heter på svenska? Jag undrar om de finns att köpa lokalt men då man inte lyckats hitta någon term att söka på så är det lite svårt så nu tar jag byggahus till hjälp... Skulle haft mycket nytta av denna då jag flyttade en stock nyligen och det kommer bli mera av det.

Här kan man läsa lite om dem
https://framingnailersguide.com/cant-hook-vs-peavey/
Här tillverkar den svenska smeden Torbjörn Åhman en egen
Skulle va roligt att göra själv men har ingen smidja (än) men en ganska enkel design i grund och botten.

Här kan man läsa lite om dem
https://framingnailersguide.com/cant-hook-vs-peavey/
Här tillverkar den svenska smeden Torbjörn Åhman en egen
Skulle va roligt att göra själv men har ingen smidja (än) men en ganska enkel design i grund och botten.
Vändhake är det namnet som jag känner till på högsvenska. Här i byn fanns en peavey som en bybo hade tagit hem från Amerika kring sekelskiftet 1900 och den kallades "grondaris pickon" av byborna och ansågs vara någonting alldeles extra bra.
Lpgosol säljer någonting ditåt. Min ena är hemsmidd av egen tillverkning och den andra är en gammal amerikansk krok av fabrikat Warren som jag hittade på Juthbackamarknaden och gjorde nytt skapt och ny peavey-spets på. Den skulle jag inte klara mig utan.
Jag har en Warren krok till liggande i reserv men den saknar också ändbeslag. Den hittade jag också på Juthbacka.
Lpgosol säljer någonting ditåt. Min ena är hemsmidd av egen tillverkning och den andra är en gammal amerikansk krok av fabrikat Warren som jag hittade på Juthbackamarknaden och gjorde nytt skapt och ny peavey-spets på. Den skulle jag inte klara mig utan.
Jag har en Warren krok till liggande i reserv men den saknar också ändbeslag. Den hittade jag också på Juthbacka.
Jag undrar om de där krokarna är smidda från kolstål eller blötjärn, om det senare kunde jag skära till en sån krok ganska enkelt själv. Men kan tänka mig blötjärn kan vika sig ganska lätt i användning även om man skär från något som 10mm...
Jag vet inte vad du menar med blötjärn men om du som jag menar ett låglegerat standardstål med en sträckgräns på 250-300 MPa så lär det nog funka.DennisCA skrev:
/ATW
Själva kroken bör ju hålla sig skapligt vass, så kolstål är nog lämpligt. Jag använder vändhaken på mitt brytjärn ganska ofta när jag barkar stockar. Den har vass spets. Lånade svärfars brytjärn för ett tag sedan och det hade slö spets. Funkade värdelöst, för då får jag bara tag i själva barken som garanterat släppte vid sämsta möjliga tillfälle. Lite som att jobba med timmersax med slöa spetsar.
Du har inte någon gammal spark liggande? Sparkmedar brukar vara utmärkta ämnen för sådana där smidesprojekt. Det där är ju inte mer avancerat än att det går att värma med gassvetsen och smida ut mot godtycklig järnklump som städ.
Du har inte någon gammal spark liggande? Sparkmedar brukar vara utmärkta ämnen för sådana där smidesprojekt. Det där är ju inte mer avancerat än att det går att värma med gassvetsen och smida ut mot godtycklig järnklump som städ.
Krokarna brukar vara av något litet bättre material.
Jag smidde kroken på min lilla hemgjorda vändhake av en sparkmede men en riktig vändhake är kraftigare så där blir det nog ett fjäderblad från en bil eller liknande.
Jag smidde kroken på min lilla hemgjorda vändhake av en sparkmede men en riktig vändhake är kraftigare så där blir det nog ett fjäderblad från en bil eller liknande.
Kom just på att jag har nån bit med kolstål som jag köpte för ett projekt som aldrig blev av, 25 x 3 eller 4 mm kanske den är,. Men har inte gassvets ännu bara gasolbrännare så det kan gå men tar längre. 3-4mm kanske är lite väl tunt dock om man har siktet på en fullstor modell tänker jag.PNO skrev:
Men om det är själva ändan av kroken som ska va vass så kunde jag ju t.ex. skära ut krokformen från 10mm stålplåt med plasma och svetsa fast en bit av kolstålet mot slutet som får härdas/anlöpas och vässas.
Idag, men som jag lite gissade från början, så hade jag formen på kroken lite fel. Den måste vara mera böjd längst ut, annars griper den vassa änden inte tag ordentligt i träet. Men det är inget som inte kan svetsas till.

Jo, den ska nog vara rätt aggressiv vinklad för att greppa bra.
Så här är kroken vinklad på mitt brytjärn.
Nu blev jag ju sugen på att bygga en jättevändhake med teleskopskaft att ha när jag tar ner fastfällda träd. Att förlänga bytjärnet med en slana som säker skog lär ut känns inte så... säkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är kroken vinklad på mitt brytjärn.
Nu blev jag ju sugen på att bygga en jättevändhake med teleskopskaft att ha när jag tar ner fastfällda träd. Att förlänga bytjärnet med en slana som säker skog lär ut känns inte så... säkert.
OK den funkar men det känns som det kunde förbättras. Jag tänker jag kan prova justera var den monteras på skaftet, se om en position är bättre, om det ska va längre upp eller längre ner. Jag tycker också den böjda biten på skaftet kunde vara vass den också.