Funderar på att installera parabol och Canal Digital. Parabolen i söderläge men har vardagsrummet i nordost. Hur gör installatören, drar de en utvändig kabel runt halva huset eller borrar de vid parabolen och att jag får leda kabeln genom hela huset?

Hej Danlin

I Basinstallationen så ingår :

Vad ingår i Basinstallation?

Fast montering av en parabol i söderläge, upp till 3 meter på vägg.
Montering av upp till 25 meter koaxialkabel per box (enklaste vägen).
Borrning och tätning av hål för kabeln genom väggen.
1 års installationsgaranti*.
Inkoppling av boxar samt nedladdning av kanaler och eventuell mjukvara
Genomgång av boxen och hur du byter kanal
Gäller installation i upp till fyra rum

Från CD hemsida https://www.canaldigital.se/kundservice/parabol--installation/?q=1581

Fullt medveten om detta men vad anses som den enklaste vägen? Kan man koppla in den på befintliga tv-uttag.

Har du en vind skulle jag dra kabeln där. I vissa fal går det att använda befintlig kabel, dock så behövs uttaget bytas till ett sat-uttag

danlin skrev:
Fullt medveten om detta men vad anses som den enklaste vägen? Kan man koppla in den på befintliga tv-uttag.
Du kan dra kabeln i röret där kabeln till vanliga kabeluttaget går. Röret klarar oftast upp till 3 st kablar. Sedan hur du löser vid uttaget är upp till dig. Du tappar effekt om du skarvar mycket. Tänk på om du ska installera för flera tv appareter i framtiden.

Jag är installatör för Canal Digital och kan säga att det är i princip omöjligt att dra 3 kablar i samma rör. Åtminstone om vi pratar om 16 mm rör och vanlig storlek på kabeln. Det finns tunnare kabel men den ingår inte i paketet och kan i vissa fall dämpa signalen för mycket.
Prata med installatören om hur du vill ha det. Om installatören anser att det tar för lång tid eller inte ingår i installationen är hen skyldig att berätta hur mycket extra det kommer kosta innan installationen påbörjas.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.