19 235 läst ·
86 svar
19k läst
86 svar
Canal Digital gör din TV sämre (inte bättre)
Kan nog delvis hålla med när det gäller många program.
Av program jag tittar på normalt så har Fotboll kanske gett den största wow känslan. Filmer o TV serier är lite som BluRay, nice men ingen wow.
Man behöver nog en större skärm för att SdTV ska bli så dålig att HDTV blir bra.
Nä det viktigaste är naturligtvis PVR delen i HD boxen, och med 3 tuners så är CD boxen riktigt duktig (några buggar finns dock). Rannsakar vi oss själva idag så kanske vi tittar max 10% live, allt annat är anpassat till fåra tider.
Av program jag tittar på normalt så har Fotboll kanske gett den största wow känslan. Filmer o TV serier är lite som BluRay, nice men ingen wow.
Man behöver nog en större skärm för att SdTV ska bli så dålig att HDTV blir bra.
Nä det viktigaste är naturligtvis PVR delen i HD boxen, och med 3 tuners så är CD boxen riktigt duktig (några buggar finns dock). Rannsakar vi oss själva idag så kanske vi tittar max 10% live, allt annat är anpassat till fåra tider.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Per:Säg upp HD-junket och om du någon gång kollar tv så garanterar jag att det duger med vanliga utsändningen.
Men felsöka synen för att man inte får wov faktorn det var en bra idé
HD känns (för mig) mest lite som ett skapat behov, för några få är det ett måste de flesta ser knappt någon skillnad. Jag blåvägrar att betala flera hundra (plus ny TV) för något jag inte har den minsta nytta av. Nya serier är liksom knivskarpa redan på min junkanläggning. Brukar säga att "if it aint broken don't fix it".
För CD är det ett säljargument och boxsäljarna måste ju kränga ny box, tvkrängarna likaså(fast tvs). Många ska tjäna på den lite skarpare bilden.
Men felsöka synen för att man inte får wov faktorn det var en bra idé
HD känns (för mig) mest lite som ett skapat behov, för några få är det ett måste de flesta ser knappt någon skillnad. Jag blåvägrar att betala flera hundra (plus ny TV) för något jag inte har den minsta nytta av. Nya serier är liksom knivskarpa redan på min junkanläggning. Brukar säga att "if it aint broken don't fix it".
För CD är det ett säljargument och boxsäljarna måste ju kränga ny box, tvkrängarna likaså(fast tvs). Många ska tjäna på den lite skarpare bilden.
Nu är jag ingen expert, men jag har en Sony TV och CD som jag är nöjd med. Kanonbild i HD!Per Eskilsson skrev:Nej, jag har inte aktiverat något föräldralås. Jag menar så här. Tänk dig att dina barn är under sju år gamla (barn över sju år grejar allt detta galant) och att du bjudit in mormor som barnvakt när ni föräldrar ska gå på bio. Inte en chans att mormor lyckas sätta på Disney Channel eller nyheterna. I alla fall inte vår mormor.
Kan det bli krångligare? Jag menar att det är alldeles för komplicerat att sätta på tvn när man har Canal Digital.
- Först ska mormor hitta en ganska väl dold på-knapp på sidan av tvn. Inget händer.
- Därefter prövar hon klicka på någon knapp på tvns fjärrkontroll. Inget händer.
- Därefter ska hon hitta boxen som är gömd bakom en lucka i tv-hyllan.
- Därefter ska hon naturligtvis försöka trycka på på-knappen på boxen. Inget händer.
- Nu måste en expert inkallas och beskriva för henne (på telefon) att hon ska klicka på Menu - välja Externa ingångar och välja AV5.
- Först nu kan hon börja använda fjärrkontrollen som är avsedd för boxen.
Jag undrar om du inte har kopplat in boxen fel eller ställer in TV:n fel. När jag väljer Externa ingångar använder jag den HDMI ingång jag har kopplat från boxen till TV:n. Inte AV, det är analog signal och ger ingen HD (tror lilla jag). I min box finns det Scart utgång som man kan koppla till TV:ns AV ingång => analog TV. Så möjligheten finns att det är den signalen du använder dig av.
Har du bara en HDMI-kabel kopplad mellan box och tv, eller har du någon annan kabel också? Går det att få fram info om vilken upplösning du har på bilden via t ex en info-knapp?Per Eskilsson skrev:
Har du någon granne eller kompis som kan komma och vara opartisk domare? Det kan ju vara "fel" på dina ögon.
Får du bara ner det på din dator så kan du visa det på tvn via div. mediaspelare. jag använder den xbox 360 jag ändå har kopplad till tvn.Per Eskilsson skrev:
Men då ska tilläggas att jag kollar inte på livesändningar utan tar hem det mesta med hjälp av rss som sorterar in filerna i separata mappar.
(Vet inte hur mycket jag ska svara på din fråga i detta forum då jag i skrivande stund inte har helt klart för mig vad era regler säger om diskussioner kring fildelning)
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Det är nog inte någon bra idé att du utvecklar detta just här eftersom jag känner att det du kommer att säga kanske inte är lagligt och därmed inte i enlighet med våra forumregler.Bjurran skrev:Får du bara ner det på din dator så kan du visa det på tvn via div. mediaspelare. jag använder den xbox 360 jag ändå har kopplad till tvn.
Men då ska tilläggas att jag kollar inte på livesändningar utan tar hem det mesta med hjälp av rss som sorterar in filerna i separata mappar.
(Vet inte hur mycket jag ska svara på din fråga i detta forum då jag i skrivande stund inte har helt klart för mig vad era regler säger om diskussioner kring fildelning)
[/QUOTE]
Kan det bli krångligare? Jag menar att det är alldeles för komplicerat att sätta på tvn när man har Canal Digital.[/QUOTE]
Det blev tyvärr så krångligt när det bestämdes att de analoga sändningarna skulle försvinna, sedan spelar det inte så stor roll vilken box man har. Numera finns det dock tv-apparater med inbyggd digitalmottagare för Boxer, så det är väl möjligen en fördel för dem. Den enda, skulle jag säga.
Vi skaffade en CD-parabol med den inspelningsbara HD-boxen nrä vi konstaterade att det som levererades analogt via samfällighetens tv-nät inte kunde bli bättre än vad det var - och det var riktigt uselt. Viasat saknade någon kanal vi ville ha så de gick bort. Med boxer kändes det som att det inte fanns några fördelar annat än att slippa parabolen, och det var en obefogad rädsla (jag - som aldrig tagit i en parabol - satte upp den själv i väntan på installatören och ringde honom efter några dagar och sa att han inte behövde komma).
Vi är helnöjda. Visst är det lite skillnad på HD och icke-HD när vi inte kör på projektorn, visst är det jobbigt med en extra fjärrkontroll (fast det hade vi behövt ändå) och visst är boxen både slö och buggig ibland, men fördelarna överväger ändå enormt. Och en investering i en multifjärr (Logitech One, som visserligen kändes rejält i plånboken) löste alla fjärrkontrollproblem (även förstärkare, dvd-spelare, cd-spelare och projektorn). Nu kan mormor trycka på "Titta på TV" och sen peka på rätt kanallogga under "Favoriter"
Kan det bli krångligare? Jag menar att det är alldeles för komplicerat att sätta på tvn när man har Canal Digital.[/QUOTE]
Det blev tyvärr så krångligt när det bestämdes att de analoga sändningarna skulle försvinna, sedan spelar det inte så stor roll vilken box man har. Numera finns det dock tv-apparater med inbyggd digitalmottagare för Boxer, så det är väl möjligen en fördel för dem. Den enda, skulle jag säga.
Vi skaffade en CD-parabol med den inspelningsbara HD-boxen nrä vi konstaterade att det som levererades analogt via samfällighetens tv-nät inte kunde bli bättre än vad det var - och det var riktigt uselt. Viasat saknade någon kanal vi ville ha så de gick bort. Med boxer kändes det som att det inte fanns några fördelar annat än att slippa parabolen, och det var en obefogad rädsla (jag - som aldrig tagit i en parabol - satte upp den själv i väntan på installatören och ringde honom efter några dagar och sa att han inte behövde komma).
Vi är helnöjda. Visst är det lite skillnad på HD och icke-HD när vi inte kör på projektorn, visst är det jobbigt med en extra fjärrkontroll (fast det hade vi behövt ändå) och visst är boxen både slö och buggig ibland, men fördelarna överväger ändå enormt. Och en investering i en multifjärr (Logitech One, som visserligen kändes rejält i plånboken) löste alla fjärrkontrollproblem (även förstärkare, dvd-spelare, cd-spelare och projektorn). Nu kan mormor trycka på "Titta på TV" och sen peka på rätt kanallogga under "Favoriter"
Vill bara tillägga att man för att se skillnad på olika upplösningar måste ha rätt förutsättningar, dvs en stor tv eller projektor samt ha lite intresse och kunskap om ämnet. Min mor som fortfarande ser film på VHS skulle förmodligen inte se någon skillnad om jag bytte ut hennes VHS-film mot en DVD. På samma vis är det väldigt svårt för många att se någon större skillnad på "vanlig" tv och HDTV.
Men hela tv-branschen lever ju tyvärr på att sälja HDTV-apparater och boxar till folk som inte har rätt kunskap om hur det fungerar. Många tror fortfarande att man automatisk får HDTV på alla kanaler bara man köper en HD-ready tv.
Men hela tv-branschen lever ju tyvärr på att sälja HDTV-apparater och boxar till folk som inte har rätt kunskap om hur det fungerar. Många tror fortfarande att man automatisk får HDTV på alla kanaler bara man köper en HD-ready tv.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Jag håller inte med dig. Jag tror däremot att många liksom jag tror att man får hdtv när man tittar på hd-kanalerna med en full hd. Ett högst rimligt krav. Men detta stämmer tyvärr inte alltid.JockeGbg skrev:
Jag tror att många kopplar in sin box med Scart och inte med HDMI därav bildförlusten och det dåliga ljudet.
Mitt sista förslag är att Per precis som jag själv är en plasma-människa. En LCD har alltid lite "LCD-kryp" i bilden oavsett prisklass. Det ser bra ut när man går förbi TVn i affären men stannar man å tittar en stund undrar man vad som är fel... Detta syns inte alls lika tydligt på en plasma som är lite mer förlåtande i detta avseende.
....och för att slippa ett lcd vs plasma krig i denna tråd så säger jag för tydlighetens skull att detta inte betyder att plasma är bättre än lcd, bara annorlunda.
....och för att slippa ett lcd vs plasma krig i denna tråd så säger jag för tydlighetens skull att detta inte betyder att plasma är bättre än lcd, bara annorlunda.
Plasma har ju samma fördelar som en vanlig CRT tv och även dess nackdelar.
Nu känns det iofs som LCD är såpass låga i pris att plasma säljs allt mindre men jag vet inte det kanske bara är jag som inbillar mig.
Nu känns det iofs som LCD är såpass låga i pris att plasma säljs allt mindre men jag vet inte det kanske bara är jag som inbillar mig.