19 235 läst ·
86 svar
19k läst
86 svar
Canal Digital gör din TV sämre (inte bättre)
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Jag trycker på knappenPer Eskilsson skrev:Hur många knapptryckningar och hur många sekunder tar det innan ni kan titta på nyheterna när ni använder Canal Digital (under förutsättning att både tvn och boxen är avstängd)?
Jag behöver 3 knapptryckningar (1. sätta på tvn 2. klicka på genväg för AV5 3. starta boxerfjärrkontrollen) och 47 sekunder. Är 47 sekunder en acceptabel starttid?
"Titta på TV"
därefter så sköter min multifjärr logitec harmony om att:
sätta på TVn
Sätta på boxen (PVR boxen)
Ställa in rätt HDMI ingång
Efter 32 sekunder har jag bild och det tycker jag är en ruggigt snabb tid jämfört med min windowsdator.
MathiasS: en box som funnits på svenska marknaden sedan 3,5 år kallar jag för gammal.
Är fortfarande övertygad att om du inte tycker att HD sändningarna på SVT o Tv4 inte är bra så har du inte ställt in bilden korrekt på den HDMI ingången du använder. MEN även om du tittar på TV4HD eller SVTHD så är typ 90% vanliga sändningar som inte har bättre bild. Hur du gör detta är enbart en Sony fråga och har inte ett smack med CD att göra.
ps. min HD-PVR box är 2,5 år gammal och är tyst och kanonbra. Så härligt att inte behöva vara slav under TV tider som man var förr i världen.
Min dreambox drar c:a 20watt enligt egna elmätaren.
Standby gör troligen snudd på noll skillnad. Dock tar det 1 minut att boota från helt av jämfört med 1 sek från standby.
Smidigt nog passar även dreamboxens fjärr till tvn som bara slås av/på sen sköter man allt från dreamboxen. Sålunda bara 1 st fjärr. Harmony är dessutom lite mesig tycker jag som har en Pronto RU980 (som inte används pga kommande ombyggnad).
Sitter verkligen många här närmre än 3 meter från en 42"?
För mig känns nämligen detta lite avlägset men det kanske är den nya melodin det. Tycker att även upp till 4 meter är helt ok och jag sanningen å säga har ju bar 37" som den teknikalt efterblivne stackare man nu är. Ändock känns HD (FÖR MIG) bara som att betala extra för något jag varken saknar eller behöver. Det är ju faktist DVD upplösning som standard i CDs utbud.
Man blev gammal och teknikfientlig helt plötsligt det är bara att inse.
Standby gör troligen snudd på noll skillnad. Dock tar det 1 minut att boota från helt av jämfört med 1 sek från standby.
Smidigt nog passar även dreamboxens fjärr till tvn som bara slås av/på sen sköter man allt från dreamboxen. Sålunda bara 1 st fjärr. Harmony är dessutom lite mesig tycker jag som har en Pronto RU980 (som inte används pga kommande ombyggnad).
Sitter verkligen många här närmre än 3 meter från en 42"?
För mig känns nämligen detta lite avlägset men det kanske är den nya melodin det. Tycker att även upp till 4 meter är helt ok och jag sanningen å säga har ju bar 37" som den teknikalt efterblivne stackare man nu är. Ändock känns HD (FÖR MIG) bara som att betala extra för något jag varken saknar eller behöver. Det är ju faktist DVD upplösning som standard i CDs utbud.
Man blev gammal och teknikfientlig helt plötsligt det är bara att inse.
Hur kan du kalla dig för teknikfientlig när du rattar en Dreambox.v-g skrev:
Det är ju lite som att köra folkabuss på nitro
ps vi får väl sätta oss i sandlådan en dag o jämföra våra multisar
Jo dreamboxen är som grädden på moset när det gäller boxar, den klår (trots att den är flera år gammal) forfarande ALLT som CD/viasat/och boxer skickar ut på ja alla avseenden. Dock är HD varianten 3x för dyr för att det ska vara i närheten av intressant.
Jovars inte alla som lägger flera tusen på en fjärr
Jovars inte alla som lägger flera tusen på en fjärr
Per Eskilsson, HD kanaler har cirka 4 ggr högre bitrate samt en effektivare komprimering mpeg-4. Mottagaren har man alltid på tills dom fixar det att man kan bli sittande en timme utan bild för att få kryptonyckeln annars..
2:a: villan, Instämmer att kabeln ska vara lågbrusig och böjar måste vara med väl tilltagen radie.
bonnier, Instämmer att 720p lär vara bättre än 1080i.
MathiasS, Fyraåringar är för unga för att förstå att dom inte kan
Har upptäckt flera mjukvarubuggar i CanalDigitals boxar. Och dom går utan åtgärd trots påstötningar flera gånger. CD vägrar någon som helst dokumentation så att man kan göra något själv (kan digitalelektronik & programmering). Dessutom så lämnas nya boxar utan någon somhelst funktionsgaranti. Så inga nya boxar från dessa klåpare.
Måste säga att DreamBox konstruktörerna har använt insidan. Bara sådant som att mottagarmodulen är en plugin. Samma slot kan användas för DVB-C/T/S ..!
Dessutom körs ett relativt stabilt operativsystem och boxen har anslutningar för att integreras med andra maskiner som Ethernet. Som t.ex. medger att kunna ha hårddisken i källaren. Något som eliminerar en massa oljud.
Ska man ha rättsida på TV-mottagandet är CDs kundtjänst helt fel. Dom duger till att beställa/avbeställa tjänster inget mer är dom kompetenta till. Det finns en del undantag givetvis men majoriteten fixar t.ex. inte ens koll av felaktiga utsändningar. Eller springer efter en tekniker som tar 20 min för att återkomma medans telefonbolaget tickar på.
Mottagarenheten bör ställas in för att verkligen sända HD (1080), kolla att så verkligen sker. HDMI kabel bör användas. Och TVn bör ha 1920x1080 i fysisk upplösning inte t.ex. 1366x768 eftersom det tvingar fram "rescaling".
Först då kommer HD (mpeg4 >15Mbps) till sin rätta. Det är som en röd tråd från satelliten till pixlarna i TVn. Är det problem någonstans på vägen blir det dåligt slutresultat. Och många försäljare i TV butikerna har inte heller koll eller försöker stretcha sanningen.
2:a: villan, Instämmer att kabeln ska vara lågbrusig och böjar måste vara med väl tilltagen radie.
bonnier, Instämmer att 720p lär vara bättre än 1080i.
MathiasS, Fyraåringar är för unga för att förstå att dom inte kan
Har upptäckt flera mjukvarubuggar i CanalDigitals boxar. Och dom går utan åtgärd trots påstötningar flera gånger. CD vägrar någon som helst dokumentation så att man kan göra något själv (kan digitalelektronik & programmering). Dessutom så lämnas nya boxar utan någon somhelst funktionsgaranti. Så inga nya boxar från dessa klåpare.
Måste säga att DreamBox konstruktörerna har använt insidan. Bara sådant som att mottagarmodulen är en plugin. Samma slot kan användas för DVB-C/T/S ..!
Dessutom körs ett relativt stabilt operativsystem och boxen har anslutningar för att integreras med andra maskiner som Ethernet. Som t.ex. medger att kunna ha hårddisken i källaren. Något som eliminerar en massa oljud.
Ska man ha rättsida på TV-mottagandet är CDs kundtjänst helt fel. Dom duger till att beställa/avbeställa tjänster inget mer är dom kompetenta till. Det finns en del undantag givetvis men majoriteten fixar t.ex. inte ens koll av felaktiga utsändningar. Eller springer efter en tekniker som tar 20 min för att återkomma medans telefonbolaget tickar på.
Mottagarenheten bör ställas in för att verkligen sända HD (1080), kolla att så verkligen sker. HDMI kabel bör användas. Och TVn bör ha 1920x1080 i fysisk upplösning inte t.ex. 1366x768 eftersom det tvingar fram "rescaling".
Först då kommer HD (mpeg4 >15Mbps) till sin rätta. Det är som en röd tråd från satelliten till pixlarna i TVn. Är det problem någonstans på vägen blir det dåligt slutresultat. Och många försäljare i TV butikerna har inte heller koll eller försöker stretcha sanningen.
Redigerat:
De tester jag läst säger annorlunda även experter har svårt att skilja 480p från 720p på små skärmar, tex: http://m3.idg.se/2.1022/1.132631MathiasS skrev:Men nu har vi redan fastslagit att det handlar om 40" på 2,5-3m och även om man då behöver krypa närmare TVn för att precis *inte* se pixlarna så går det UTMÄRKT att se STOR skillnad på en SD och en HD sändning på det avståndet.
10megapixel i mobilen är fånigt, men hög upplösning är inte det. Tidigare hade jag 5Mp i kameran och trodde mig aldrig behöva mer. Nu har jag 15Mp och bra optik och vet bättre...
Om nu trådstartaren har svårt att skilja hd från en bra digital sändning så tror jag det är mer sannolikt att tv:n är "för liten" än att det skulle vara något fel på boxen.
Själv har jag bara testat med boxer, dvd och 720p på en bra 46" lcd och skillnaden där är inte direkt jättestor mellan dvd och 720p. Det hänger på så mycket mer än själva upplösningen.
Som åskådare i denna tråd måste jag bara flika in att det är ganska roligt att se hur ni diskuterar effektförbrukningen på boxarna när ni stirrar rakt in i ett väggmonterat bastuaggregat...
Själv låter jag datorn gå konstant och plockar upp all media därifrån. funderar till och med på att säga upp både parabolabb och tv-avgifter och bara ha ett eget lokalt system.
Själv låter jag datorn gå konstant och plockar upp all media därifrån. funderar till och med på att säga upp både parabolabb och tv-avgifter och bara ha ett eget lokalt system.
Håller med, har själv 2st DM500 med några år nacken nu, och component-utgången på dessa "bugdet"-DM ger en grym bild även på en 50" (har själv bara 32" men grannen hade en DM500 & 50").v-g skrev:Jo dreamboxen är som grädden på moset när det gäller boxar, den klår (trots att den är flera år gammal) forfarande ALLT som CD/viasat/och boxer skickar ut på ja alla avseenden. Dock är HD varianten 3x för dyr för att det ska vara i närheten av intressant.
Jovars inte alla som lägger flera tusen på en fjärr![]()
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Tack för alla bra tips. Jag har nu:
1. stängt av alla finesser på tvn
2. ändrat till 720p utgång på boxen
3. fått en ersättningsbox från Canal Digital
4. låter boxen vara på för jämnan för att få en snabbare starttid (även om detta är emot mina miljöprinciper)
5. flippat runt lite på de HD-kanaler som jag normalt aldrig tittar på
6. lärt mig att det som visas på SVT HD och TV4 HD inte alltid är HD
MEN jag kan fortfarande inte annat än konstatera att HD är överreklamerat. Skillnaden mellan icke HD och HD är för mig inte stor nog. Nackdelarna med Canal Digital överväger dess fördelar.
1. stängt av alla finesser på tvn
2. ändrat till 720p utgång på boxen
3. fått en ersättningsbox från Canal Digital
4. låter boxen vara på för jämnan för att få en snabbare starttid (även om detta är emot mina miljöprinciper)
5. flippat runt lite på de HD-kanaler som jag normalt aldrig tittar på
6. lärt mig att det som visas på SVT HD och TV4 HD inte alltid är HD
MEN jag kan fortfarande inte annat än konstatera att HD är överreklamerat. Skillnaden mellan icke HD och HD är för mig inte stor nog. Nackdelarna med Canal Digital överväger dess fördelar.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Kan det vara något med att jag är långsynt, dvs ser väldigt bra på långt hållt (=bättre än normalt), men inte lika bra på kort håll? Vad har ni andra för åsikter om detta?KingHippo skrev: