T Tooth skrev:
@jagheterfredrik @KMNelhas
Ytterligare en fråga som dök upp.
Om man går in i admin-läget så kan man inaktivera innegivare (genom att välja Kvittera: Ja/nej) i menyn på Rego. Vet ni möjligtvis vad detta val motsvarar i koden?
Hittar en mängd olika GT#, t.ex "GT5_KVITTERAD: "0x02CD" och "GT3_KVITTERA_MANUELLT: "0x02B8"". Jag har förstått att GT är olika typer av innegivare, men vet ni vilken av dessa som den emulerade innegivaren i HA går som?
// Tobbe
Borde vara T5. Enklast att testa är att lägga till dem som ”sensor:” och sen ändra i pumpen och se om något ändrar sig i home assistant.
 
  • Gilla
Tooth
  • Laddar…
J jagheterfredrik skrev:
Borde vara T5. Enklast att testa är att lägga till dem som ”sensor:” och sen ändra i pumpen och se om något ändrar sig i home assistant.
Ville bara bekräfta att det var: rego_variable: $GT5_KVITTERAD
Gjorde den till en switch i HA vilket fungerade bra.
Tack för hjälpen! 👍
 
  • Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
O osklar111 skrev:
Hej,

Jag försöker använda mig av @jagheterfredrik 's fina repo för att koppla upp min IVT Greenline HE C7, version 3.6.0 via esphome till Home Assistant.

Tyvärr så har jag inte lyckats får tag i varken en Canlite eller Rejsa. Utan det blev en WiCAN-USB från MeatPi. Den bygger på en ESP32-C3
[länk]

Pinouts:
CAN RX -> GPIO3
CAN TX -> GPIO0

Jag får inte tillbaka några värden från pumpen utan det ser ut som att loggern enbart skickar värden. Se bifogad bild.

Är det någon som har nån ide på vad jag kan ha missat? Kan det vara så att ESP32-C3 inte lirar med CAN på samma sätt som vanliga ESP32?

Hälsningar Oskar
Hej Oskar,
Jag har lyckats lösa problemet med REGO1000 koden och Wican.
Det finns en "Can Transciever Enable switch" på GPIO6 som måste läggas in eftersom MeatPi:s Wican ska kunna spara så mycket ström som möjligt i bilen.

-- REGO1000.yaml
Ändra till:
esp32:
board: esp32-c3-devkitm-1
framework:
type: arduino

canbus:
- platform: esp32_can
id: can0
can_id: 0
tx_pin: GPIO0
rx_pin: GPIO3
bit_rate: 125kbps

// #LÄGG TILL DENNA SWITCH UNDER "switch" längst ner i filen!
switch:
- platform: gpio
name: "CAN Transceiver Enable"
id: can_transceiver_en
pin:
number: GPIO6
inverted: true
restore_mode: ALWAYS_ON

# För säkerhets skull ändrade jag även i --Rego1000dump.yaml
#Ändra:
esp32:
board: esp32-c3-devkitm-1
framework:
type: arduino
#Lägg till sist i filen
switch:
- platform: gpio
name: "CAN Transceiver Enable"
id: can_transceiver_en
pin:
number: GPIO6
inverted: true # många transceivrar vill ha LOW = aktivt läge (justera vid behov)
restore_mode: ALWAYS_ON
 
Äntligen! Stort tack @Anders _Tq för hjälpen! Jag hade börjat ge upp hoppet på en lösning :)
Nu kommer värderna in som de ska till Home Assistant. Tack ännu en gång!
 
  • Gilla
Anders _Tq
  • Laddar…
F
Magnus_Hansson2421 Magnus_Hansson2421 skrev:
Hej. Rumsgivaren blev inkopplad mot värmekrets 1.Hur skulle jag göra för att få en givare på värmekrets 2?
Listade du ut detta? :)
 
Nej det gjorde jag inte. Provade lite mer i början av november och av en händelse så gick mit IO kort sönder i VP samtidigt jag testade lite grejor en fredagskväll. Så efter bytet av det på runt 5K har jag varit lite försiktig. Tror inte det beror på mitt testande dock.
 
F
Magnus_Hansson2421 Magnus_Hansson2421 skrev:
Nej det gjorde jag inte. Provade lite mer i början av november och av en händelse så gick mit IO kort sönder i VP samtidigt jag testade lite grejor en fredagskväll. Så efter bytet av det på runt 5K har jag varit lite försiktig. Tror inte det beror på mitt testande dock.
Attans vad jobbigt för dig.

Funderade på om detta var en lösning för mig, men har också rumsvärme på krets 2. Krets 1 är ackumulatortank om jag förstår systemet korrekt.
 
F
Magnus_Hansson2421 Magnus_Hansson2421 skrev:
Nej det gjorde jag inte. Provade lite mer i början av november och av en händelse så gick mit IO kort sönder i VP samtidigt jag testade lite grejor en fredagskväll. Så efter bytet av det på runt 5K har jag varit lite försiktig. Tror inte det beror på mitt testande dock.
Hittade denna nu som kanske kan vara till hjälp.
https://online.husdata.se/h-docs/C30.pdf

Tänker då på det som avser "circuit 2" tex 0220.
Återkommer ifall jag köper hem grejer och testar själv!
 
F
Jag har fått hem en canbus shield https://store.mrdiy.ca/p/esp32-can-bus-shield/ och är lite sugen på att få till detta.

Mitt värmepump är gjord så att krets 1 är ackumelatortank som är kollad till en vedspis, sen är krets två radiatorslinga med cirkulationspump och shunt osv.

hur går jag enklast tillväga för att hitta vilka IDn jag bör använda för "INDOOR_THERMOSTAT_TEMP_CAN_ID" & "INDOOR_THERMOSTAT_DIAL_CAN_ID" ?

koppla in o köra någon loggning bara? eller installera jagheterfretiksprojekt och kika i loggar, ballar det ur då?
 
F
jag har kommit en liten bit på vägen, har skapat en lyssnare som jag skarvat in vid min innegivare för krets 2. den loggar allt och jämför sen det med variabel listan från esphome-rego100 för firmware 3.14. matchar det så läggs det i en json för kända med senaste meddelandet, och allt som inte matchas läggs i en json för okända med senaste meddelandet. (har tagit mycket hjälp av AI för programmering)

än så länge är det 46 okända can_id:n och endast 20 kända.

min värmepump har firmware 3.15.

jag tar tacksamt emot om någon vet hur ett temperatur meddelande ser ut eller andra tankar på hur jag borde gå vidare :)
 
  • Gilla
Tooth
  • Laddar…
F
Med hjälp från @jagheterfredrik så har jag lyckats lista ut och fått till detta för värmekrets2

@Magnus_Hansson2421 nedan är vad som lirar för mig, firmware 3.15

ändrat till nedan i components/rego1000/climate/rego_climate.h
#define INDOOR_THERMOSTAT_TEMP_CAN_ID 0x10000061
#define INDOOR_THERMOSTAT_DIAL_CAN_ID 0x10004061

ändrat climate i yaml till
climate:
- platform: rego1000
name: House
rego_setpoint_variable: $MV_E12_EEPROM_T5_SETPOINT
sensor_id: indoor_temp


Stort tack till @jagheterfredrik för all hjälp och för ett riktigt bra projekt :)
 
  • Gilla
jagheterfredrik
  • Laddar…
Jag har läst stora delar av denna tråd och kan bara säga vilket fantastiskt arbete som är nedlagt av @jagheterfredrik.
Har fått min EPS32-EVB och väntar på temperaturgivaren och transformator från 12 till 5 volt som kommer på tisdag. Jag har kommit så långt att jag installerat Python och lagt till ESPHome via kommandoprompt samt laddat ner all kod. Sedan har jag kopplat in ESP32-EVB via USB, skapat en secret.yaml och kört installationskommandot för min version som är 3.6.
Har även lyckats lägga till enheten i HomeAssistant via den api key som jag angav i secrets.yaml så allt verkar funka men får givetvis ändra till rätt id när jag får min sensor.
Funderar på att skapa en steg för steg instruktion när jag är klar då jag inte hittat någon i tråden som beskriver allt man måste göra och inte fattar när man är helt ny på detta med ESPHome :)
Det är ju inte bara att ”flasha koden”…
Jag har en fråga om inkopplingssteget och inställningar för CAN.
Hur görs det med en ESP32-EVB som inte har 12 volt och inte kan få med sig 4 kablar som installationsbilden visar och vad är det jag behöver sätta för id i koden för just min board? Ser att @KMNelhas har en likadan, törs man fråga hur det ser ut hos dig?
 
D Danne1968 skrev:
Jag har läst stora delar av denna tråd och kan bara säga vilket fantastiskt arbete som är nedlagt av @jagheterfredrik.
Har fått min EPS32-EVB och väntar på temperaturgivaren och transformator från 12 till 5 volt som kommer på tisdag. Jag har kommit så långt att jag installerat Python och lagt till ESPHome via kommandoprompt samt laddat ner all kod. Sedan har jag kopplat in ESP32-EVB via USB, skapat en secret.yaml och kört installationskommandot för min version som är 3.6.
Har även lyckats lägga till enheten i HomeAssistant via den api key som jag angav i secrets.yaml så allt verkar funka men får givetvis ändra till rätt id när jag får min sensor.
Funderar på att skapa en steg för steg instruktion när jag är klar då jag inte hittat någon i tråden som beskriver allt man måste göra och inte fattar när man är helt ny på detta med ESPHome :)
Det är ju inte bara att ”flasha koden”…
Jag har en fråga om inkopplingssteget och inställningar för CAN.
Hur görs det med en ESP32-EVB som inte har 12 volt och inte kan få med sig 4 kablar som installationsbilden visar och vad är det jag behöver sätta för id i koden för just min board? Ser att @KMNelhas har en likadan, törs man fråga hur det ser ut hos dig?
Såhär ser det ut i min ESP32-EVB:

canbus:
- platform: esp32_can
id: can0
can_id: 0
tx_pin: GPIO5
rx_pin: GPIO35
bit_rate: 125kbps

Sen vad gäller strömförsörjning så har jag bara en gammal USB-laddare som matar ESPn. Därmed använder jag endast CAN-kablarna från pumpen till ESPn. Säkert oklokt i teorin men det har funkat i över två år nu.
 
Tack för snabbt svar @KMNelhas.
Tror jag börjar förstå hur detta skall kopplas.
GND, CANL och CANH kopplas direkt mellan pumpen och ESP32 och vill jag ha strömmatning till ESP32 kan jag använda GND och +12V om jag transformerar ner den till 5V.
Även en ögonöppnare när man jämför med infon här om tx_pin och rx_pin
Diagram som visar kopplingsschema för CAN-driver med anslutningar till MCP2562, GND, +3.3V och ESP32.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag säger inte vad du ska göra, bara vad jag har gjort - jag tog inte jorden från värmepumpen. Tänkte att det kan störa elektroniken om den får in en annan jord.

Med andra ord tog jag bara CANH och CANL från pumpen.

Kan för lite elektronik för att bedöma om två jordar kan göra någon skada.
 
  • Gilla
Danne1968
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.