Hej!

Jag har nu köpt en Calima Paxfläkt som ska monteras i badrummet och jag undrar nu åter igen om befintliga elkablarna i mina väggar dvs om man kan skarva vidare på det jag har eller måste jag dra nu Elkabel till Paxfläkt.

Lite snabb fakta vad jag har att gå på dvs elkablarna,

börjar med Strömbrytare = fas/tändtråd.
Sedan Ledlampa = Nolla/Tändtråd.

Och ( kommande ) Paxfläkt som ska monteras kräver 2 trådar = Fas/Nolla.

Nu till min fråga. kan jag skarva dvs ta fas från SB till Paxfläkt? även skarva och ta Nolla från Lampan till paxfläkt? alltså skarva mig vidare lånar FAS/Nolla från sb och lampa till paxfläkt. Går det att göra så tror ni ?

Eller dra ny Elkabel ?

Mvh jimmy //

• Handritad skiss som visar elanslutningar för en lampe och en fläkt med texten "FAS/NOLLA", "LAMPA" och "SB".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principiellt kan du nalla ström från vilket ställe som helst på en gruppledning avsedd för belysning och uttag, dvs allmänbruk. Hur du i praktiken kan göra går inte att svara på men såsom du beskriver det så svarar jag nej. Du ska ta fas och nolla från samma ställe. Det måste finnas en kopplingsdosa med i bilden också, antingen separat eller bakom lampan eller bakom strömbrytaren? Jag har kluddat lite i din bild för att förklara olika alternativ beroende på var du har både fas och nolla tillgängligt.

Handritad skiss som förklarar elektrisk anslutning för belysning och uttag med markerade ledningar.
Skapa konto

Handritad skiss som illustrerar elektrisk anslutning av fas, nolla och en lampa med kopplingsdosa-anvisningar.
Skapa konto

Handritat elschema med olika alternativ för att koppla fas och nolla till lampor och strömbrytare.
Skapa konto

Handritad schematisk skiss som visar elektriska anslutningar för en lampa, med anmärkningar om strömkällor.
Skapa konto

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Principiellt kan du nalla ström från vilket ställe som helst på en gruppledning avsedd för belysning och uttag, dvs allmänbruk. Hur du i praktiken kan göra går inte att svara på men såsom du beskriver det så svarar jag nej. Du ska ta fas och nolla från samma ställe. Det måste finnas en kopplingsdosa med i bilden också, antingen separat eller bakom lampan eller bakom strömbrytaren? Jag har kluddat lite i din bild för att förklara olika alternativ beroende på var du har både fas och nolla tillgängligt.

[bild]

[bild]

[bild]

Hej tack för snabbt svar ☺️. Och min kopplingdosa sitter på andra sidan väggen mot kvällen och där är det en trappa och väldigt högt i tak bifogar bilder har zoomat in från trappan. Men då föredrar jag att skarva på fasen och nollan från kopplingsdosan som du visar i en av bilderna. Och jag vill kunna styra paxfläkten separat från lampan dvs ha fläkten på auto så den startar vid hög fukt nivå samt att jag vill kunna tvångstarta fläkten vid behov. Vill ej att ledlampan ska påverkas nått från fläkten på nått vis. Vill hålla isär dom. Hur blir det då med tändtråd till fläkten? Skulle du kunna rita hur ja ska dra tändtråden från strömbrytaren då jag tänkte sätta in en schneider 1x2 polig ( se bild ) Rätta mig men fasen till befintlig SB finns redsn, så det behövs väl bara att dra tändtråd till fläkten från SB till fläkten, behöver redovisning. Jag gör inget om jag inte är säker och nu är jag inte 100 på det. Med vänlig hälsning, Jimmy

• Eluttag under installation med öppen dosa och synliga kablar på trävägg.
    Skapa konto
  • Träpaneltak med synliga rör och en elektrisk installationsdosa.
    Skapa konto
  • Knotty pine paneling covering walls and sloped ceiling with visible electric cable and socket.
    Skapa konto
  • Träklädda väggar och tak med synlig trappa och litet fönster i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Förpackad Schneider Electric strömbrytare med installationsinstruktioner på baksidan.
    Skapa konto
  • Förpackad Schneider Electric strömställare med kron-skruvanslutning på träbord.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.