Rakit får man väl med brist på solljus(?), har för mig att den kallades engelska sjukan då många småbarn som flyttade in i städer och jobbade 14 timmarsskift på fabrik blev bla hjulbenta ?
Jag fick D-vitamindroppar mot engelska sjukan när jag var liten. De smakade hallon. Det var ett reellt problem. Inte hallonsmaken, utan mjukt skelett.
Tur jag läste igenom, så jag förhindrade minst tio arga inlägg om hallon.😀
Rakit får man väl med brist på solljus(?), har för mig att den kallades engelska sjukan då många småbarn som flyttade in i städer och jobbade 14 timmarsskift på fabrik blev bla hjulbenta ?
För lite D-vitamin vanligen, men tydligen även pga. brist på kalk och fosfor i födan, samt som följd av andra sjukdomar. Mat som i huvudsak består av gröt/bröd leder till brist på olika ämnen. Rakit är känd som sjukdom från 1600-talet, men verkar även vara beskriven under romartiden. https://en.wikipedia.org/wiki/Rickets
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.