Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Kommer jag ihåg rätt så förstörs C vitamin om den uppvärms, så man får ingen sådan genom vanliga rätter utan sallad.
Självklart skall man vara det. Bitterhetsakademin uttryckte min uppfattning alldeles utmärkt.BirgitS skrev:
B Bitterhetsakademin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Enligt livsmedelsverket är det en långsam process så de skriver så här:I InsidersUnited skrev:
"Om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger minskar mängden C-vitamin i maten. Generellt gäller att näringsinnehållet påverkas minst av tillagning med lite vätska, vid låg temperatur och under kort tid. Därför är ångkokning och uppvärmning i mikrovågsugn mer skonsamma sätt för att upphetta livsmedel, jämfört med kokning, stekning eller wokning."
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/c-vitamin
Jag är rätt säker på att jag fick lära mig att potatis hade varit en väldigt viktig C-vitaminkälla under vintern och våren för de flesta svenskar under lång tid. Det var brist på grönsaker och frukt då för många.
"Kokt höstpotatis var källa till både vitamin C och vitamin B6, halterna var 17
respektive 0,20 mg/100 g (bilaga 5, tabell 4b)."
Undersökning: https://www.livsmedelsverket.se/glo...---analys-av-naringsamnen-rapport-19-2010.pdf
Du kan inte överdosera c vitamin. Det lagras inte i kroppen. Men stora doser kan ga en laxerande effekt.Marike skrev:
Detta här är väldigt off men ByggaHus har så många läsare så tycker det är en bra kanal att informera i.
I ca 3 veckor har jag gått och yrat som ett fyllo utan att fatta vad felet var. För tre dagar sedan, efter att spånat på vilka händelser som inträffat för 3 veckor sedan,,, C-vitamin brustablett kom jag fram till , började ta en sådan till maten.
Kollade vidare på internet.
På flera trovärdiga sidor och även AI framgick att överdosering var skadlig, ökade risken för njursten, samt att biverkningar såsom yrsel och magbesvär inte var ovanliga. Slutade så klart med dem och nu börjar det klarna.
Saken är nu den att vårt dagliga behov är 75mg, en brustablett innehåller 1000mg, alltså en rejäl överdos. man skulle behöva dela en tablett i 20 lika delar för att få ett rimligt tillskott.
Dessa säljes i dagligvarubutikerna men även på apoteken, helt utan varning eller information vilket är synnerligen märkligt. På tuben står det att daglig dos är 1000mg, rent bedrägeri vill jag mena.
[länk]
Alla känner kanske inte några biverkningar men förhöjd risk att bilda njursten verkar vara klarlagt. Med tanke på sjukvårdskostnader och lidande så, ( jo jag var nära att söka för besvären, bara där hade det varit en onödig belastning för sjukvården ), borde de omgående plockas bort och förbjudas.
Observera att bifogad artikel är från 2013. Men det finns mycket mer att läsa om C-vitaminer om man googlar. Hoppas någon med mandat läser detta och åtgärdar.
Du ska däremot undvika dessa brustabletter. Dom innehåller massa onödigt tjafs. Oftast citronsyra tyvärr.
Köp rent askorbinsyra som pulver och blanda med vatten och drick.
Det är helt riktigt. Läkare och läkemedelsindustrin vill helst inte vi ska använda oss av naturmedici. Som du skriver kan dom inte patenteras och dom tjänar inga pengar på det.Intet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Jag skulle säga att läkare inte tycker att man ska äta kosttillskott, annat än i undantagsfall, utan äta en väl sammansatt kost, dvs. naturmedicin.Suvi5700 skrev:
Du länkar till en artikel på Svt. Jag kan sätta mitt ena lillfinger på att forskaren i artikeln är betald av läkemedelsindustrin och därför inte får lov att uttala sig om att vitaminer ör nyttigt och behövs för ett starkt immunförsvar. Dagens processade livsmedel saknar mycket av dom nyttigheter vi förr fick i oss från den dagliga kosten.Marike skrev:
Detta här är väldigt off men ByggaHus har så många läsare så tycker det är en bra kanal att informera i.
I ca 3 veckor har jag gått och yrat som ett fyllo utan att fatta vad felet var. För tre dagar sedan, efter att spånat på vilka händelser som inträffat för 3 veckor sedan,,, C-vitamin brustablett kom jag fram till , började ta en sådan till maten.
Kollade vidare på internet.
På flera trovärdiga sidor och även AI framgick att överdosering var skadlig, ökade risken för njursten, samt att biverkningar såsom yrsel och magbesvär inte var ovanliga. Slutade så klart med dem och nu börjar det klarna.
Saken är nu den att vårt dagliga behov är 75mg, en brustablett innehåller 1000mg, alltså en rejäl överdos. man skulle behöva dela en tablett i 20 lika delar för att få ett rimligt tillskott.
Dessa säljes i dagligvarubutikerna men även på apoteken, helt utan varning eller information vilket är synnerligen märkligt. På tuben står det att daglig dos är 1000mg, rent bedrägeri vill jag mena.
[länk]
Alla känner kanske inte några biverkningar men förhöjd risk att bilda njursten verkar vara klarlagt. Med tanke på sjukvårdskostnader och lidande så, ( jo jag var nära att söka för besvären, bara där hade det varit en onödig belastning för sjukvården ), borde de omgående plockas bort och förbjudas.
Observera att bifogad artikel är från 2013. Men det finns mycket mer att läsa om C-vitaminer om man googlar. Hoppas någon med mandat läser detta och åtgärdar.
Livsmedelsverket har varit väldigt försiktiga med dagligt intag för flera vitaminer, bland annat d-vitamin där de nu rekommenderar tio mikrogram till vuxna och det dubbla till åldringar medan mycket talar för att optimalt intag ligger på omkring 50 mikrogram för vuxna.
De rekommenderade intaget förhindrar uppenbara bristsjukdomar men är troligen under vad som är optimalt för framförallt immunförsvaret.
Av vitaminer förekommer allvarliga negativa effekter i stor sett endast vid långvarig överdosering av de fettlösliga vitaminerna alltså a och d- vitamin m
De rekommenderade intaget förhindrar uppenbara bristsjukdomar men är troligen under vad som är optimalt för framförallt immunförsvaret.
Av vitaminer förekommer allvarliga negativa effekter i stor sett endast vid långvarig överdosering av de fettlösliga vitaminerna alltså a och d- vitamin m
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Du blev just av med ditt ena lillfinger.Suvi5700 skrev:
Du länkar till en artikel på Svt. Jag kan sätta mitt ena lillfinger på att forskaren i artikeln är betald av läkemedelsindustrin och därför inte får lov att uttala sig om att vitaminer ör nyttigt och behövs för ett starkt immunförsvar. Dagens processade livsmedel saknar mycket av dom nyttigheter vi förr fick i oss från den dagliga kosten.
"Forskningen har gjorts i samarbete med urologiska och njurmedicinska experter vid Karolinska Institutet och Karolinska universitetssjukhuset. Studien har finansierats med stöd från Vetenskapsrådet och Karolinska Institutets så kallade KID-bidrag till forskarutbildning."
https://nyheter.ki.se/koppling-mellan-c-vitamintillskott-och-okad-risk-for-njursten
Rapporten säger verkligen inte att vitaminer inte är nyttiga. Just den studien är upplagd så att det inte går att uttala sig om immunförsvaret styrka beroende på intag av C-vitamin som kosttillskott. Det vore därför väldigt dumt att använda sig av den för ett sånt uttalande.
Och vem tror du betalar Karolinska institutet?BirgitS skrev:
Du blev just av med ditt ena lillfinger.
"Forskningen har gjorts i samarbete med urologiska och njurmedicinska experter vid Karolinska Institutet och Karolinska universitetssjukhuset. Studien har finansierats med stöd från Vetenskapsrådet och Karolinska Institutets så kallade KID-bidrag till forskarutbildning."
[länk]
Rapporten säger verkligen inte att vitaminer inte är nyttiga. Just den studien är upplagd så att det inte går att uttala sig om immunförsvaret styrka beroende på intag av C-vitamin som kosttillskott. Det vore därför väldigt dumt att använda sig av den för ett sånt uttalande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Var det svårt att läsa det. Jag skrev ju precis vilka som hade betalat för studien.Suvi5700 skrev:
Nej, KID-bidrag till forskarutbildning (lön till doktorander) kommer inte från läkemedelsindustrin.
Varför i all sin dar skulle läkemedelsindustrin vara intresserade av att betala för en studie som undersöker om tillskott av C-vitamin kan orsaka problem. Det är ju de som förlorar pengar när folk köper mindre med C-vitamin.
Jo läkemedelsindustrin är högst delaktiga i lönen till doktorander. Om man tror något annat då är man bortkollrad.Om du läser din sista mening blev det nog fel.BirgitS skrev:
Var det svårt att läsa det. Jag skrev ju precis vilka som hade betalat för studien.
Nej, KID-bidrag till forskarutbildning (lön till doktorander) kommer inte från läkemedelsindustrin.
Varför i all sin dar skulle läkemedelsindustrin vara intresserade av att betala för en studie som undersöker om tillskott av C-vitamin kan orsaka problem. Det är ju de som förlorar pengar när folk köper mindre med C-vitamin.
Det här var intressant. Vet du verkligen att läkemedelsindustrin i vilken form som helst. Direkt eller indirekt inte stödjer karolinskas forskning. Vilken i sin tur stödjer C-vitaminstudien?BirgitS skrev:
Läs om Citronsyra-cykeln eller Krebs-cykeln - så kanske du inser att citronsyra är inte vilken kemikalie som helst, det är livets byggsten och hela vår (och även bakteriers och växters) cellandning är beroende av detta.Suvi5700 skrev:
Nu vet jag inte om citronsyresalter som äts/dricks med tex. dessa tillskottsbrustabletter, når hela vägen till urin-bildningen, men om det gör det så hjälper det med att hålla jonstyrkan av Ca²⁺ på (super)låg med sin kelaterande (komplexbildande) egenskaper att det fortfarande är inom den i vatten lösbara nivån även när det fins oxalsyre-salter i urinen samtidigt.
En del som har problem med urinstenar (ofta en ärftlig faktor med i bilden) så är ofta citratsaltnivån i urinen lägre än personer som inte har några besvär av det.
---
Själv har jag insett med denna lilla övning att hälla mjölk i kaffet så kommer en del av kalket i mjölken att oskadligöra en del av oxalsyran i kaffe/te då det fälls ut och bildar fasta väldigt små partiklar, men det som samtidigt är tråkigt med detta att när kalket i mjölken blir bundet med oxalat så är det inte längre tillgängligt för kroppen i någon större grad.