Suvi5700
Huddingebo Huddingebo skrev:
Knappast finansiärer som varken skulle gynnas eller missgynnas nämnvärt av vitaminpiller.
Det handlar inte om det. Utan om att läkemedelsindustrin hellre ser att vi äter deras patenterade mediciner än att vi äter naturläkemedel och vitaminer.
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Precis, allt för många äter väldigt osunt. Och får därför i sig för lite vitaminer och mineraler.
Även om man äter bra är det inte fel med extra tillskott för att boosta kropp och immunförsvaret.
Nja, det är ju motsägelsefullt, äter man bra/rätt så får man sin dagliga dos, att då boosta med mer är som att elda för kråkorna, bortkastat ( För den normale och i övrigt friska personen)

Nej ett sunt matintag kombinerat med ett fysiskt aktivt liv utomhus som per automatik ger en god sömn är det vi är skapta för och som vi mår bästa av. Då behövs det inga piller eller pulver.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ingen av dina finansiärer är oberoende. Det styrs av lobbyister.
Jag har inget hat mot läkemedelsindustrin. Däremot ser jag helheten och har insett att det inte går att lita på allt.
Svårt att svara på en enkel fråga?
Än en gång:
Nu är det ju så att läkemedelsföretagen missgynnas av studien. Varför skulle de då betala för den?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jo om du håller kroppen med tillskott av vitaminer har du bättre immunförsvar. Något annat är bara ett hittepå av läkemedelsindustrin och Agnes Wold.
Och du har missat att företagen som tillverkar läkemedel och företagen som tillverkar kosttillskott många gånger har samma ägare eller tom. är samma företag?
"Pharma Nord tillverkar kosttillskott, växtbaserade läkemedel och läkemedel i Danmark och är underställt restriktiva danska lagar." https://www.pharmanord.se/om-pharma-nord
Samma sak med Bioglan i Skåne, del av spanska Reig Jofré Group, tillverkar både kosttillskott och läkemedel.
Och med Milénica Healthcare.
Läkemedelsföretaget Bionorica äger 100 % av kosttillskottstillverkaren Phytoneering Extract Solutions.
För att ta några exempel som dök upp på första sidan vid en sökning.

Alltså att äta tillskott av vitaminer etc. gynnar läkemedelsindustrin och är något som de uppskattar.

Förutom att du förenklar hur immunsystemet fungerar jättemycket.
 
Suvi5700
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla som är för eller emot kosttillskott borde lyssna på detta:

[länk]
Nu är ju SR ganska duktiga på att sprida myter själva. Så deras program ger jag ibte mycket för.
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
B
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det handlar inte om det. Utan om att läkemedelsindustrin hellre ser att vi äter deras patenterade mediciner än att vi äter naturläkemedel och vitaminer.
Vem tillhandahåller naturläkemedel och vitaminer?
Är det altruister?
Tillåt mig tvivla.
 
  • Gilla
da Silva och 1 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Vem tillhandahåller naturläkemedel och vitaminer?
Är det altruister?
Tillåt mig tvivla.
Självklart inte, alla försöker tjäna en slant men många av naturmedlen kan köpas billigare i kryddhyllan i livsmedelsbutiken än i snyggare förpackningar till höga priser i hälsokosthandeln. Ett exempel är ingefära som säljs dyrt mot ledbesvär men köps för en bråkdel av priset i en vanlig matbutik.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
X xxargs skrev:
Det är ändå inget mot när man växte upp på 1970-talet där SR/SVT var Socialdemoktratin och kommunismens förlängda arm - och sådan 'kultur' inom företagen sopkvastar man inte ut på överskådlig tid även om det byts regeringar mot mer borgerliga riktningar.

Socialdemokratin tillsammans med vänster regerade Sverige i 46 år i rad (1932 - 1976) och det så klart att präglade i hur rekryteringen av medarbetare på våra publika medier från när det startade upp och var man uttalat borgerligt orienterad så var det helt klart uppförsbacke om man sökte jobb/tjänst där - även om ingen skulle erkänna det senare...
Vad har förändats mot idag?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad har förändats mot idag?
Jag tycker faktiskt att det har blivit lite bättre.
Men absolut fortfarande är det ett problem.
 
Förr i tiden hade svaret varit att tillskott är onödiga men i takt med industrialiseringen av jordbruket har innehållet av många näringsämnen och mineraler fallit kraftigt det senaste seklet. Sedan är situationen mycket komplex, en hel del tyder på att tillskott av vissa vitaminer och antioxidanter kan stimulera tumörtillväxt så vad man än gör så kan det bli galet.😥
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Förr i tiden hade svaret varit att tillskott är onödiga men i takt med industrialiseringen av jordbruket har innehållet av många näringsämnen och mineraler fallit kraftigt det senaste seklet. Sedan är situationen mycket komplex, en hel del tyder på att tillskott av vissa vitaminer och antioxidanter kan stimulera tumörtillväxt så vad man än gör så kan det bli galet.😥
Många av våra jordar är så utarmade på mineraler. Därför innehåller växterna inte längre samma som förr i tiden.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Förr i tiden hade svaret varit att tillskott är onödiga men i takt med industrialiseringen av jordbruket har innehållet av många näringsämnen och mineraler fallit kraftigt det senaste seklet. Sedan är situationen mycket komplex, en hel del tyder på att tillskott av vissa vitaminer och antioxidanter kan stimulera tumörtillväxt så vad man än gör så kan det bli galet.😥
Nja, bristsjukdomar förekom förr i tiden, t.ex. rakit.
 
Rakit får man väl med brist på solljus(?), har för mig att den kallades engelska sjukan då många småbarn som flyttade in i städer och jobbade 14 timmarsskift på fabrik blev bla hjulbenta ?
 
X xxargs skrev:
Allt för många äter inte sund och balanserad kost på regelbunden basis tyvärr.

Det var väl en jäkla tur att man i sverige 'uppfann' pizza-salladen som i princip är den enda 'C-vitaminkällan' i en pizza-portion, som ursprungligen egentligen var en avledande manöver som i hast uppfanns för att sysselsätta gästerna i väntan medans pizzan tillagas i Sverigens första pizzerior.

Om man tar bort denna så är det inte mycket till vattenlösliga vitaminer som C-vitaminer kvar i dessa rätter och allt för många tar något sådant nästan var dag och det kompenseras inte med något bättre till kvällen heller...

kebab, hamburgare etc. så är det samma visa där, inte överdrivet mycket grönsaker där heller, och problemet är att riktiga husmanskost-lunchrestauranger med ordentlig salladsbord blir allt färre och mängden kebab/pizza och hamburgerhak med tveksam mängd grönsaker som lunchmat blir allt fler - och det är inte speciellt billig där heller för näringsmässigt sett skitmat.
Finns väl ananaspizza?
Sorry, jag hittar ut själv.....
/Workingclasshero
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns väl ananaspizza?
Sorry, jag hittar ut själv.....
/Workingclasshero
Hawaii
Pizza med ananas och skinka, ofta känd som Hawaii-pizza, med smält ost och skivad i delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.