C
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Dagens processade livsmedel saknar mycket av dom nyttigheter vi förr fick i oss från den dagliga kosten.
Nåja, nog finns det fortfarande gott om vettiga oprocessade livsmedel i butiken.
Inga problem att äta en utmärkt kost utan behov av att äta piller med näringstillskott om man bara vill.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag äter en järntablett som även innehåller C-vitamin varje morgon.
80 mg C-vitamin som täcker dagsbehovet.
14 mg järn vilket motsvarar dagsbehovet av järn.
Även dagsbehovet av Folsyra och vitamin B12 täcks.

Vitamin C ökar upptaget av järn.
Att jag äter järntillskott beror på att jag är vegetarian och då kan ett järntillskott vara bra.
Utmärkta blodvärden när senaste proverna togs.
Hade du en konstaterad brist innan? C-vitamin ökar upptaget av icke-hemjärn (icke kött) så för dig ör det en bra idé men utan brist skulle du lika gärna kunna få järnet från kosten. Du har bara högre behov av c-vitamin till fler av måltiderna.

Jag äter själv vitamintillskott utan konstaterad bris. De består av en multivitmin när jag kommer ihåg det och d-vitamin nu under vintern (när jag kommer ihåg det) D-vitamin kan man äta lite mer av mer sällan men det finns inga långtidstudier med ett högt intag varje dag.
 
Suvi5700
X xxargs skrev:
Läs om Citronsyra-cykeln eller Krebs-cykeln - så kanske du inser att citronsyra är inte vilken kemikalie som helst, det är livets byggsten och hela vår (och även bakteriers och växters) cellandning är beroende av detta.

Nu vet jag inte om citronsyresalter som äts/dricks med tex. dessa tillskottsbrustabletter, når hela vägen till urin-bildningen, men om det gör det så hjälper det med att hålla jonstyrkan av Ca²⁺ på (super)låg med sin kelaterande (komplexbildande) egenskaper att det fortfarande är inom den i vatten lösbara nivån även när det fins oxalsyre-salter i urinen samtidigt.

En del som har problem med urinstenar (ofta en ärftlig faktor med i bilden) så är ofta citratsaltnivån i urinen lägre än personer som inte har några besvär av det.

---

Själv har jag insett med denna lilla övning att hälla mjölk i kaffet så kommer en del av kalket i mjölken att oskadligöra en del av oxalsyran i kaffe/te då det fälls ut och bildar fasta väldigt små partiklar, men det som samtidigt är tråkigt med detta att när kalket i mjölken blir bundet med oxalat så är det inte längre tillgängligt för kroppen i någon större grad.
Att boosta kroppen med c vitamin, d vitamin, magnesium och selen ger ett utmärkt imunförsvar.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att boosta kroppen med c vitamin, d vitamin, magnesium och selen ger ett utmärkt imunförsvar.
Inte fel att komplettera med K2 och zink också. Magnesium bör man också kontrollera vilka former som förekommer i tabletten, eftersom billigaste formen är den som kroppen har svårast att ta till sig av. Jag är dålig på att komma ihåg alla varianter, så jag brukar fokusera på att det finns flera varianter på innehållsförteckningen.

Samtidigt är det bästa att se till att äta varierad kost av god kvalitet och vara ute i solen "lagom mycket". Då minskar behovet av kosttillskott.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Fick alltid lära mig att lätt överdos av C vitamin inte är skadligt. Man kissar ut det kroppenintebehöver.
Men D vitamin är giftigt vid höga doser.

Men båda får man i sig tillräckligt av från normal kost. Under den mörka årstiden kan det vara bra att äta ett extra ägg och dricka mjölk som är berikad på.bland annat D-vitamin.
Är man mörkhyad och bor i tex Sverige så kan man behöva tillskott. Eller om man aldrig är utomhus under vintern.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Allt är skadligt att äta/dricka i för stor mängd.
Frågan är vad är "för stor mängd" för ett visst näringsämne?
Det skiljer ju aningen om jag uttrycker mig milt.
Till och med divätemonoxid är skadligt att inmundiga i för stor mängd ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kommer jag ihåg rätt så förstörs C vitamin om den uppvärms, så man får ingen sådan genom vanliga rätter utan sallad.
Frukt och bär kan inmundigas, eller juice om man är lagd åt det hållet.
 
X xxargs skrev:
Allt för många äter inte sund och balanserad kost på regelbunden basis tyvärr.

Det var väl en jäkla tur att man i sverige 'uppfann' pizza-salladen som i princip är den enda 'C-vitaminkällan' i en pizza-portion, som ursprungligen egentligen var en avledande manöver som i hast uppfanns för att sysselsätta gästerna i väntan medans pizzan tillagas i Sverigens första pizzerior.

Om man tar bort denna så är det inte mycket till vattenlösliga vitaminer som C-vitaminer kvar i dessa rätter och allt för många tar något sådant nästan var dag och det kompenseras inte med något bättre till kvällen heller...

kebab, hamburgare etc. så är det samma visa där, inte överdrivet mycket grönsaker där heller, och problemet är att riktiga husmanskost-lunchrestauranger med ordentlig salladsbord blir allt färre och mängden kebab/pizza och hamburgerhak med tveksam mängd grönsaker som lunchmat blir allt fler - och det är inte speciellt billig där heller för näringsmässigt sett skitmat.
Har man den dystra kostcirkeln så har man garanterat större problem än brist på c-vitaminer. Men du har antagligen rätt..
För det räcker med att sitta på parkeringen utanför mataffären och betrakta människorna som kliver ur sina bilar för att inse att något har gått väldigt fel
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
TorpAnders TorpAnders skrev:
Har man den dystra kostcirkeln så har man garanterat större problem än brist på c-vitaminer. Men du har antagligen rätt..
För det räcker med att sitta på parkeringen utanför mataffären och betrakta människorna som kliver ur sina bilar för att inse att något har gått väldigt fel
Precis, allt för många äter väldigt osunt. Och får därför i sig för lite vitaminer och mineraler.
Även om man äter bra är det inte fel med extra tillskott för att boosta kropp och immunförsvaret.
 
N
Z z_bumbi skrev:
Hade du en konstaterad brist innan? C-vitamin ökar upptaget av icke-hemjärn (icke kött) så för dig ör det en bra idé men utan brist skulle du lika gärna kunna få järnet från kosten. Du har bara högre behov av c-vitamin till fler av måltiderna.

Jag äter själv vitamintillskott utan konstaterad bris. De består av en multivitmin när jag kommer ihåg det och d-vitamin nu under vintern (när jag kommer ihåg det) D-vitamin kan man äta lite mer av mer sällan men det finns inga långtidstudier med ett högt intag varje dag.
Nej ingen konstaterad brist utan det är mest med anledning av den vegetariska kosten jag väljer att komplettera med järn.
C-vitamin ingår "på köpet" i tabletten jag tar. Dock inte i någon orimlig dos. Det bidrar även till att öka upptaget av järn precis som du skrev.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Precis, allt för många äter väldigt osunt. Och får därför i sig för lite vitaminer och mineraler.
Även om man äter bra är det inte fel med extra tillskott för att boosta kropp och immunförsvaret.
fast i det stora hela så är det få som äter så dåligt..............det är bara ett hittepå av tillskottsindustrin att många behöver tillskott. Man får inte ett bättre immunförsvar för att man överdoserar saker och ting. Det är bara en myt.........
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
S Stefan1972 skrev:
fast i det stora hela så är det få som äter så dåligt..............det är bara ett hittepå av tillskottsindustrin att många behöver tillskott. Man får inte ett bättre immunförsvar för att man överdoserar saker och ting. Det är bara en myt.........
Jo om du håller kroppen med tillskott av vitaminer har du bättre immunförsvar. Något annat är bara ett hittepå av läkemedelsindustrin och Agnes Wold. Och väldigt många äter riktigt dåligt. Kolla bara vad för skräp dom stoppar ner i kundvagnen när du handlar.
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jo läkemedelsindustrin är högst delaktiga i lönen till doktorander. Om man tror något annat då är man bortkollrad.Om du läser din sista mening blev det nog fel.
Intet Intet skrev:
Det här var intressant. Vet du verkligen att läkemedelsindustrin i vilken form som helst. Direkt eller indirekt inte stödjer karolinskas forskning. Vilken i sin tur stödjer C-vitaminstudien?
Nu är det ju så att läkemedelsföretagen missgynnas av studien. Varför skulle de då betala för den?
Studien innebär att färre köper kosttillskott och då får färre njursten (som kräver läkemedel). Det är ju helt emot vad som gynnar läkemedelsindustrin. Ni verkar helt förblindade av hat mot läkemedelsindustrin, ni hittar på konspirationsteorier som inte ens hänger ihop.

För övrigt är KI:s största externa forskningsfinansiärer dessa:
  • Vetenskapsrådet (964 mnkr) (statliga pengar, dvs. från skattebetalare)
  • EU (366 mnkr)
  • Cancerfonden (336 mnkr)
  • Wallenbergstiftelserna (241 mnkr)
  • Forte (165 mnkr) (också statlig myndighet)
  • Barncancerfonden (118 mnkr)
  • Hjärt-Lungfonden (111 mnkr)
  • Region Stockholm (89 mnkr)
 
  • Gilla
  • Älska
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju så att läkemedelsföretagen missgynnas av studien. Varför skulle de då betala för den?
Studien innebär att färre köper kosttillskott och då får färre njursten (som kräver läkemedel). Det är ju helt emot vad som gynnar läkemedelsindustrin. Ni verkar helt förblindade av hat mot läkemedelsindustrin, ni hittar på konspirationsteorier som inte ens hänger ihop.

För övrigt är KI:s största externa forskningsfinansiärer dessa:
  • Vetenskapsrådet (964 mnkr) (statliga pengar, dvs. från skattebetalare)
  • EU (366 mnkr)
  • Cancerfonden (336 mnkr)
  • Wallenbergstiftelserna (241 mnkr)
  • Forte (165 mnkr) (också statlig myndighet)
  • Barncancerfonden (118 mnkr)
  • Hjärt-Lungfonden (111 mnkr)
  • Region Stockholm (89 mnkr)
Ingen av dina finansiärer är oberoende. Det styrs av lobbyister.
Jag har inget hat mot läkemedelsindustrin. Däremot ser jag helheten och har insett att det inte går att lita på allt.
 
  • Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ingen av dina finansiärer är oberoende. Det styrs av lobbyister.
Jag har inget hat mot läkemedelsindustrin. Däremot ser jag helheten och har insett att det inte går att lita på allt.
Knappast finansiärer som varken skulle gynnas eller missgynnas nämnvärt av vitaminpiller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.