Fairlane
Hej,

Jag har en diskmaskin från Ikea, Skinande (Electrulux i botten) där diskmedelsfacket inte gick att stänga, så jag beställde ett nytt fack och skruvade isär maskinen. Jag tog lite bilder under resans gång, men uppenbart inte tillräckligt.Byte av facket gick smärtfritt, men nu när jag trycker på on/off lyser inget (ja, sladden är isatt i uttaget igen)

Någon som har några tankar?

Ikea.502.224.33
Produktnummer: 911 536 017

Kommer lägga in bilder från telefonen...

Insidan av en Ikea Skinande diskmaskin med ett exponerat kretskort och flera färgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av insidan på en Ikea-diskmaskin med kablar anslutna till ett nyinstallerat diskmedelsfack.
Skapa konto

Närbild på en Ikea Skinande diskmaskinskant med produktnummeretikett och synliga elkablar, delvis uppöppen diskmaskin.
Skapa konto

• Närbild av insidan av en Ikea Skinande diskmaskin med diskmedelsfack och synliga elkablar.
    Skapa konto
  • Öppen diskmaskin från Ikea med synligt elektronikfack och kablar, modell Skinande, under reparation efter byte av diskmedelsfack.
    Skapa konto
  • Diskmaskin från Ikea, öppen och isärplockad, visar insidan med ledningar och kretskort efter byte av diskmedelsfacket.
    Skapa konto
MultiMan
Vad är den inringade 4-poliga icke anslutna kontakten för något?

Inringad 4-polig kontakt i en elektronisk enhet, ej ansluten, i fråga om funktion.
Skapa konto

Är den helt död så börja annars med att mäta så det kommer fram ström från huvudbrytaren. Ser ju ut att vara 230V dit av döma av kablarna.

Fairlane
Ja, den var märklig redan från början. Den var aldrig ansluten till något, vilket ja funderade över, Tänkte att Electrolux kanske hade samma kabelhärva till flera maskiner beroende på funktioner och att det på den här modellen inte användes.

Undrar om det inte var en sån jag bytte kondensator i, ska se om jag hittar ett inlägg i prylHLR.

Fairlane
Jag plockade bort den inringade kontakten och mätte upp 0V (mätte eluttaget innan, 230 V), så förmodligen har något dragits lossa längre in!?

Elektriska kontakter och kablar med en kontakt inringad i rött, visar en del som har tagits bort för felsökning.

Fairlane
Intressant. Märkligt dock att den har fungerar bra (ok, jag har inte varit jättenöjd, men den har fungerat), tills jag plockades isär den, så det borde väl inte vara en kondensator som gett upp?!

Troligtvis inte.
Men kan vara att det råkade sammanfalla.

Vad är detta för kontakt som ej är kopplad?
Ouppkopplad elektrisk kontakt med flera kablar inuti en apparat, markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Fairlane
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är detta för kontakt som ej är kopplad?
[bild]
Den är till strömbrytaren. Det är en bild från när maskinen var isärplockad. I bild 2 sitter den på plats igen.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag plockade bort den inringade kontakten och mätte upp 0V (mätte eluttaget innan, 230 V), så förmodligen har något dragits lossa längre in!?

[bild]
ibland går dessa att vända åt fel håll och då funka det inte

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
ibland går dessa att vända åt fel håll och då funka det inte
Det låter intressant. Vilken del menar du att jag kanske vänt?
Har jag isåfall bränt maskinen?

Fairlane Fairlane skrev:
Det låter intressant. Vilken del menar du att jag kanske vänt?
Har jag isåfall bränt maskinen?
den vita fyrkantiga som matar kretskortet kan på vissa maskiner vändas fel och är man inte vaken då.
men maskinen brukar hålla bara att den i felvänt läge inte får ström

Fairlane
returen returen skrev:
den vita fyrkantiga som matar kretskortet kan på vissa maskiner vändas fel och är man inte vaken då.
men maskinen brukar hålla bara att den i felvänt läge inte får ström
Du menar den inringade i #5, ellerhur?

Jag ska kolla det ikväll, men jag är rätt säker på att den bara går in på ett sätt. Försökte mäta den med multimetern och fick 0V, men det är inte helt lätt att få ner mätproberna. Tycker dock det borde vara tillräckligt, men jag kan ju skala någon EK lite och trycka i så vet att jag har bra kontakt

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar den inringade i #5, ellerhur?

Jag ska kolla det ikväll, men jag är rätt säker på att den bara går in på ett sätt. Försökte mäta den med multimetern och fick 0V, men det är inte helt lätt att få ner mätproberna. Tycker dock det borde vara tillräckligt, men jag kan ju skala någon EK lite och trycka i så vet att jag har bra kontakt
Ok, testade att peta in EK i kontakten och mäta igen. 0V, så jag antar att det är dags att leta ny diskmaskin och hoppas man kan hitta någon vettig på Black Week

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.