Hej!
Hade en diskmaskin som började kladda med diskningen , mycket vit beläggning på all disk. Eftersom diskmaskinen va 7 år och satt här när vi köpte huset så ville jag byta . Köpte en helt ny maskin igår och har nu diskat första disken och fortfarande vit beläggning på kastruller och glas...inte alls så mycket vitt på botten av diskmaskinen som det va på den gamla men något litet i framkant kan jag ana. Hur kan detta komma sig? Ställt in allt som går att ställa in , fyllt på salt osv...varför har det blivit såhär?? Mvh

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har du tillsatt salt i maskinen?
Ja det har jag och ställt in hårdheten på vattnet ...

B Baskowilma skrev:
Ja det har jag och ställt in hårdheten på vattnet ...
Såg att det stod i texten precis efter jag skrivit.
Får du samma beläggning om du testar att diska endast en kastrull och 4-5 glas?

Vad för diskmedel använder du? Sköljmedel?

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Jag fick problem med diskningen och till slut så bytte jag diskmedel och allt fungerade. det visade sig att eftersom jag varit sparsam med diskmedlet och körde maskinen bara när den var ful, så räckte medlet så länge att det faktiskt blev dåligt av ålder.

• Gilla
Knarr
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Såg att det stod i texten precis efter jag skrivit.
Får du samma beläggning om du testar att diska endast en kastrull och 4-5 glas?
Har bara diskat en full maskin ännu. Men funderar på att byta diskmedel.

Stefan N Stefan N skrev:
Vad för diskmedel använder du? Sköljmedel?
P Plutus skrev:
Jag fick problem med diskningen och till slut så bytte jag diskmedel och allt fungerade. det visade sig att eftersom jag varit sparsam med diskmedlet och körde maskinen bara när den var ful, så räckte medlet så länge att det faktiskt blev dåligt av ålder.
Jag har finish köpt på Ullared ...funderar på att byta till ett annat diskmedel nu.

Det vita är med stor sannolikhet kalk. Troligen har vattnet hög hårdhet som innebär mer kalk.

Ett trick är att pytsa i en skvätt ättika vid varje disk.

P paralun skrev:
Det vita är med stor sannolikhet kalk. Troligen har vattnet hög hårdhet som innebär mer kalk.

Ett trick är att pytsa i en skvätt ättika vid varje disk.
Vi har hårt vatten , men när jag köpt en helt ny maskin och ställt in hårdheten skulle väl ändå allt fungera?. Den gamla maskinen började krångla för några månader sen och diskade precis som denna nya (fast lite sämre) så funderar på om det ändå inte har med medlet att göra?

Prova att köra glasen med lite citronsyra som "diskmedel". Vågar inte säga om detta är lämpligt på "finglas" men skulle inte tveka på "bruksglas".

• Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
Har också Finish (det med en röd boll i tabletten) och det lämnar vit beläggning på vissa prylar efter disk.. gissar att byte av märke kanske avhjälper problemet.

• Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
MultiMan
Personer jag litar på säger att Yes Platinum tabletter är mycket bättre än någon version av Finish. Kanske värt att testa.

• Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Personer jag litar på säger att Yes Platinum tabletter är mycket bättre än någon version av Finish. Kanske värt att testa.
Typ dubbla priset men det kanske det är värt (y)

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
MultiMan
Senast jag blev ombedd att handla så var det på Lidl och billigare än Finish. Kostade ca 1kr tabletten, så köpte en rejäl omgång påsar. Räcker fortfarande.

Vi kör också Platinum. De är sanslöst bra. Nu har vi inte kalkhaltigt vatten.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.