Byter takarmatur och tyvärr glömde jag kolla hur kablarna gick in i befintlig armatur. I taket kommer det ut två rör.

I den ena
Grön/gul
Vit (/ljus grå)
Blå

I den andra
Grön/gul
Vit (/ljus grå)
Svart

De nya armaturerna är inte jordade så tänkte tejpa jorden (gul/grön). Men vad kopplar jag sen till till armaturen?

En vild och säkert livsfarlig gissning :cool: - båda vita tillsammans och svart+blå tillsammans?

Öppen elektrisk installation med bar koppartråd ur tak, risk för elolycka, bör åtgärdas av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju ett väldigt tråkigt misstag du gjorde som inte noterade hur den gamla armaturen var ansluten. Kommer du inte ihåg någonting? Antalet terminaler? Om alla ledare var anslutna till en terminal? Ifall några ledare var sammankopplade men inte alla?

Färgerna säger ingenting här då det varken är historisk eller modernt färgval. Det första gissning jag kommer på är att du har flera armaturer i taket som tänds tillsammans, och att ena röret helt enkelt går vidare till nästa armatur. En annan gissning är att har du en strömbrytare som ena röret går till, fas och tändtråd. Men då får det inte finnas en andra strömbrytare som styr samma armaturer.

Du får helt enkelt titta dig omkring i rummet och försöka dra en slutsats. Detta i kombination med att dra i trådarna och försöka höra var de tar vägen, titta bakom strömbrytare och andra kopplingsdosor etc. Mätning kan hjälpa till att bekräfta olika teorier, men endast om man har lite vana med mätningar och har en spänningsprovare.

Om du är säker på att grön/gul är skyddsjord så ska dessa kopplas samman. Armaturen bör ha en plint för detta ändamål, trots att den själv inte använder skyddsjorden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ju ett väldigt tråkigt misstag du gjorde som inte noterade hur den gamla armaturen var ansluten. Kommer du inte ihåg någonting? Antalet terminaler? Om alla ledare var anslutna till en terminal? Ifall några ledare var sammankopplade men inte alla?

Färgerna säger ingenting här då det varken är historisk eller modernt färgval. Det första gissning jag kommer på är att du har flera armaturer i taket som tänds tillsammans, och att ena röret helt enkelt går vidare till nästa armatur. En annan gissning är att har du en strömbrytare som ena röret går till, fas och tändtråd. Men då får det inte finnas en andra strömbrytare som styr samma armaturer.

Du får helt enkelt titta dig omkring i rummet och försöka dra en slutsats. Detta i kombination med att dra i trådarna och försöka höra var de tar vägen, titta bakom strömbrytare och andra kopplingsdosor etc. Mätning kan hjälpa till att bekräfta olika teorier, men endast om man har lite vana med mätningar och har en spänningsprovare.
Ja, det känns surt, brukar vara noga med att fota av innan jag plockar isär men var lite stressad denna gång.

Antalet terminaler?
En - två sladdar per hål in i ”sockerbiten”.

Om alla ledare var anslutna till en terminal?
Japp, alla var anslutna.

Det sitter fyra armaturer i taket och jag vill minnas att alla tändes med samma knapp. Två av armaturerna har enligt bilden i första inlägget, de två andra armaturerna var endast tre kablar - vit, svart och gulgrön. Med tanke på detta är det kanske troligt som du skrev att de bara går vidare till armatur 3 och 4?

Ska se om jag kan se uppe på vinden.

Jag lyckades hitta dragningen under isoleringen på vinden. Det ena röret går mycket riktigt vidare till armatur två.

Då känns det ju rimligast att koppla ihop svart och blå så att vit är samma på båda ställen tänker jag?

Om du minns antalet sockerbitar, att det var tre poler, och att alla ledare var anslutna så kan man dra slutsatsen är det handlar om vidarekoppling till nästa armatur. Med bättre lysrörsarmaturer brukar ha en fempolig sockerbit för vidarekoppling av en trefasledning.

Om strömbrytaren är placerad närmast de två utlopp som har två slangar så talar det också för att det är vidarekoppling till nästa armatur längre bort.

Det är ett både udda och inkonsekvent val av färger så det är svårt att säga någonting definitivt.

EDIT: Jag såg ditt andra inlägg. Det bär emot att koppla ihop svart med blå, men jag ser ingen annan rimlig förklaring. Och det spelar ju ingen roll om tändtråd och nolla kastas om till nästa armatur.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Fairlane
Om din nya armatur saknar en plint för gulgrön, så kosta på dig en Wago 221 eller liknande. Tejpa ihop gör man inte.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.