3 292 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Byte värmesystem/ventilation i villa från -81, södra Dalarna.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Bytte bostad i augusti förra året. På det stora hela har utfallet av detta blivit positivt på alla plan i livspusslet, men... lite grus kommer det med i glädjebägaren... 
Syftet med tråden är att försöka bena ut bästa väg framåt för oss (jag och min sambo) med tanke på fastighetens förutsättningar och rådande ekonomi. Som jag ser det nu blir jag alldeles snurrig då det finns flertalet parametrar som jag vet för lite om, var och en, för att få en bra helhetsbild och en klar väg framåt. Uppväxt på landet i villa, har inte tummen mitt i handen och är inte rädd att ge mig på det mesta i renoveringsväg men saknar tillräcklig erfarenhet på vissa områden. Kan av tidsskäl också vara lämpligare att hyra in proffs. Nåväl, till saken!
Vi har märkt att kostnaden för uppvärmning drar iväg. Irriterande mycket. Vi jämför ju med vårt förra hus vilket naturligtvis blir skevt då de har väldigt olika förutsättningar, men ändå, magkänslan är att läget inte är optimalt här och nu och frågan blir vad det är bäst att lägga krutet på.
Huset i fråga är av enplanstyp, platta på mark, trä i stomme, bjälkar och fasad, oisolerad vind. Betongpannor på tak, 3-glasfönster, mekanisk till- och frånluftsventilation. 170 kvm bo- och 40 kvm biarea. Vattenburen värme i radiatorsystem via fjärrvärme. Tillskott med eldning i mys-pys-kamin, om man vill.
Har två inledande huvudtankar;
1) Ska vi behålla fjärrvärmen?
2) Ventilationssystemets (knasiga?) utformning hur mycket det påverkar tempen inne på årsbasis.
Vid köpet framgick att fjärrvärmecentralen är ungefär sen när Gustav Vasa gick i kortbyxor och framförallt så har automatiken för tempregleringen inne lagt av, den får man styra själv med ett reglage direkt på centralen. Följdaktligen hade vi toppar på 25-26 grader varvat med dalar om 16-17 grader inne i vintras om man nu inte var alert och var med och rattade på reglaget i takt med utetempen, vilket man typ aldrig var. Oeffektivt så det förslår. Frågan blir då hur pass mycket bättre en ny sån central blir? Menar, kan det vara bättre att lägga de slantarna och kanske lite till, på en annan lösning? Tänker då någon form av värmepump (de luftburna surrar i kapp här på området...) och "bli sin egen herre" över energitillförseln. Inte riktigt bekväm med fjärrvärmens upplägg, fast avgift, flödesavgifter och allt vad det heter. Men det kanske är fördomar baserat på gammalt gnäll som man "hört".
Har tidigare ikväll gjort rent filterna i ett par gamla Rexoventaggregat som står för ventilationen här. Aggregaten såg väl inte så pjåkiga ut i sig men nånting står inte rätt till med systemet som helhet. Inlägget drar iväg och blir långt, utvecklar mer om någon nappar, men inledningsvis blir frågan om det är värt besväret/pengarna/rimligt att involvera ändringar i ventilationssystemet om man börjar stöka med värmen? Alltså är det värt att uppgradera det till "nästa nivå" ventilationssystem och sy ihop det mera "tight" med värmesystemet eller är det klokare att tänka på tilläggsisolering och liknande åtgärder istället?
Finns tusen parametrar känns det som, vad ska jag prioritera?
Tacksam för svar.
//Roger
Syftet med tråden är att försöka bena ut bästa väg framåt för oss (jag och min sambo) med tanke på fastighetens förutsättningar och rådande ekonomi. Som jag ser det nu blir jag alldeles snurrig då det finns flertalet parametrar som jag vet för lite om, var och en, för att få en bra helhetsbild och en klar väg framåt. Uppväxt på landet i villa, har inte tummen mitt i handen och är inte rädd att ge mig på det mesta i renoveringsväg men saknar tillräcklig erfarenhet på vissa områden. Kan av tidsskäl också vara lämpligare att hyra in proffs. Nåväl, till saken!
Vi har märkt att kostnaden för uppvärmning drar iväg. Irriterande mycket. Vi jämför ju med vårt förra hus vilket naturligtvis blir skevt då de har väldigt olika förutsättningar, men ändå, magkänslan är att läget inte är optimalt här och nu och frågan blir vad det är bäst att lägga krutet på.
Huset i fråga är av enplanstyp, platta på mark, trä i stomme, bjälkar och fasad, oisolerad vind. Betongpannor på tak, 3-glasfönster, mekanisk till- och frånluftsventilation. 170 kvm bo- och 40 kvm biarea. Vattenburen värme i radiatorsystem via fjärrvärme. Tillskott med eldning i mys-pys-kamin, om man vill.
Har två inledande huvudtankar;
1) Ska vi behålla fjärrvärmen?
2) Ventilationssystemets (knasiga?) utformning hur mycket det påverkar tempen inne på årsbasis.
Vid köpet framgick att fjärrvärmecentralen är ungefär sen när Gustav Vasa gick i kortbyxor och framförallt så har automatiken för tempregleringen inne lagt av, den får man styra själv med ett reglage direkt på centralen. Följdaktligen hade vi toppar på 25-26 grader varvat med dalar om 16-17 grader inne i vintras om man nu inte var alert och var med och rattade på reglaget i takt med utetempen, vilket man typ aldrig var. Oeffektivt så det förslår. Frågan blir då hur pass mycket bättre en ny sån central blir? Menar, kan det vara bättre att lägga de slantarna och kanske lite till, på en annan lösning? Tänker då någon form av värmepump (de luftburna surrar i kapp här på området...) och "bli sin egen herre" över energitillförseln. Inte riktigt bekväm med fjärrvärmens upplägg, fast avgift, flödesavgifter och allt vad det heter. Men det kanske är fördomar baserat på gammalt gnäll som man "hört".
Har tidigare ikväll gjort rent filterna i ett par gamla Rexoventaggregat som står för ventilationen här. Aggregaten såg väl inte så pjåkiga ut i sig men nånting står inte rätt till med systemet som helhet. Inlägget drar iväg och blir långt, utvecklar mer om någon nappar, men inledningsvis blir frågan om det är värt besväret/pengarna/rimligt att involvera ändringar i ventilationssystemet om man börjar stöka med värmen? Alltså är det värt att uppgradera det till "nästa nivå" ventilationssystem och sy ihop det mera "tight" med värmesystemet eller är det klokare att tänka på tilläggsisolering och liknande åtgärder istället?
Finns tusen parametrar känns det som, vad ska jag prioritera?
Tacksam för svar.
//Roger
När det gäller värmen så behöver man ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs från värmesystemet för att hålla ca 21 grader inne när det är -20 grader ute. (DVUT är runt -20°C i södra Dalarna). Man kan extrapolera linjärt om man vet framledningstemperaturen vid t.ex. -5. -10, -15 etc. Värmepumpar gillar inte höga temperaturer och har max vid 60 eller i enstaka fall vid 65 grader, men fjärrvärmen kan ge riktigt höga temperaturer om det behövs i ett gammalt 80/60-system.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Ja just ja, vp-arna maxar sin framledning lite lägre, så var det ja.
DVUT, (https://www.boverket.se/sv/om-bover...ionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/), det var en ny bekantskap. Schysst!
Nå såna mätdata kan jag ju inte få fram nu. Skulle man varit på alerten i vintras. Har man lite flyt kanske leverantörens mätutrustning i centralen loggar sån info. Ska kolla på det. Ska förresten boka ett "informationsbesök" som de kallar det, från fjärrvärmebolaget. Få uppgifter direkt från källan istället för andrahands från säljare/mäklare.
Hur definierar man "ett gammalt 80/60-system"?
Så här ser radiatorerna ut i alla fall. Sitter en i varje rum ungefär. Ibland nån extra beroende på planlösning och fönster. Sen kanske nån vänlig själ kan ge en rimlig förklaring till varför man plockat bort alla termostater från samtliga radiatorer. De återfinns istället samlade i en låda i garaget...
DVUT, (https://www.boverket.se/sv/om-bover...ionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/), det var en ny bekantskap. Schysst!
Nå såna mätdata kan jag ju inte få fram nu. Skulle man varit på alerten i vintras. Har man lite flyt kanske leverantörens mätutrustning i centralen loggar sån info. Ska kolla på det. Ska förresten boka ett "informationsbesök" som de kallar det, från fjärrvärmebolaget. Få uppgifter direkt från källan istället för andrahands från säljare/mäklare.
Hur definierar man "ett gammalt 80/60-system"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser radiatorerna ut i alla fall. Sitter en i varje rum ungefär. Ibland nån extra beroende på planlösning och fönster. Sen kanske nån vänlig själ kan ge en rimlig förklaring till varför man plockat bort alla termostater från samtliga radiatorer. De återfinns istället samlade i en låda i garaget...
Stämmer inte. Finns flera som ger 65 grader och IVT kan ge ifrån sig 71. Bygger man sedan rätt så är det inga problem att uppnå dessa temperaturer.J Josth skrev:När det gäller värmen så behöver man ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs från värmesystemet för att hålla ca 21 grader inne när det är -20 grader ute. (DVUT är runt -20°C i södra Dalarna). Man kan extrapolera linjärt om man vet framledningstemperaturen vid t.ex. -5. -10, -15 etc. Värmepumpar gillar inte höga temperaturer och har max vid 60 eller i enstaka fall vid 65 grader, men fjärrvärmen kan ge riktigt höga temperaturer om det behövs i ett gammalt 80/60-system.
Eftersom det är fjärrvärme är det inga problem att ha termostaterna kvar så sätt tillbaka dem åtminstone i de rum som blir ovanligt varma och det torde vara flera när det är fel på temperaturregleringen i centralen. Den röda tejpen på röret till radiatorn indikerar att det är ett-rörssystem. Radiatorn är enkelpanel och det är troligt att det kräver hög temperatur när det är riktigt kallt på vintern. 80/60-system innebär att framledningstemperaturen ut till radiatorerna är 80 grader och returen 60 grader när det är som allra kallast på året. Inget problem med fjärrvärme men värmepumparna kör på enbart elpatronen över 60 eller 65 grader med max på 70 grader. Man kan t.ex. tilläggsisolera huset och byta fönster och dörrar för att bättre passa om man vill byta till värmepump. I vissa fall byter man ett antal radiatorer till dubbelpanel men då gäller det att rörens dimension klarar det ökade flödet. En anliggningstermometer kan man köpa på t.ex. Jula för att kunna avläsa framledningstemperaturen.Hyvel-Bengt skrev:
Ja just ja, vp-arna maxar sin framledning lite lägre, så var det ja.
DVUT, ([länk]), det var en ny bekantskap. Schysst!
Nå såna mätdata kan jag ju inte få fram nu. Skulle man varit på alerten i vintras. Har man lite flyt kanske leverantörens mätutrustning i centralen loggar sån info. Ska kolla på det. Ska förresten boka ett "informationsbesök" som de kallar det, från fjärrvärmebolaget. Få uppgifter direkt från källan istället för andrahands från säljare/mäklare.
Hur definierar man "ett gammalt 80/60-system"?
[bild] [bild]
Så här ser radiatorerna ut i alla fall. Sitter en i varje rum ungefär. Ibland nån extra beroende på planlösning och fönster. Sen kanske nån vänlig själ kan ge en rimlig förklaring till varför man plockat bort alla termostater från samtliga radiatorer. De återfinns istället samlade i en låda i garaget...![]()
Jag skulle först reparera temperaturstyrningen på fjärrvärmeväxlaren, borde inte kosta så mycket med ny utegivare, och sedan söka efter ett nytt effektivare ventilationsaggregat och byta det. Därefter följa förbrukningen och temperaturer på fjärrvärmen för att se om det är bra med värmepump eller ej.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Skruva loss panelen på centralen igår kväll och satt och stirrade in där i 20 min eller nåt och kom till en liknande slutsats. Som jag förstår är det väl den förbannade shunten som inte rör sig som den ska. Den ska väl röra sig själv utefter inställd temperatur men det gör den ju inte, där får man ju gå och ratta själv emellanåt och det blir ju som det blir. Kanske inte ens är fel på "elektroniken", givare ute och inne och what not, utan endast själva shunten. Vad kan en sån rackare gå på? Inkl jobb. Mäklarn bubbla nåt 30'000 då i samband med husköpet men det utgår jag är för en helt ny central. Men om en ny shunt inte är okristligt dyr kan det väl vara idé att investera i en sån för att kunna utvärdera hela anläggningen grundligare innan man gör något annat förhastat. Låter som en plan.J Josth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl den här det handlar om. Antar jag. Sauter på min ära...
Exempel? Vilka begrepp ska man hålla utkik efter? Vad ska ett sånt aggregat ha för funktioner?J Josth skrev:
Det är såna här som sitter på vinden nu: https://www.flaktbutiken.se/reservdelar-flakt-rexovent-rdaa-rdac
Termostaterna har jag försökt få dit tidigare, i höstas, men de börjar läcka så fort man petar på själva ventilen. Ska man tömma systemet och byta nån packning eller hur botar man sånt? Tar man bort termostaten igen tätar det efter nån dag. Kan fortfarande inte begripa varför man tagit bort dem från början över huvud taget. Varför!?
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Om ventilationssystemet är korrekt dimensionerat och rören sitter på rätt ställen så har du ju alla förutsättningar att få en bra ventilationslösning med ett modernt ftx-aggregat. Exempelvis Östberg heru 100 eller systemair.
Har du ventilationsritningar?
Jag bytte ett gammalt aggregat och ventilationsdon och fick ett mycket tystare system, med något tusental kWh i besparing/år. Är ditt dåligt justerat blir ju besparingen ännu bättre.
Se också till att fixa shunten, eller åtminstone ta reda på vad som är fel.
Det går ju att börja med att mäta upp resistansen i dina givare och se att de åtminstone levererar rätt värde till reglerdatorn. Det finns tabeller över vilka värden de ska ge vid olika temperaturer. Om de får spunk tror systemet att det redan är tillräckligt varmt inne och styr efter det.
Fjärrvärme och ftx har ju alla förutsättningar att bli ett bra och ekonomiskt uppvärmningssystem.
Har du ventilationsritningar?
Jag bytte ett gammalt aggregat och ventilationsdon och fick ett mycket tystare system, med något tusental kWh i besparing/år. Är ditt dåligt justerat blir ju besparingen ännu bättre.
Se också till att fixa shunten, eller åtminstone ta reda på vad som är fel.
Det går ju att börja med att mäta upp resistansen i dina givare och se att de åtminstone levererar rätt värde till reglerdatorn. Det finns tabeller över vilka värden de ska ge vid olika temperaturer. Om de får spunk tror systemet att det redan är tillräckligt varmt inne och styr efter det.
Fjärrvärme och ftx har ju alla förutsättningar att bli ett bra och ekonomiskt uppvärmningssystem.
Jag har själv fjärrvärme och är mycket nöjd, min anläggning är en REDAN från DanFoss från 2009.
Utöver standard har jag en rumsterminal i hallen där temperaturen kan ställas även tillfälliga höjningar och sänkningar. Den reglerar tempen exakt till 21˚C året runt i huset medan framlednings tempen varierar från kallt (rumstemperatur) till över 60˚ om det är minus ute och blåser.
Utöver värme i huset har jag ett Inglasat uterum med golvvärme Som håller 21˚ om det är + grader ute.
Dessutom värmer jag minipoolen till 39˚C hela vintern badar minst 1 ggr / dag lite svalare på sommaren typ 35˚C gör av med c:a 19000 kWh på värme
Utöver standard har jag en rumsterminal i hallen där temperaturen kan ställas även tillfälliga höjningar och sänkningar. Den reglerar tempen exakt till 21˚C året runt i huset medan framlednings tempen varierar från kallt (rumstemperatur) till över 60˚ om det är minus ute och blåser.
Utöver värme i huset har jag ett Inglasat uterum med golvvärme Som håller 21˚ om det är + grader ute.
Dessutom värmer jag minipoolen till 39˚C hela vintern badar minst 1 ggr / dag lite svalare på sommaren typ 35˚C gör av med c:a 19000 kWh på värme
En del fjärrvärme leverantörer subventionerar byte till moderna värmeväxlare som som producerar värme bara när den används. Min växlare är helt kall om det inte används varmvatten eller tempen är över inställda 21˚C i huset.
Vad får man för COP vid 65-71 graders framledning på dessa maskiner då?C Calore skrev:
Min bil toppar 220-230 km/h men jag tror inte den går så ekonomiskt då, dessutom sliter det hårt på grejerna att alltid ha gasen i botten.
Du har nog inte förstått hur värmepumpar fungerar. Ingen maskin kondenserar i 71 grader konstant. Snitt kondenseringen i ett 80-60 system hamnar runt 43-45 grader och med en förångning på -2 med underkylning på 8K och ÖH på 3K så får vi 4,04 i SCOP .L lordi skrev:
Vid extrem tillfället då 71 grader krävs så får vi lite över 2 i cop ( 2.07) vilket är dubbelt så bra cop som FJV,El,Pellets, Olja, eller hur .
Jodå, jag jobbar till vardags med värmepumpar, ofta felsökning av felprojekterade/installerade anläggningar. Men tycker du att TS högtemperatursystem som dessutom är ett-rörs är lämpligt, så får det stå för dig. Jag ska inte argumentera mot dig.C Calore skrev:Du har nog inte förstått hur värmepumpar fungerar. Ingen maskin kondenserar i 71 grader konstant. Snitt kondenseringen i ett 80-60 system hamnar runt 43-45 grader och med en förångning på -2 med underkylning på 8K och ÖH på 3K så får vi 4,04 i SCOP .
Vid extrem tillfället då 71 grader krävs så får vi lite över 2 i cop ( 2.07) vilket är dubbelt så bra cop som FJV,El,Pellets, Olja, eller hur .
Ett COP på 2 vid 71 grader tror jag inte på förrän det bevisats.
Det är bevisat, eller tror du inte att Copelands program stämmer? Lägg in kylvärdena själv så ser du facit. Bygg ett system garanterar att VP får den drift den behöver så får du dessa siffror om nu inte Copeland ljuger för oss.L lordi skrev:Jodå, jag jobbar till vardags med värmepumpar, oftast felsökning av felprojekterade/installerade anläggningar. Men tycker du att TS högtemperatursystem som dessutom är ett-rörs är lämpligt, så får det stå för dig. Jag ska inte argumentera mot dig.
Ett COP på 2 vid 71 grader tror jag inte på förrän det bevisats.
Bygger man rätt blir inte skillnaden så stor att det värt att bygga om radiatorsystemet. Om nu 1 rörs systemet är någorlunda fräscht såklartC Calore skrev:
En fråga LordiL lordi skrev:Jodå, jag jobbar till vardags med värmepumpar, ofta felsökning av felprojekterade/installerade anläggningar. Men tycker du att TS högtemperatursystem som dessutom är ett-rörs är lämpligt, så får det stå för dig. Jag ska inte argumentera mot dig.
Ett COP på 2 vid 71 grader tror jag inte på förrän det bevisats.
Om beräknings / projekterings temp
Är den samma i ett två rörs system
Som i Ettrörs systemet .
Vad är det som är sämre ?
gör ett tillägg
Lordi . Du skriver att du jobbar med
Vp och system lösningar som är fel projekterade.
Då skall du veta hur tillverkarna säkerställer
Deras Max rekommenderade framledningstemperaturer och vad som krävs av såna som dig och mig som jobbar med samma sak . Säkerställer vi det får vi ut beräknade gångtimmar på kompressorn.
Redigerat:
