Purre
Finns ingen tillverkare utav säkringar som kommer godkänna att en fasskena från annan tillverkare används.
Finns minst två problem med det och det är att vissa använder stift medan andra använder gaffel. Sen ligger hålen ofta på olika djup vilket också ställer till det.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Givetvis skulle Hager inte godkänna en fasskena från Eldon.

Frågan är om Eldons fasskena fungerar eller inte fungerar med Hager QC.

Träffade lite Hager folk i veckan och passade på att fråga om detta med skena och kompabilitet mot andra tillverkares.

Tror inte ni behöver så många gissningar på vad de svarade. 😉

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Givetvis skulle Hager inte godkänna en fasskena från Eldon.

Frågan är om Eldons fasskena fungerar eller inte fungerar med Hager QC.
Eftersom vi har en bild på Eldons faskena med Hager MCS316 och att det ser ut som man en längre tid kört med Eldons fasskena och Hager CDA440R JFB så fungerar det uppenbarligen i någon bemärkelse, och finns sannolikt inget direkt funktionsproblem på det sätt de används nu.

Men sedan om det fungerar tillförlitligt på alla sätt och vis är en annan sak, för jag antar att Hager utöver kontrollerat att man uppfyller alla designregler och har toleranserna på sin sida även gjort temperaturtest, dragtest, vibrationstest, korrosionstest och ett antal andra tester.

Detta för att kunna garanterar att man uppfyller alla myndighetskrav.

Det kan vara så att även Eldons fasskena skulle klara all granskning och tester med perfekt resultat, men innan det är gjort så är det svårt att slå fast att så är fallet.

En bra elektriker kan antagligen jämföra Eldons och Hagers fasskenor och göra en rimlighetsbedömning om det kan passera iallafall, men då faller ansvaret på elektrikern om det blir framtida problem.

Jag skulle säga att det inte skulle klara godkännande av en övernitiskt inspektör, eftersom det saknas dokument som visar att kombinationen av materialen är godkänd, speciellt med tanke på vad som står i Hagers produktdatablad.

Sedan är väl risken för att det skulle dyka upp en övernitisk inspektör hos TS obefintlig, åtminstone så länge det inte sker någon elektrisk olycka.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
A
Alla Hagers fasskenor med ”N” i ref.nr. (ex KDNxxx) passar både QuickConnect dvärgbrytare och dem med skruvanslutning, medan övriga bara går till skruvanslutning.

Det står i produktkatalogen för Hagers produkter. Bara som tilläggsinformation till tråden.

Det fungerar säkert bra om eldonskenan är gaffelskena som KDN är men jag hade aldrig blandat olika komponenter sådär. Det är så enkelt att göra rätt.

• Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Jag skulle säga att det inte skulle klara godkännande av en övernitiskt inspektör,
Givetvis skulle en besiktningsman klaga på detta...
D dan_norstedt skrev:
Men sedan om det fungerar tillförlitligt på alla sätt och vis är en annan sak, för jag antar att Hager utöver kontrollerat att man uppfyller alla designregler och har toleranserna på sin sida även gjort temperaturtest, dragtest, vibrationstest, korrosionstest och ett antal andra tester.
Vad tror du om sannolikheten att Hager har konstruerat sin QC-skena och tillhörande normkomponenter så djävulskt snillrikt att andra till synes identiska skenor inte fungerar?
D dan_norstedt skrev:
En bra elektriker kan antagligen jämföra Eldons och Hagers fasskenor och göra en rimlighetsbedömning om det kan passera iallafall, men då faller ansvaret på elektrikern om det blir framtida problem.
Ja. Du har väl läst TS inlägg #5?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Givetvis skulle en besiktningsman klaga på detta...

Vad tror du om sannolikheten att Hager har konstruerat sin QC-skena och tillhörande normkomponenter så djävulskt snillrikt att andra till synes identiska skenor inte fungerar?

Ja. Du har väl läst TS inlägg #5?
Tycker du dem är identiska ut?
Kopparskena med flera anslutningar och etiketter, märkt "FTG 71-4", använd för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita kabelkanaler med två bruna kabelhållarklämmor inuti, isolerade mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det handlar inte om vad jag tycker. TS tycker de passar. Tycker du att de är så pass olika att de inte fungerar? Jag förordar ingenting här utan vänder mig bara mot tvärsäkra uttalanden, från Hager...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Och eftersom jag har använt div olika skenor i centraler med olika bestyckning kan jag tala om att det mesta passar utan problem mellan dom olika fabrikaten. Att vissa hänvisar till "apparater" av sitt eget fabrikat är inte nått annat än att föröka få lite merförsäljning

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och eftersom jag har använt div olika skenor i centraler med olika bestyckning kan jag tala om att det mesta passar utan problem mellan dom olika fabrikaten. Att vissa hänvisar till "apparater" av sitt eget fabrikat är inte nått annat än att föröka få lite merförsäljning
Njae, snarare nog att undvika civilrättsligt ansvar. Om de säger att den passar, och det brinner, så är de ansvariga för hela den soppan. Eller iaf en del av den. Eller iaf så slipper de inte undan vändan i rätten. Allt detta är dyrt och krångligt. Och kostnaden för varumärket och börskursen är ofta de största posterna.

Så de har inget val annat än att säga att de bara passar med de de testat, dvs sina egna.

Så länge som det inte finns några standarder för skenor man kan testa emot, så kommer vi aldrig att få några andra svar. Det är helt enkelt för riskabelt att svara på något annat sätt.

Sedan så har du naturligtvis en poäng i att deras intresse och vilja att testa mot någon annan tillverkares skenor är så nära noll att det kan kvitta. Och de har ju dessutom inte kontroll över dessa tillverkare. De kanske ändrar något som inte gör någon skillnad med den tillverkarens utrustning, men som skulle kunna putta något över kanten på Hagers. Så det är inte bara merförsäljning utan även riskhantering där med.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
En sak tycker jag bör göras solklart här - att man inte ska försöka hitta ett generellt svar på frågan om olika fabrikat passar ihop. Man ska framför allt inte fråga en tillverkare. Utan det är något man måste ha erfarenheten att kunna bedöma från fall till fall, i den mån det råkar bli aktuellt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Purre
Det handlar inte om vad jag tycker. TS tycker de passar. Tycker du att de är så pass olika att de inte fungerar? Jag förordar ingenting här utan vänder mig bara mot tvärsäkra uttalanden, från Hager...
Brukar du inte vara duktig på att förespråka att man ska följa tillverkarens anvisning?
Just nu säger du emot dig själv isf.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Man måste ha den kunskapen att man kan dra egna slutsatser om ev avsteg, till dom som saknar tillräckliga kunskaper är det helt klart "tillverkarens anvisningar" som gäller i alla lägen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Purre: Det är nog mer jag som brukar tjata om det i varje tråd

Men jag är också oftast nöjd bara det blir bra och säkert. 🙂

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.