1 348 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Byte kanalfläkt, flöde
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ja precis. Jag tänkte titta på spec på den gamla fläkten och välja fläkt efter det. Problemet är ju att jag inte vet hur mycket den flödar på den inställda hastigheten. Jag vill ju ställa in den nya fläkten så den flödar samma.oskar.valta skrev:
Tittar du på en spec för den gamla fläkten så kanske det finns en kurva där du ser hastighet 3. Men för att veta hur mycket flöde du har måste du veta ditt systemtryckfall, vilket är specifikt för just ditt system. Däremot kan man nog gissa på ett ungefär vilket flöde du har om man ser diagrammet.G glennj83 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja. Jag får mäta före och ställa in den nya fläkten på samma. Jag vet inte hur jag ska gå till väga för att mäta det.oskar.valta skrev:
Ska du få en noggrann mätning på flödet krävs vettiga grejer som kostar en slant. Mitt råd är istället att räkna 10 l/s i kök och tvättstuga och toalett, 15 l/s i badrum/WC m. dusch och 3 l/s i ev. klk. Mät dimensionen på kanalen där du ska sätta fläkten. Ta sedan en fläkt som passar kanaldimensionen och klarar ditt framräknade flöde vid 60-70 Pa tryckfall.G glennj83 skrev:
Passa på att rensa kanalerna vid fläktbytet om det ser slitigt ut när du plockar bort den gamla fläkten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden