Det har funnits en annan tråd i det här ämnet men den var stängd så jag startar en ny.
http://www.byggahus.se/forum/el/6250-byte-fran-10a-till-16a-propp.html

Jag har en EKK 3x1.5mm2 dragen öppet i taket på mitt garage. Längd ca 14m, taket är putsat, kabeln ligger öppet hela vägen, förutom en genomföring i kopparrör genom en vägg. Kabeln går till tre st vägguttag.

Läser jag ovanstående tråd så tolkar jag det som att jag får jag byta från 10A till 16A i centralen.
Har jag fattat rätt? Eller måste jag dra om hela kabeln?

Följdfråga, måste jag ha en 16A B (snabb) eller kan jag köpa en 16A C (trög)?

Tumregeln är 2.5mm² för 16A säkring. Men i ditt fall går det sannolikt bra så länge som det inte blir ovanligt varmt uppe i taket. Blir det över 40 grader så är du torsk.

Förutom skydd mot överlast så måste skydd mot kortslutning kontrolleras, dvs att kortslutningsströmmen i uttaget längst bort blir tillräckligt hög. För en C16A krävs minst 160A. Detta går att räkna på om man vet nätets förimpedans eller mäta om man äger ett dyrt instrument för detta. För att räkna, använd programmet i denna tråd: Program för utlösningsvillkor

C eller B-dvärg beror på vad du ska ansluta. C behövs för start av tunga maskiner som en 2kW vinkelslip. B kan du välja om du får problem med utlösningsvillkoret.

16 A i den 14 (2x14) meters kabel orsakar ett spänningsfall på ca 5 volt och en effekt på 80 W vid 16A.

Protte

Jag får fram jordslutningsström 305A vilket ska vara högre än 160A? Det är ok alltså?

När jag ändrar mellan C-dvärg och B-dvärg i ElDim så får jag bara olika maxlängder. jordslutningsströmmen ändras inte. Är det nåt jag inte har begripit? :S

80W låter väl inte som ett problem ens om jag skulle ha 16A kontinuerligt under lång tid.

Tack för svar.

Varför behöver du 16A? Vad används uttagen till?

14m synlig helt utanpåliggande kabel är ju dock inte så svårt att byta ut. Är det så här enkelt att byta ut kabeln så skulle jag helt klart göra det!

hartin skrev:
Jag får fram jordslutningsström 305A vilket ska vara högre än 160A? Det är ok alltså?

När jag ändrar mellan C-dvärg och B-dvärg i ElDim så får jag bara olika maxlängder. jordslutningsströmmen ändras inte. Är det nåt jag inte har begripit? :S

80W låter väl inte som ett problem ens om jag skulle ha 16A kontinuerligt under lång tid.

Tack för svar.
Ja, inga problem med utlösningsvillkoret.

C (trög) eller B (snabb) har ingen inverkan på den faktiska kortslutningsströmmen, dom kräver bara olika mycket kortslutningsström för att lösa. C kräver 10 x märkströmmen och B 5 x In. Därför har dom en inverkan på hur lång kabeln kan vara.

Kontinuerligt 80W till Fortum blir dom säkert glada över, men du får nog inget tack för det. Så det beror på vad du ska använda uttagen till. 2.5mm² är som sagt brukligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.