Bjor Bjor skrev:
1 500 kWh är mer rimligt.
Menar du att 1500 kWh per år vore rimligt i en lägenhet där varmvatten och värme ingår? I så fall har vi väldigt olika uppfattning för vi gör av med långt över detta.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Vårt förra hus som vi sålde -98 var på 116 kvm, byggt -85. Där hade vi en ren elpanna, och förbrukade ca 20 000 kwh/år.

Du har en värmepump som reducerar den del av elen som går till uppvärmning med en faktor på typ 3, möjligen 3,5 - 4. Om du då har 5 - 6 000 kwh i hushållsel (spis, lampor, kanske någoit ventilationssystem...) Så är det alltså typ 15 000 kwh som kan sparas ned till 5 000 eller 4 500. Om man tänker sig samma energibehov som vi hade i vårt hus. Rimlig totalförbrukning vore då 10 000 - 12 000 kwh.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
huset byggt 1995.2-3 personer i hushållet.ca 22 grader inne.isolering vet ej men frågan var egentligen hur
Det kunde bli sån enorm skillnad?.November har ju mestadels varit plusgrader.Hade hög förbrukning feb/mars men inte lika mycket som nu,och då var det kallare.
Jo, men ska vi hitta rimlighet och ev. förklaring behövs den informationen.
Är det en Luftvatten vp utifrån golvvärme känns förbrukning inte orimlig.
Och 2-3 personet med hushållsel också.
Men var i landet är det?
Vill du då enbart ha tänkbar orsak är att gamla mätaren var felaktig.

• Gilla
ehrlind
  • Laddar…
Och har du tur så kanske du får betala i efterskott, så ligg på nätägaren.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Newgolds och 20 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
När jag ser på förbrukningen dagarna innan bytet ligger den på runt 12 kwh per dygn och 52 kwh
efter bytet av elmätare vilket är en stor skillnad.
Bara i hushållsel så förbrukar vi ca 400-600kWh/månad, årsförbrukning är på ca 6,1MWh, det ger ca 16,7kWh/dygn i medel.
Då är vi två vuxna, tre barn.

I november låg min totala förbrukning på knappt 40 kWh/dygn och det är ungefär samma som tidigare år.
Ps
Jag har bergvärme och lite större hus

• Gilla
misu035
  • Laddar…
Ok blir inte direkt klokare.Men tack för svar.
Får invänta Vattenfalls utredning.

Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att 1500 kWh per år vore rimligt i en lägenhet där varmvatten och värme ingår? I så fall har vi väldigt olika uppfattning för vi gör av med långt över detta.
Nä, i en stuga. Är inte pansionsr i en lägenhet än som bor i lägenhet. Ett hus på ca. 100m² borde inte förbruka mer än 5000 kWh och då behöver man inte snåla så mycket, om inte energislukande uppvärmning då. Och nu kanske kostnaden kunde bli uppemot 10000 kWh enligt TS

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Nä, i en stuga. Är inte pansionsr i en lägenhet än som bor i lägenhet. Ett hus på ca. 100m² borde inte förbruka mer än 5000 kWh och då behöver man inte snåla så mycket, om inte energislukande uppvärmning då. Och nu kanske kostnaden kunde bli uppemot 10000 kWh enligt TS
Du kanske ska läsa tråden. TS har en värmepump som värmer huset, då är 10000 kWh per år en helt normal förbrukning. Vad ett hus med t.ex fjärrvärme förbrukar per år är helt ointressant för den här tråden.

• Gilla
leven85 och 8 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Du kanske ska läsa tråden. TS har en värmepump som värmer huset, då är 10000 kWh per år en helt normal förbrukning. Vad ett hus med t.ex fjärrvärme förbrukar per år är helt ointressant för den här tråden.
Om han skulle haft fjärrvärmen skulle elförbrukningen vara mycket lägre. Vem nu som har nämnt nå om fjärrvärmen här? Värmepumpen kan det vara nå fel på. Jag tycket då 10000 kWh är mycket. Skulle jag enbart värma upp 100m² med så mycket min värmepump drar skulle elförbrukningen bli ca. 3600 kWh/år så då kan ts värmesystem vara en energislukare. Så den nya mätaren kan det vara fel på. Det är bara försöka räkna ut vad övriga el prylar drar.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Min kåk på 90kvm + 90 kvm uppvärmd källare gör av med ca 14000 kWh el / år med värmepump.
nedskalat till 100kvm så skulle jag tro det blir ca 10000 kWh / år med värmepump.
(14000-5000 (hushålls el) / 1.8 ) = 5000 kWh el för värmen sen då de 5000 för hushållselen = 10000 )

Så det är inte orimligt med sådan total förbrukning.

Sen som nån sa , var det en riktigt gammal elmätare så kunde den mäta alldeles för lite.
Lika så , så kan den nya vara lite felkaliberad och mäta för mycket.(sannolikheten låg dock)
Så det är ju bra TS kontaktat elnätsleverantörern

Vattenburen golvvärme gör per automatik inte att värmekostnaderna sänks ... däremot brukar man ha lite luft temperatur om man har golvvärme. Värmen om fötterna gör att de flesta sänker temperaturen som man vill ha i huset. Det upplevs helt enkelt varmare.

Ytterligare en sak är vad det är för VP och hur gammal den är.
Ta min gamla luft/vatten VP som jag hade tidigare ... den levererade riktigt bra ned till 5C sen blev det sämre till ca -7C , då blev den riktigt dålig. och vid -15C ... då hade den en COP på ca 1.2 ... just bättre än en elpatron men det var fan inte mycket.

Dessutom så iom att strömen stängdes vid elmätarbytet så kanske VP inte ville komma igång som den ska.
Har du kollat att den inte kör på ren elpatron för värmepumpsdelen inte går som den ska??
(det skulle mycket väl kunna förklara den markanta höjningen av förbrukningen.)

Bjor Bjor skrev:
Så den nya mätaren kan det vara fel på.
Naturligtvis kan alla mätare vara felaktiga men utifrån vad som framkommit i denna tråd är det helt klart troligast att det var den gamla som visade för låg förbrukning.

Att du verkar ha extremt låg elförbrukning innebär inte att det är det normala.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Om han skulle haft fjärrvärmen skulle elförbrukningen vara mycket lägre. Vem nu som har nämnt nå om fjärrvärmen här? Värmepumpen kan det vara nå fel på. Jag tycket då 10000 kWh är mycket. Skulle jag enbart värma upp 100m² med så mycket min värmepump drar skulle elförbrukningen bli ca. 3600 kWh/år så då kan ts värmesystem vara en energislukare. Så den nya mätaren kan det vara fel på. Det är bara försöka räkna ut vad övriga el prylar drar.
Vad du tycker är irrelevant, faktum är att en villa i Sverige på 100 kvm med värmepump förbrukar runt 10000 kWh per år. Prova att googla på elförbrukning villa så kan du utbilda dig lite!

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Och ni är 2-3 i familjen och klarar med det hushållsel. Nja, det du anger är en ytterlighet långt ifrån normalfallet:D

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Nej, det är inte ointressant för tråden.
Man får en jämförelse av vad olika hus/familjer förbrukar dels i hushållsel, dels husets energiförbrukning.

Ett hus förbrukar en viss mängd värmeenergi oberoende om huset värms upp med direktverkande el, vedpanna, fjärrvärme, xxVP.

Samma hus som värms upp med LVVP till samma temperatur mm kommer att förbruka olika mängd elenergi bl.a. beroende på hur över-/underdimensionerade LVVPn är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.