Hej alla rörkunniga!
Har en gammal skjutventil efter vattenmätaren som ej går att rubba. Innan vattenmätaren har jag en fullt fungerande kulvetil, så inga problem tt atänga inkommande vatten. Vill byta den trasiga mot en ny ventil, går det att avgöra från bilderna vad jag behöver för rördelar? Antar att jag bör byta den mot en kulventil. Vad är det för kopplingar här egentligen?

• Gammal skjutventil med rött vred och rostiga kopplingar på ett vattenrör, monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal skjutventil bredvid en vattenmätare och olika kopplingar i en uppsättning med en blå mätare och röda ventiler.
    Skapa konto
  • Gammal skjutventil med rött handtag, monterad på en vattenledning, omgiven av damm och smuts, siffran 25 synlig på ventilens kropp.
    Skapa konto
Krilleman
H Huggmejsel skrev:
Hej alla rörkunniga!
Har en gammal skjutventil efter vattenmätaren som ej går att rubba. Innan vattenmätaren har jag en fullt fungerande kulvetil, så inga problem tt atänga inkommande vatten. Vill byta den trasiga mot en ny ventil, går det att avgöra från bilderna vad jag behöver för rördelar? Antar att jag bör byta den mot en kulventil. Vad är det för kopplingar här egentligen?
Din skjutventil är i dimensionen 25, det står ju på.

Men idag är det krav med vattenmätarkonsol om du har kommunalt vatten.

Investera i en sådan för att få installationen regelrätt!

Krilleman Krilleman skrev:
Din skjutventil är i dimensionen 25, det står ju på.

Men idag är det krav med vattenmätarkonsol om du har kommunalt vatten.

Investera i en sådan för att få installationen regelrätt!
Är det en sådan här i så fall?

https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-25r/

Har också tänkt på det där med vattenmätarkonsol, men kommunen bytte mätaren här för ett par dagar sedan, sades inget om en sådan då! Skiljer det från kommun till kommun?

H Huggmejsel skrev:
Skiljer det från kommun till kommun?
Ja.

En lite basal fråga kanske, men hur gör man lättast bytet? Det är ju inte så mycket flex i de anslutande delarna. Behöver ju få ut den gamla och dessutom få plats med den nya, som ju behöver ha umgefär samma längd. Bara skruva av och försöka få ut den, mha det flexet som finns? Eller hur går man till väga? Lin och pasta till gängorna sen antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.