Min underkarm i ett av mina fönster visade sig vara rutten. Troligvis för att färgen släppt och vatten kommit i kontakt med virket. 45 av 135cm är dåligt och har tagits bort. På slutet av den dåliga karmen sitter en vertikal bjälke som delar fönstren i två. Detta innebär att om denna ruttningsprocess fortsätter, kommer jag att få stora problem med mitt fönster då mittstolpen kommer att falla ner. Idag återstår ett hål då jag grävt ur all rutten funsterkarm. Kan någon hjälpa mig och reda ut hur man på enklaste och bästa sätt återställer detta, så att karmen får fullt funktionsdugligt skick igen.
Hälsningar
Lars-Henrik
Hälsningar
Lars-Henrik
Kan du inte bara plocka ur karmen och ersätta den dåliga med en ny bit (regel) i samma dimension? Förmodligen lättare att byta hela biten än att fälla i en ny. Din bygghandlare kan säkert såga till en med samma mått om det visar sig att det är en udda storlek"
Hej,
Tack för rådet. Utmaningen ligger i att det är en karm i ett stycke, dvs fönstren fäster i dem också. När jag studerar hur jag skulle kunna genomföra bytet enligt ditt råd ser jag att det blir en väldigt omfattande operation, där jag blir tvungen att plocka isär stora delar av fönstret för att kunna byta allt. Kanske enklare ändå att fälla in en bit.
Lars-Henrik
Tack för rådet. Utmaningen ligger i att det är en karm i ett stycke, dvs fönstren fäster i dem också. När jag studerar hur jag skulle kunna genomföra bytet enligt ditt råd ser jag att det blir en väldigt omfattande operation, där jag blir tvungen att plocka isär stora delar av fönstret för att kunna byta allt. Kanske enklare ändå att fälla in en bit.
Lars-Henrik
Hej igen Nilsson!
Jag håller själv på med en omfattande renovering av mitt hus och började på mina fönster häromdagen. Förre ägaren hade på ett felaktigt vis monterat förnsterfodren. Sidofodren hade monterats vilande på det undre fodret som då har fungerat som en skål. Hade väl tur förmodar jag eftersom endast två av fönsterna var kraftigt rötangripna i hörnen på karmarna. Har aldrig provat på det själv men fattade mod och högg ur hörnen med stämjärn och fällde i nytt trä. Tog ett tag men jag blev väldigt belåten och inget kommer att synas efter målning. Jag gjorde så att jag sågade ut lite för stora bitar, höll dem intill det område som jag hade huggit ut och ritade med penna (följde det uthuggda), sågade ngn mm för stor bit och passade till biten med bandslip och vanligt sandpapper. Låter kanske lite omständigt för ett proffs, men resultatet blev som sagt perfekt.
Jag håller själv på med en omfattande renovering av mitt hus och började på mina fönster häromdagen. Förre ägaren hade på ett felaktigt vis monterat förnsterfodren. Sidofodren hade monterats vilande på det undre fodret som då har fungerat som en skål. Hade väl tur förmodar jag eftersom endast två av fönsterna var kraftigt rötangripna i hörnen på karmarna. Har aldrig provat på det själv men fattade mod och högg ur hörnen med stämjärn och fällde i nytt trä. Tog ett tag men jag blev väldigt belåten och inget kommer att synas efter målning. Jag gjorde så att jag sågade ut lite för stora bitar, höll dem intill det område som jag hade huggit ut och ritade med penna (följde det uthuggda), sågade ngn mm för stor bit och passade till biten med bandslip och vanligt sandpapper. Låter kanske lite omständigt för ett proffs, men resultatet blev som sagt perfekt.
Sanning med modifikation: Feinen och stämjärnen används enbart till att laga ruttna karmar. När jag avlägsnar kitt i bågarna så värmer jag med min www.speedheater.se som med IR-strålar mjukat upp kittet utan att bränna glas/trä (= betydligt skonsammare än varmluftspickadollen).
Vad ni för arfarenheter av fräsning av hård kittfals?????
Vad ni för arfarenheter av fräsning av hård kittfals?????
Klicka här för att svara