17 749 läst · 56 svar
18k läst
56 svar
Byte av trottoarkant - rimlig kostnad?
Byggnadsvårdare
· Älvsjö
· 17 inlägg
Nej det är absolut höjden, en rejäl duns för bilen varje gång. Sen är ju kanten väldigt ful också iofs..M Marcus_Carlsson skrev:Är problemet att kanten inte är "snygg" ? Eller är höjden på något sätt ett problem?
100k för att fixa 4 meter sten är vansinne! Säger inte att det inte kostar så mycket om man måste upp med asfalten och lägga om, jag menar att det måste finnas bättre användning av så mycket pengar.
Ser fram emot den dagen jag kan kolla på min fastighet och haka upp mig på trottoarkanten till kåken (som jag inte ens äger) är för ful 😆 känns som det finns oändligt med saker att prioritera före. Jag säger inte det för att vara elak... antar att allting är relativt.
Kan det gå att såga ur ett jack in på trotoaren, lyfta ut kantstenen och gräva ur lite och fylla i med betong i botten som botten. det finns kantsten som är i vinkel. klart att det blir ett hack på sidorna och kanske kommunen måste godkänna det. hänger du med.
Fullständigt orimligt med 100 000. Men det är rätt många moment om allt ska göras by the book. Så det springer snabbt i pengar. Helt klart bättre att vänta ut att dom ska göra vid gatan. Bara hoppas att dom sätter om kantstenen och inte bara lägger ny asfalt. Sätter dom om kantstenen och du fått ok av kommunen att ha en infart där borde kostnaden bli nära noll. För 100 000k hade jag hellre byt till en bil med mer markfrigång
Helt absurt pris du fått.B BA_Fredrik skrev:Hej! Vi har en relativt hög trottoarkant vid vår nya infart. Det var den förra ägaren som hårdgjorde den delen av tomten för att ställa sin husvagn, och som därefter var på befintlig kantsten med slägga för att få till en "vänligare" kant på den - tyvärr med uselt resultat. Så nu finns det inte tillräckligt med sten kvar för att göra en snygg fasning med såg/slip utan egentligen borde gatan öppnas upp så vi kan byta stenen mot ny med färdig kant. Kommunen har godkänt placeringen av ny infart men jag behöver söka tillstånd innan jag åtgärdar stenen, och det är mitt ansvar att anlita någon för det.
Men vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Jag fick precis en uppskattning på 100k för arbetet, väldigt grovt räknat då. Sträckan är drygt 4 meter. Spontant lät det mycket, blir mer sugen på att lägga någon bräda mot kanten bara..
Svårt att se på bilden om rännstenen (den del som är i höjd med asfalten på gatan) består av storgatsten.
Om det är så, borde det vara enkelt att först ta bort dessa och sedan med en stensax
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kan man lyfta kantstenen och vända dem upp och ner, så att den fasade sidan kommer neråt.
Ingen asfaltering behövs då, även om, som som någon skrev, hela gatan borde asfalteras om.
Lite sättsand är allt som du behöver, stensax finns att hyra, från t.ex. Cramo, att ha 2 saxar underlättar.
Den som ska göra jobbet behöver söka tillstånd, det måste man för arbete på väg. Var man söker tillstånd vet jag inte, men det kan vara både kommunen och länsstyrelsen
Sen finns en massa regler för arbete på väg, avstängningar, säkerhet mm
Själva jobbet kostar nog inte så mycket, det är allt runt om som kostar.
Sen finns en massa regler för arbete på väg, avstängningar, säkerhet mm
Själva jobbet kostar nog inte så mycket, det är allt runt om som kostar.
Konstigt att ingen verkar förstå att detta är kommunal mark så du får inte hitta på egna lösningar eller utföra det själv. Att kostnaden ligger på 100tkr beror på du begär egen lösning, egen tidplan utförd av kommunen och behöver då följa deras grävningsbestämmelser. Klart det blir dyrt! Ring upp kommunen och ställ frågan om när deras beläggningsprogram planerar beläggningåtgörd säg att du vill koordinera din kantstenssänkning med deras beläggningsentreprenör. Orkar du inte vänta säg via tydligt brev till deras tekniska nämndsordf. att det fullständigt ohållbart och begär cigarrlösning och säg att du kommer tvingas lägga en planka i gatan för att de medvetet skapat inkörselhinder. Det kommer hindra längdsavattning så är inte populärt hos deras gatuenhet. Du ska allt inte snällt ringa, utan gärna tufft brev till politiker som ofta gör susen.
Fråga inte, bara gör det 😁Isakare skrev:Den som ska göra jobbet behöver söka tillstånd, det måste man för arbete på väg. Var man söker tillstånd vet jag inte, men det kan vara både kommunen och länsstyrelsen
Sen finns en massa regler för arbete på väg, avstängningar, säkerhet mm
Själva jobbet kostar nog inte så mycket, det är allt runt om som kostar.
4 meter kantsten kostar 1000 spänn.B BA_Fredrik skrev:
Två polacker löser det där på en dag, 10.000:-.
Deponi asfalt kör du med egen bil och släp till tippen, gratis.
Lite ny asfalt 5000:-.
Tillståndsdelen hos kommunen med lite erfoderligt avstängningsmaterial inkl transport etc bör inte vara mer än 10.000 till så den faktiska kostnaden bör inte vara mer än 30.000 ink moms OM man hittar nån som vill göra jobbet till en rimlig peng på ett korrekt sätt. Själv hade jag gjort jobbet själv på en dag utan tillstånd och sedan bett om ursäkt om kommunen kom på mig. Kostnad 1000 spänn för kantstenen, 1000 spänn för hyrmaskiner och 5000 för asfalten.
Hur hade jag gjort? Hyrt kapmaskin som farstatjejen länkade till samt en padda. Kapat upp asfalten 25 cm utanför kanstenen i gatan och hela gångbanans bredd och spättat lös kantstenen och lyft upp den, rensat bort lite grus med skyffeln, satt ny sten, jämnat till grusmaterialet och paddat till det, beställt asfalt. Då har du gjort det by the book fast utan tillståndet från kommunen.
Stensaxen nån länkade till är ett bra hjälpmedel också för att sätta stenen, det är ingen raketforskning direkt. Youtube kantstenssättning granitsten eller liknande så vet du hur du ska göra. Asfalten kan du säkert få för 2000 spänn i fickan om de är i krokarna nån dag.
När jag tittar på bilderna tycker jag att det ser ut som granitkantsten, här har du en film med dom flesta momenten.
Ska det utföras by the book ,så blir det väldigt många steg.
1.Först ska entreprenören söka schakttillstånd hos kommun.
2.Rita och ansöka om en ta-plan hos kommun.
(Kan finnas generella ta-planer i just din kommun som går att använd)
3. Hyra skyltar och avstängningsmaterial samt ställa ut detta på arbetsplatsen.
4. Såga upp befintlig asfalt på gångbana och ca 70 cm ut på vägen.
5 Riva befintlig kantsten och schakt ur för ny botten och evtuellt gjuta en ca 5cm botten av betong. (Sök på din kommuns hemsida efter TEKNISK HANDBOK där står kraven som gäller i din kommun, många kommuner speciellt runt stockholm använder sig av stockholmstads bok.)
6. Sätta dit nya granitkantstenar och gjuta fast dom så som du ser i filmen.
7. En dag senare när betongen runt kantsten brunnit och blivit hård kan kan gångbana och 70cm ytan i vägen justeras för asfalten.
8. Asfaltering av justerade ytor.
9. Avetablering av skyltmaterial.
Ungefär så ser arbetsgången ut för ett sådant jobb , men varierar såklart mellan kommuner beroende på krav. Om det istället varit betongkansten hade jobbet gått att göra mycket billigare pch snabbare.
Mvh Lundo27
Ska det utföras by the book ,så blir det väldigt många steg.
1.Först ska entreprenören söka schakttillstånd hos kommun.
2.Rita och ansöka om en ta-plan hos kommun.
(Kan finnas generella ta-planer i just din kommun som går att använd)
3. Hyra skyltar och avstängningsmaterial samt ställa ut detta på arbetsplatsen.
4. Såga upp befintlig asfalt på gångbana och ca 70 cm ut på vägen.
5 Riva befintlig kantsten och schakt ur för ny botten och evtuellt gjuta en ca 5cm botten av betong. (Sök på din kommuns hemsida efter TEKNISK HANDBOK där står kraven som gäller i din kommun, många kommuner speciellt runt stockholm använder sig av stockholmstads bok.)
6. Sätta dit nya granitkantstenar och gjuta fast dom så som du ser i filmen.
7. En dag senare när betongen runt kantsten brunnit och blivit hård kan kan gångbana och 70cm ytan i vägen justeras för asfalten.
8. Asfaltering av justerade ytor.
9. Avetablering av skyltmaterial.
Ungefär så ser arbetsgången ut för ett sådant jobb , men varierar såklart mellan kommuner beroende på krav. Om det istället varit betongkansten hade jobbet gått att göra mycket billigare pch snabbare.
Mvh Lundo27
Det finns i stort sett tre olika sätt att sätta kantsten på. I grus med mothåll grus. I grus med mothåll betong. I betong med mothåll betong. Du påvisar det sistnämnda i din kommentar. Jag är tämligen säker på att kommunen där TS bor inte ställer det kravet på en villagata utan säkerligen utförs jobbet enligt den enklaste metoden i grus med mothåll grus iom att det är just en villagata samt att asfalt utförs på båda sidorna.L lundo27 skrev:När jag tittar på bilderna tycker jag att det ser ut som granitkantsten, här har du en film med dom flesta momenten. [media]
Ska det utföras by the book ,så blir det väldigt många steg.
1.Först ska entreprenören söka schakttillstånd hos kommun.
2.Rita och ansöka om en ta-plan hos kommun.
(Kan finnas generella ta-planer i just din kommun som går att använd)
3. Hyra skyltar och avstängningsmaterial samt ställa ut detta på arbetsplatsen.
4. Såga upp befintlig asfalt på gångbana och ca 70 cm ut på vägen.
5 Riva befintlig kantsten och schakt ur för ny botten och evtuellt gjuta en ca 5cm botten av betong. (Sök på din kommuns hemsida efter TEKNISK HANDBOK där står kraven som gäller i din kommun, många kommuner speciellt runt stockholm använder sig av stockholmstads bok.)
6. Sätta dit nya granitkantstenar och gjuta fast dom så som du ser i filmen.
7. En dag senare när betongen runt kantsten brunnit och blivit hård kan kan gångbana och 70cm ytan i vägen justeras för asfalten.
8. Asfaltering av justerade ytor.
9. Avetablering av skyltmaterial.
Ungefär så ser arbetsgången ut för ett sådant jobb , men varierar såklart mellan kommuner beroende på krav. Om det istället varit betongkansten hade jobbet gått att göra mycket billigare pch snabbare.
Mvh Lundo27