För att göra en lång historia kort: Vi hade en brand i huset för ett par år sedan, huset byggdes upp igen med en massa fel. Bla. har det konstaterats att takstolarna är för "klena" för sitt syfte, huset kunde ha rasat ihop! (+ en massa andra fel som nu ska åtgärdas också) Nu ska takstolarna stärkas med limträbalkar från insidan, det tar tre veckor. Vi "vill" inte bo i huset under tiden detta sker. Det är inte vi som har gjort fel och tycker inte att familjen ska behöva på på en byggarbetsplats med snickare som jobbar här från 07.00 på morgonen i tre veckor, dessutom är båda barnens sovrum + badrum på övervåningen och där kan de inte sova under tiden.
Vi har ett sommarhus ca 300 meter bort som vi kunde värma upp och bo i men vi vill inte ha de merkostnader som det innebär, att värma två hus. Där finns ingen TV och inte internet och det vill vi ha under de tre veckorna.
Kan vi vara tuffa här mot försäkringsbolaget och begära att de sätter upp en parabol i det andra huset, ser till att det finns internet och står för uppvärmningskostnaderna under de veckor det gäller, är det något mer man ska tänka på? Vi har en hästgård och har alla djuren hemma vid ordinarie huset så det blir en hel del extra arbete för oss under de veckorna bytet pågår.
Det här är INGET som vi själva beställt utan det är felbygge av firman som tog hand om uppbyggnaden efter branden.

Tv och Internet är knappast nödvändigt för att överleva..

• Gilla
Korektus och 1 till
  • Laddar…
Jag tror egentligen att din motpart här är byggfirman. Vid en försäkringsskada så är du som försäkringstagare byggherre rent formellt, du har samma ansvar som om du själv hade beställt bygget. Försäkringsbolaget har inte med utförandet att göra, även om de anvisar byggfirman. Nu kanske det skiljer mellan olika bolag. Men jag har själv blivit överraskad av det beskedet.

• Gilla
Dr.L
  • Laddar…
Jag får diskutera det med berörda parter när det är dags, det här är en lång historia så det är svårt att förklara allt som hänt här. Men den allmänna meningen verkar vara att vi får stå ut med att bo borta under sämre förhållanden och få dyrare omkostnader pga fel som byggfirman har ställt till med.

nja... vid försäkringsjobb så brukar man väl få ett annat boende?
internet går ju ganska lätt att lösa med mobiltbredband, likaså tv kan man väl få via internet.
Kan inte vara kul vare sig för er eller för hantverkarna om ni ska bo kvar hemma...

internet har väl nästan blivit en nödvändighet i dagens samhälle??

Jag är så rådvill här, vem kan jag ringa och fråga?? När huset byggdes upp igen så ifrågasatte vi jättemycket saker som vi tyckte var konstigt men fick till svar att de byggde efter gällande byggnormer men som det är nu efter ett antal oberoende besiktningar så har många fel hittats, många fler än vi själva har trott!
Nej, det känns inte kul att bo på byggarbetsplatsen i tre veckor men som sagt jag vet inte vart jag ska vända mig för att få råd.
Detta är inget som vi själva har ställt till med. Takstolstillverkaren sa att det var ett under att inte huset fallit ihop redan!!

Byggbolaret är ej part då ni inte har avtal med byggbolaget, utan försäkringsbolaget, alla fel skall försäkringsbolaget stå för dock är ni byggherre, Åtgärderna du beskriver kräver en anmälan till byggnadsnänd och en KA. detta skall försäkringsbolaget också bekosta.

Vilken kompensation som kan krävas pga situationen det beror på ditt försäkringsbolag och vad som står i avtalet.
Kontakta försäkringsbolaget och fråga om vad som gäller vid situation som sådan.
Om de ej vill hjälpa, fråga konsumenternas vägledning ang bank och försäkring, de kanske har råd om vad som går att kräva.

I slutänden är man utlämnad till försäkringsbolagets handläggning om man inte vill processa mot dem.
själv tycker jag att ni skall lägga fram det som att ni erbjuder er att använda sommarstuga men vill ha ersättning för uppvärmning, vissa omkostnader etc. säg att det blir billigare än hotell som ni annars måste ta in på, win/win.

Lycka till.

Jag är så rådvill här, vem kan jag ringa och fråga?? När huset byggdes upp igen så ifrågasatte vi jättemycket saker som vi tyckte var konstigt men fick till svar att de byggde efter gällande byggnormer.
Du skall då fråga vilka byggnormer som byggaren avser, och om hen mot förmodan vet någon byggnorm då kan du be hen att specificera vilket kapitel eller paragraf hen refererar till.
Då kan du själv kontrolera om det stämmer.

Då vänder jag mig till Konsumenternas vägledning och hör med dom för det är ju som du skrev
själv tycker jag att ni skall lägga fram det som att ni erbjuder er att använda sommarstuga men vill ha ersättning för uppvärmning, vissa omkostnader etc. säg att det blir billigare än hotell som ni annars måste ta in på, win/win
.Nu är ju huset uppbyggt igen "efter byggnormer" men den sista besiktningen gav vid hand att: takstolarna är feldimensionerade, den gjutna golvplattan i vardagsrummet saknar isolering längs med hela ytterväggarna på ca. 50-60 cm, Isolering i väggarna är otillräcklig, drevning vid fönster är delvis otillräcklig och delvis obefintlig. Fönsterbläcken är fel så vatten kan läcka in, det är inte drevat tillräckligt runt fönstren, plåten på balkongolvet ute är ej uppvikt vid fasaden så där kan också vatten komma in till fasaden, ytterpanelen (och även innerpanelen) är spikad med för "små spikar" fel dimension, ytterläkten (eller vad det heter) är ojämt ditsnickrat, badrumsmattan är ej uppvikt vid toalettstolen så är har vatten runnit ner i vardagsrummet vid ett tillfälle då vi fick stopp i badkarsavloppet.
Ja, det var en del av det hela, detta har inneburit höga värmekostnader i ca. 5 år + att vattenledningarna inne i köket under diskbänken frusit sönder två år pga minusgrader under diskbänken. Vi har påtalat felen ett flertalgånger och allt har tagit lång tid (och tålamod, tårar och tandagnissel) men nu har det börjat ordna sig med att rätta till problemen men nu kom ju det där med vi inte vill/kan bo här när de förstärker takstolarna. Hur bör/kan vi agera? Vi är ju redan tillräckligt drabbade av problem med uppbyggnaden och har "eldat för kråkorna" i fem år.

Tja man är ju ingen försäkringsexpert men jag skulle själv föra en dialog med F.B och dels begära ersättningsboende (eller ersättning för att bo i sommarstuga) om det nu inte går att bo i huset meddans ombygganden pågår.
Att begära ersättning för tex ökade elkostnader under 5 år det misstänker jag kmmer vara mycket svårt att få ersättning för men prova. Problemet blir att fastställa hur mycket förlusten är.

Försök att arbeta med F.B, att få dem som motpart då har ni 5 år till innan detta har ordnat upp sig.

Vi jobbar med FB, har gjort det i ett antal år nu men det går trögt, har haft många möten och byten av ansvarig personal innan vi kommit hit där vi står idag. FB har varit motsträviga ända sedan den dagen det brann! Ersättning för ökade värmekostnader under de år vi haft kallt sedan det brann har vi inte gjort ännu men kanske gör det sen, orkar inte tänka på det med just nu.

nino skrev:
nja... vid försäkringsjobb så brukar man väl få ett annat boende?
Är det ett försäkringsjobb? Är det inte ett garantiärende från firman som gjort jobbet?

Jag vet inte riktigt vad det är just nu faktiskt, ska ta reda på det. Det är ett fuskbygge, en bit in i påbörjandet av återbyggandet fick vi byta byggfirma också så det är två firmor som har byggt på huset.

Hej igen! Nu har jag pratat med Konsumenternas vägledning och vi har rätt till ersättning för skäliga merkostnader som uppstår pga. reparationen.
Det här fick vi av FB idag.
Beklagligtvis kunde rep av takbjälkar ej ske på så sätt XXXXXX först aviserade vilket då medför störningar med boendet då de måste åtgärda från sovrummen plan 2".........."Härav har vi funnit att vi kan erbjuda en 3-rumslägenhet på 80kvm i centrala Gränna med adr XXXXXX genom XXXXXXX AB. Lf svarar för hyreskostnaden i sin helhet men då den är omöblerad får Ni själva ta med nödvändiga möbler och husgeråd. Då lägenheten är eftertraktad ber vi Er omgående ta ställning till förslaget med svar till mig fvb."
Är det skäligt att vi själv möblerar upp en 3:a med nödvändiga möbler och husgeråd för vårt boende när de själva har ställt till det med vårt hus? ?

C
Det låter väl i sig mycket skäligt, men det känns självklart att FB skall ersätta flyttkostnaderna fram och tillbaka vilket för övrigt även gäller alla andra faktiska och oundvikliga extrakostnader.
Om ni själva hellre bor i sommarstugan skulle jag dock föreslå det som ett moterbjudande nu när de uppenbarligen erkänner att det inte är rimligt att ni bor kvar i huset under tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.