Hej. Jag har två gamla paxfläktar i badrum som jag tänkt byta ut. Är detta svårt/krångligt förutom att det behövs en elektriker?
Dem som sitter nu ser ut såhär under sina kåpor.
Diametern på hålet igenom taket på bild två är 8.5cm och på bild ett 10 cm.
Någon som har tips på fläkt som jag bör köpa?
Tack på förhand från en som inte kan nått.
Dem som sitter nu ser ut såhär under sina kåpor.
Diametern på hålet igenom taket på bild två är 8.5cm och på bild ett 10 cm.
Någon som har tips på fläkt som jag bör köpa?
Tack på förhand från en som inte kan nått.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. https://pax.se/sv/catalog/node/pax-products-ventilation-badrumsflktar
Den andra fläkten, men den kanal på bara 85 mm är tuffare, då de flesta fläktar är byggda för 100mm.
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram https://pax.se/sv/product/pax-produ...ventilation/distansram-passad--VP-TBF--8145-1
Den andra fläkten, men den kanal på bara 85 mm är tuffare, då de flesta fläktar är byggda för 100mm.
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram https://pax.se/sv/product/pax-produ...ventilation/distansram-passad--VP-TBF--8145-1
Jag hade typ liknande i bild ett, en gammal Pax. Bytte ut den mot en ny Pax Calima, det var jättelätt. Passade i samma hål och kunde använda samma ledare.
Sen om det är lagligt att pilla med fasta installationer i badrum är en annan femma...
Sen om det är lagligt att pilla med fasta installationer i badrum är en annan femma...
tack för svar!GoForIt skrev:
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. [länk]
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram [länk]
Jag vet inte om bara själva hålet i taket är 85 och sen kanske själva röret ut sen är bredare, isåfall är det väl bara göra hålet större? 😬
Lite svårt att se men det verkar som att röret sen bakom hålet är bredareGoForIt skrev:
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. [länk]
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram [länk]
Jag har bytt en i mitt badrum till en Pax Calima.... Det var ganska lätt. Det passade inte perfekt för röret bakom var sprucket så fick byta det sen fattade jag inte att jag behövde en ventil så det inte skulle blåsa in så fick ordna det efteråt.
Själva elen va inte svårt man bara stänger av säkringen, kollar så det är strömlöst och sen byter till den nya....
Den där Pax Calima sköter sig själv också.. man ska inte sätta av och på den utan den ska hela tiden ha spänning ..
Själva elen va inte svårt man bara stänger av säkringen, kollar så det är strömlöst och sen byter till den nya....
Den där Pax Calima sköter sig själv också.. man ska inte sätta av och på den utan den ska hela tiden ha spänning ..
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för svar! Vad för ventil var det du behövde? Var det något du monterade själv?Farstatjej90 skrev:
Jag har bytt en i mitt badrum till en Pax Calima.... Det var ganska lätt. Det passade inte perfekt för röret bakom var sprucket så fick byta det sen fattade jag inte att jag behövde en ventil så det inte skulle blåsa in så fick ordna det efteråt.
Ja det heter kallrasspjäll och ska användas om fläkten sitter i en yttervägg..... Men det visste inte jag för jag läste inte något utan skruvade först och förstod sen.... Annars brukar jag göra research först men detta var ett undantag...O Okunnige skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Okej tack för svar.Dr Benz skrev:
Jag är lite orolig att det kan bli trångt att få dit den nya då min nuvarande sitter väldigt tätt emot väggen. Vet du om det behöva mer space än såhär?
När är huset byggt?O Okunnige skrev:
Eventuellt är det eternitkanal, är inga problem att ha det som frånluftskanaler men bara så man är försiktig vid hantering.
Själva röret ska gå ända ut till rummet, som det är nu trycks en del fukt ut mellan kanalen och innertaket.
Fläkten ska även sluta tätt mot kanalen.
Huset är byggt 70 och jag vet att taket på vinden är byggt med eternit så det låter ju troligt.Demmpa skrev:
Det kanske är bäst att anlita nån som kan utföra jobbet mer grundligt än att bara använda en elektriker?
Vem utför såna installationer?