Hej. Jag har två gamla paxfläktar i badrum som jag tänkt byta ut. Är detta svårt/krångligt förutom att det behövs en elektriker?
Dem som sitter nu ser ut såhär under sina kåpor.
Diametern på hålet igenom taket på bild två är 8.5cm och på bild ett 10 cm.
Någon som har tips på fläkt som jag bör köpa?

Tack på förhand från en som inte kan nått.

• Gammal paxfläkt installerad i badrumstak, omgiven av träpanel, med synliga elanslutningar och dammig innemiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal paxfläkt utan kåpa monterad i ett trätak, uppvisande dammig yta och etikett med specifikationer.
    Skapa konto
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. https://pax.se/sv/catalog/node/pax-products-ventilation-badrumsflktar

Den andra fläkten, men den kanal på bara 85 mm är tuffare, då de flesta fläktar är byggda för 100mm.
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram https://pax.se/sv/product/pax-produ...ventilation/distansram-passad--VP-TBF--8145-1

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag hade typ liknande i bild ett, en gammal Pax. Bytte ut den mot en ny Pax Calima, det var jättelätt. Passade i samma hål och kunde använda samma ledare.
Sen om det är lagligt att pilla med fasta installationer i badrum är en annan femma...

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. [länk]

Den andra fläkten, men den kanal på bara 85 mm är tuffare, då de flesta fläktar är byggda för 100mm.
Pax Passad verkar gå att montera i en distansram [länk]
tack för svar!
Jag vet inte om bara själva hålet i taket är 85 och sen kanske själva röret ut sen är bredare, isåfall är det väl bara göra hålet större? 😬

GoForIt GoForIt skrev:
Den första fläkten, med kanal på 100 mm, finns ju en uppsjö av alternativ till beroende på önskemål kring styrning (tid/fukt etc). Exempelvis Pax har ju flera alternativ som spontant bara att är byta rakt av. [länk]

Pax Passad verkar gå att montera i en distansram [länk]
Lite svårt att se men det verkar som att röret sen bakom hålet är bredare

• Närbild av gammal fläktventilationsdel, med träpanel ovan och skruvar; damm synligt på plastfläktblad.
    Skapa konto
Farstatjej90
Jag har bytt en i mitt badrum till en Pax Calima.... Det var ganska lätt. Det passade inte perfekt för röret bakom var sprucket så fick byta det sen fattade jag inte att jag behövde en ventil så det inte skulle blåsa in så fick ordna det efteråt.

Själva elen va inte svårt man bara stänger av säkringen, kollar så det är strömlöst och sen byter till den nya....

Den där Pax Calima sköter sig själv också.. man ska inte sätta av och på den utan den ska hela tiden ha spänning ..

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har bytt en i mitt badrum till en Pax Calima.... Det var ganska lätt. Det passade inte perfekt för röret bakom var sprucket så fick byta det sen fattade jag inte att jag behövde en ventil så det inte skulle blåsa in så fick ordna det efteråt.

Själva elen va inte svårt man bara stänger av säkringen, kollar så det är strömlöst och sen byter till den nya....

Den där Pax Calima sköter sig själv också.. man ska inte sätta av och på den utan den ska hela tiden ha spänning ..
Tack för svar! Vad för ventil var det du behövde? Var det något du monterade själv?

Farstatjej90
O Okunnige skrev:
Skruva bort så du ser vad du gör... Detta är bästa tipset jag fått tror jag. Ta bort så mycket som möjligt så du kan se ordentligt.... Va inte rädd för att nåt ska gå sönder. 🤔

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Farstatjej90
O Okunnige skrev:
Tack för svar! Vad för ventil var det du behövde? Var det något du monterade själv?
Ja det heter kallrasspjäll och ska användas om fläkten sitter i en yttervägg..... Men det visste inte jag för jag läste inte något utan skruvade först och förstod sen.... Annars brukar jag göra research först men detta var ett undantag...

Någon som vet om paxfläkteb Calima jag blivit tipsad om även funkar i taket eller är det bara för vägg?

O Okunnige skrev:
Någon som vet om paxfläkteb Calima jag blivit tipsad om även funkar i taket eller är det bara för vägg?
Jag har calima i taket på två ställen. Inget kallrasskydd då dom går hela tiden. Fungerar hur bra som helst. Har fått mkt bättre inneluft på bara dom två gåendes kontinuerligt.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag har calima i taket på två ställen. Inget kallrasskydd då dom går hela tiden. Fungerar hur bra som helst. Har fått mkt bättre inneluft på bara dom två gåendes kontinuerligt.
Okej tack för svar.
Jag är lite orolig att det kan bli trångt att få dit den nya då min nuvarande sitter väldigt tätt emot väggen. Vet du om det behöva mer space än såhär?

• Ventilationsfläkt monterad nära väggen i ett träpaneltak, med blå propeller och vit kabeldragning.
    Skapa konto
O Okunnige skrev:
Jag har en sådan i taket.

O Okunnige skrev:
När är huset byggt?
Eventuellt är det eternitkanal, är inga problem att ha det som frånluftskanaler men bara så man är försiktig vid hantering.

Själva röret ska gå ända ut till rummet, som det är nu trycks en del fukt ut mellan kanalen och innertaket.
Fläkten ska även sluta tätt mot kanalen.

Demmpa Demmpa skrev:
När är huset byggt?
Eventuellt är det eternitkanal, är inga problem att ha det som frånluftskanaler men bara så man är försiktig vid hantering.

Själva röret ska gå ända ut till rummet, som det är nu trycks en del fukt ut mellan kanalen och innertaket.
Fläkten ska även sluta tätt mot kanalen.
Huset är byggt 70 och jag vet att taket på vinden är byggt med eternit så det låter ju troligt.
Det kanske är bäst att anlita nån som kan utföra jobbet mer grundligt än att bara använda en elektriker?
Vem utför såna installationer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.