Hejsan!
Av en händelse fick jag för mig att kolla igenom värmesystemet inför vintern, och lufta elementen.
Insåg ganska snabbt att manometern ser väldigt sliten ut. Testade fylla på systemet men inget hände på manometer, däremot verkar säkerhetsventilens fungera…
Tänkte därmed att det är ett ypperligt tillfälle att byta denna, och det borde väl inte vara allt för svårt.
är det någon som vet vilken manometer som passar dock? Ser ut som lin och locherpasta så tänkte fortsätta me det.
Har jag tänkt rätt gällande arbetssätt?
1 stäng av ström till fjärrvärmecentralen och pumpen.
2 stäng av inkommande och retur på fjärrvärmen.
3 stäng av samtliga slingor (borde väl vara dessa )
4 säkerställ att påfyllningsventilen är avstängd.
5 skruva lös och byt ut manometer
6 slå på allt igen, lufta systemet och fyll på vid behov.
Huset är 2 plan + källare så strax över 1 var har jag fått höra ska vara lagom.
Har jag tänkt rätt, eller är det något som kan gå käpprätt åt skogen?
Mvh
Kanelbulle.
Av en händelse fick jag för mig att kolla igenom värmesystemet inför vintern, och lufta elementen.
Insåg ganska snabbt att manometern ser väldigt sliten ut. Testade fylla på systemet men inget hände på manometer, däremot verkar säkerhetsventilens fungera…
Tänkte därmed att det är ett ypperligt tillfälle att byta denna, och det borde väl inte vara allt för svårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det någon som vet vilken manometer som passar dock? Ser ut som lin och locherpasta så tänkte fortsätta me det.
Har jag tänkt rätt gällande arbetssätt?
1 stäng av ström till fjärrvärmecentralen och pumpen.
2 stäng av inkommande och retur på fjärrvärmen.
3 stäng av samtliga slingor (borde väl vara dessa )
Logga in
Skapa konto
4 säkerställ att påfyllningsventilen är avstängd.
5 skruva lös och byt ut manometer
6 slå på allt igen, lufta systemet och fyll på vid behov.
Huset är 2 plan + källare så strax över 1 var har jag fått höra ska vara lagom.
Har jag tänkt rätt, eller är det något som kan gå käpprätt åt skogen?
Mvh
Kanelbulle.
Eftersom manometern sitter på sekundärsidan/radiatorkretsen så räcker det med att göra cirkulationspumpen spänningslös (ta ur anslutningskontakten på cirkulationspumpen) samt stänga framledningsventilen och returventilen på radiatorkretsen, (de två ventilerna längst till höger).
Kanon! Tackar!Demmpa skrev:
Hittar inte exakt likadan manometer,
Men denna har samma spec förutom 63mm istället för 50mm vilket borde få plats
https://rorfokus.se/produkt/tryckmatare-2040-63-mm-0-4barabs-hus-g-1-4-anslutning-ned/
Tror du det fungerar?
Återkopplar efter ett byte, tur man hade grovdammsugaren redo, för det var en del vatten som rann.
i övrigt odramatiskt byte.
Kopplade ur pumpen, stängde kranarna och började skruva lös manometer.
Sipprade rätt bra med vatten så tog grovdammsugarn medan jag skruvade lös den,
Bytte till en snarlik modell, dock uppochner och lite större.
Nu återstår bara att lufta systemet igen
Tack för assistansen!
Logga in
Skapa konto
Tack för assistansen!
Det här är egentligen en konstruktionsmiss.
Jag har bytt några sådana manometrar på dessa växlare.
Jag misstänker att det lätt hamnar skräp och partiklar i den eftersom den sitter upp och ned.
Sen är kanske inte originalmanometern av bästa kvalitet heller
Jag har bytt några sådana manometrar på dessa växlare.
Jag misstänker att det lätt hamnar skräp och partiklar i den eftersom den sitter upp och ned.
Sen är kanske inte originalmanometern av bästa kvalitet heller
Kunde inte riktigt hålla mig från att titta inuti,
den gamla manometern var fylld av skit/kalk, men framförallt verkade det som om det läckt lite.L lordi skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,K Kanelbullen123 skrev:Återkopplar efter ett byte, tur man hade grovdammsugaren redo, för det var en del vatten som rann.
[bild]
Tack för assistansen!
Tack för en bra beskrivning. Får jag fråga hur du luftade systemet efter att du bytt manometern?
Mvh
Dimitris
Hejsan!
Jag luftade precis som vanligt, dvs avslagen pump några timmar och systematiskt gå igenom alla elementen vi har och lufta,
dvs skruva lös luftningsskruven en aning och låt den pysa tills det bara kommer vatten i samtliga element.
Därefter fylla på till lagom tryck (kör ca 1,5 bar, 2 plan och källare samt pannrum ytterligare en halv våning ned från källaren) och dubbelkolla alla elementen igen
Jag luftade precis som vanligt, dvs avslagen pump några timmar och systematiskt gå igenom alla elementen vi har och lufta,
dvs skruva lös luftningsskruven en aning och låt den pysa tills det bara kommer vatten i samtliga element.
Därefter fylla på till lagom tryck (kör ca 1,5 bar, 2 plan och källare samt pannrum ytterligare en halv våning ned från källaren) och dubbelkolla alla elementen igen
Tack för svaret. Har du luftat även fjärmvärmecentralen? Läser på instruktionerna (för min central, en Cetetherm Mini) att man kan avlufta centralen genom att släppa ut luft vid centralens högpunkt. Genom attK Kanelbullen123 skrev:Hejsan!
lossa avluftningsnippeln. Men hittar inte riktigt vilken avluftningsnippeln är. Tänkte ifall du hade gjort det och hade något tips.
Nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag tänkte att luften mest troligt kommer ta sig till högsta punkten, så böjde mig med elementen.D Dimman33 skrev:Tack för svaret. Har du luftat även fjärmvärmecentralen? Läser på instruktionerna (för min central, en Cetetherm Mini) att man kan avlufta centralen genom att släppa ut luft vid centralens högpunkt. Genom att
lossa avluftningsnippeln. Men hittar inte riktigt vilken avluftningsnippeln är. Tänkte ifall du hade gjort det och hade något tips.
Så vet tyvärr inte närmre vart den sitter, men kan se om jag hinner ner en sväng i källaren och kika
Hej,K Kanelbullen123 skrev:
Jag letar också efter en ny manometer och hittar inte heller någon som är topp ansluten. Har det fungerat bra för dig efter bytet? I så fall kan jag köpa samma du har köpt.
Mvh
Dimitris
Jag köpteD Dimman33 skrev:
https://rorfokus.se/produkt/tryckmatare-2040-63-mm-0-4barabs-hus-g-1-4-anslutning-ned/
Det var på håret att den gick att montera, den krockade lite med Stockholm exergis doa som sitter precis under. Så hade jag gjort om det hade jag hittat en på Max 50mm för att få det enklare
Men utöver att man får läsa uppochner så har den fungerat bra
Logga in
Skapa konto
Tack för svaret. Problemet är att det verkar inte finnas några 50mm ute i marknaden. Har letat och hört med grossister men ingen har en 50mm. När du säger att det var på håret att den gick att montera, behövde du ändra något eller gick det till slut att montera som var utan att ändra på något?K Kanelbullen123 skrev:
Jag funderar på att köpa denna
https://www.amazon.se/gp/product/B0718YSVQ9/ref=ox_sc_act_title_2?smid=ANU9KP01APNAG&th=1
Det gick
Vet inte om du har samma mätare som jag, syns i nederkant (Stockholm exergi)
Ja det är konstigt att mindre ska vara så svårt att hitta,
det gick precis att montera, skrapade i lite första varvet men därefter gick den fritt. Behövde inte göra några anpassningar.D Dimman33 skrev:Tack för svaret. Problemet är att det verkar inte finnas några 50mm ute i marknaden. Har letat och hört med grossister men ingen har en 50mm. När du säger att det var på håret att den gick att montera, behövde du ändra något eller gick det till slut att montera som var utan att ändra på något?
Jag funderar på att köpa denna
[länk]
Vet inte om du har samma mätare som jag, syns i nederkant (Stockholm exergi)
Ja det är konstigt att mindre ska vara så svårt att hitta,
Klicka här för att svara