7 244 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Byte av Husqvarna takfläkt 3209240-29 till en östberg TKC 400 B1-V1
Nu ska vi till och byta takfläkt på ett Modo hus med
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.
Här har vi 2 bilder av original fläkten.
Detta är ombyggnadssatsen Östberg TKC 400 B1-V1.
När vi plockade bort kåpan på originalfläkten och provmonterade den nya så sticker den ut oroväckande mycket enligt mitt tycke.
Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi plockade bort kåpan på originalfläkten och provmonterade den nya så sticker den ut oroväckande mycket enligt mitt tycke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enskopaglass skrev:
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.[bild] [bild] Här har vi 2 bilder av original fläkten.
[bild][bild] Detta är ombyggnadssatsen Östberg TKC 400 B1-V1.
[bild][bild][bild][bild] Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
[bild] Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
Vad blev det för lösning tillslut? Fick du till rätt grundflöde med denna fläkten? Hittat på ett par webbutiker att denna Husqvarna modell som är 75W bör ersättas med TKC 400 A (85W) istället för B-modellen som har lite större motor (127W).Enskopaglass skrev:
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.[bild] [bild] Här har vi 2 bilder av original fläkten.
[bild][bild][bild][bild] Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
[bild] Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en likadan fläkt och funderar på att göra samma lösning. Hur blev det för dig, fungerar det som det ska? Jag skulle vara tacksam om du kunde lägga upp en bild på det färdiga resultatet.Enskopaglass skrev:
Någon som gjort bytet och kan ge feedback
Jag gjorde detta byte idag och har några lärdomar. Hade inte lagren börjat leva rövare ibland hade jag nog inte bytt.C Christer Nilsson4323 skrev:
Tätningslist, skruvar och genomföring som följer med tillför inte mycket värde. Vet inte om fläktkåpan med sin stos finns att köpa lös, då det finns fästhakar som inte används så antar jag att den är menad för något annat.
Instruktionen är en dåligt kopierad historia som angav att man ska kapa kabeln vid gamla fläktmotorn, dra ut den och koppla till nya lådan, vilket i mitt fall skulle lämna en kondensator och bruten säkerhetsbrytare kvar. Det hade alltså inte fungerat.
Gångjärn och lås sitter med blindnit, de på gångjärnet kan borras ur men på låset är vinkelslipen din vän.
Sätt igen de fem hålen med nya blindnitar till exempel.
Lossa täckplåten på insidan med fyra philipsskruvar. Ta bort kondensator och säkerhetsbrytare som sitter bakom.
Borra hål för genomföring i det utrymmet. Försök att undvika de plåtvinklar som blir kvar på täckplåten.
Använd egen P-list som sätts strax innanför rundningen på nedre delen. Sätt tex svart tjep över hålen ner i ellådan först.
Skruva bort kåpan med de fyra skruvarna på backen innan för att komma åt att skruva fast stosen sedan.
Använd kabeln som kommer med fläkten, klipp endast av stickkontakten.
Lägg kåpan ovanför underdelen och för kabeln in, använd sockerbiten på inre täckplåten för ansluta kabeln.
Självborrande svarta skruvar med tätningsbricka är bättre att använda än de medföljande.
Tyvärr så har jag ett 100Hz brum som är väldigt tydligt på övervåningen, antar att det är tyristorstyrning i Huskvarna-kåpan som orsakar detta.
Den nya fläkten är väldigt lätt i svängmassan jämfört med den gamla. "Det var bättre förr" etc.
Får skaffa en femstegs transformator för at få tyst på det, men då det är aktuellt att skaffa ny kåpa så är jag ambivalent.
Produkter som diskuteras: "Tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tackar ödmjukast
för feedbacken
Med vänlig hälsning,
Christer
för feedbacken
Med vänlig hälsning,
Christer
Att köpa TKC 400 B1 löst sparar 500kr, då man ändå vill använda annan tätningslist, skruvar, och en gummigenomföring är lätt att hitta.
Men jag skulle nog rekommendera att man köper en Österberg TKC 400 EC-fläkt istället om man ändå ska byta fläktkåpan i köpet.
0-10V styrning är smidigt och tyst.
Men jag skulle nog rekommendera att man köper en Österberg TKC 400 EC-fläkt istället om man ändå ska byta fläktkåpan i köpet.
0-10V styrning är smidigt och tyst.
Funderar på att göra detta jag med, fast till en fläkt med EC-motor så jag kan varvtalsstyra den med Plejd. Men undrar hur du fäste den nya fläkten på den gamla takgenomföringen?Enskopaglass skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden